ascendenten / ouders ten laste: situatieschets

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

ascendenten / ouders ten laste: situatieschets

#1 , 05 nov 2017 12:18

Ik ben aan het uitzoeken of deze constructie haalbaar is. moeder en zus zijn 65+, moeder is erkend gehandicapt
Situatie: mijn moeder is momenteel fiscaal ten laste van mij, maar woont tijdelijk in een rusthuis. De domicilie staat bij mij (is toegelaten, rusthuis wordt altijd als 'tijdelijk verlaten om medische redenen' beschouwd).
In datzelfde rusthuis verblijft haar zus, en zeker financieel helpt mijn moeder haar zus om de facturen van het rusthuis te betalen.

Ikzelf heb notariële volmacht over beide dames en ben enig kind van mijn moeder.

Nu zou ik graag dit doen:
-moeder blijft fiscaal ten laste van mij
-zus krijgt domicilie bij mij
-zus komt fiscaal ten laste van mijn moeder.

De inkomens kloppen wel (zeker als kosten bewezen worden met kosten medicatie), maar is dit haalbaar of te ingewikkeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 05 nov 2017 13:18

"-zus komt fiscaal ten laste van mijn moeder"

dat zie ik niet goed zitten
domicilie is niet hetzelfde o.a;

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 05 nov 2017 13:26

Dat kan inderdaad niet.
- heeft die zus geen inkomen?
- iemand die ten laste is heeft op zijn beurt een persoon tenlaste...?
- had die zus haar domicilie bij u toen ze naar rusthuis ging?
-enz....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 nov 2017 14:10

Moeder had altijd al domicilie bij mij toen ze naar rusthuis ging. Zus inderdaad niet. Kan de domicilie van de verhuisd worden?

Ze hebben allebei eigen inkomen.

Het is maar een mogelijke constructie waar ik aan denk. In de praktijk zorgt mijn moeder in de mate van het mogelijke mee voor haar zus die er erger aan toe is.

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2017 12:30

Nog een bijkomende vraag in dit verband:
Bij de voorwaarden voor fiscaal ten laste nemen moet je de nettobestaansmiddelen berekenen, en daarvoor kun je op een bepaald moment kosten aftrekken. Die kosten kunnen bewezen worden of forfaitair afgetrokken worden. Ik vraag me dan af of de rekeningen van het rusthuis gebruikt kunnen worden als kosten van de bewoner zelf? Of alleszins toch dokter/apothekerskosten?

De formule daarvoor zit hier:
https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsmiddelen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 06 nov 2017 12:44

Het gaat over kosten die gemaakt zijn om een inkomen te verwerven.
Dus antwoord is neen.

Verder: Als de bestaansmiddelen van uw ouders, grootouders, overgrootouders, broers of zussen die op 1 januari 2018 65 jaar of ouder zijn, zijn samengesteld uit pensioenen, renten en als zodanig geldende toelagen, dan moet u een bedrag van 25.750 euro (inkomsten 2017) in mindering brengen. Die eerste schijf wordt immers niet beschouwd als bestaansmiddel.

Maar er moet ook aan alle andere bijkomende voorwaarden zijn voldaan vooraleer ze ten laste kunnen zijn.
De persoon moet o.a. effectief deel uitmaken van het gezin waarvan u het hoofd bent.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 nov 2017 21:12

Dank je. Kosten om een inkomen te verwerven? Dus gepensioneerden kunnen dan nooit hun kosten bewijzen en moeten voor het forfait kiezen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 06 nov 2017 21:37

Dank je. Kosten om een inkomen te verwerven? Dus gepensioneerden kunnen dan nooit hun kosten bewijzen en moeten voor het forfait kiezen?
Kostenforfait is enkel voor beroepsinkomsten, niet voor sociale uitkeringen waaronder pensioenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 nov 2017 23:07

Het lijkt toch wel om een forfait te gaan, danwel bewezen 'kosten'. Ik vraag me dan af wat die 'kosten' kunnen zijn.
Zie: https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsmiddelen
(punt 2 en helemaal onderaan)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 06 nov 2017 23:12

Het lijkt toch wel om een forfait te gaan, danwel bewezen 'kosten'. Ik vraag me dan af wat die 'kosten' kunnen zijn.
Zie: https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsmiddelen
(punt 2 en helemaal onderaan)
Waar u naar verwijst is geen vermindering voor de berekening van de te betalen belastingen door de gepensioneerde maar enkel om de maatstaf te bepalen of ze wel of niet ten laste kunnen worden genomen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 nov 2017 06:50

Precies en daar heb ik het ook over. Welke kosten zijn dat dan bijvoorbeeld?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 07 nov 2017 10:51

Precies en daar heb ik het ook over. Welke kosten zijn dat dan bijvoorbeeld?
Ik zou niet weten welke kosten door iemand die enkel een pensioen geniet kunnen worden afgetrokken. Misschien één of andere mutualiteitsbijdrage of zo?
Zijn verblijfskosten in een rusthuis al zeker niet!
Voor veel rusthuisbewoners zou dat wel een te verwelkomen steun zijn....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 nov 2017 20:00

Waarom de rusthuiskosten al zeker niet? Uiteindelijk is een verblijf in een rusthuis toch gezien als tijdelijk en geen verplaatsing domicilie? Dus zou perfect in combi kunnen met de ascendenten en dan ook met kosten aftrek. Toch?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 07 nov 2017 20:14

Waarom de rusthuiskosten al zeker niet? Uiteindelijk is een verblijf in een rusthuis toch gezien als tijdelijk en geen verplaatsing domicilie? Dus zou perfect in combi kunnen met de ascendenten en dan ook met kosten aftrek. Toch?
Men kan dat enkel aftrekken indien de ascendent het rusthuis zelf niet volledig kan betalen uit eigen middelen en er daarom een VEPLICHTING tot onderhoud is van de kinderen. De aftrekbaarheid in de aangifte van de kinderen is dan wel beperkt tot de effectief verplicht te betalen onderhoudsgelden.
De rusthuisverblijver kan de rusthuiskosten niet van zijn pensioeninkomsten aftrekken. De onderhoudsgelden betaald door zijn kinderen
worden er zelfs bijgeteld en belast!
Waarom het niet anders is moet u aan de wetgever vragen. Ze hebben me niet geraadpleegd!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”