belasting inkomsten particulier (7000 euro inkomsten)

thomasvanloveren
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

belasting inkomsten particulier (7000 euro inkomsten)

#1 , 05 nov 2017 11:31

Hoi!

ik heb onlangs een klein zijproject gedaan als particulier waarvan ik niet wist dat het zo succesvol zou worden.
Samengevat was de omzet 14 000 euro waarvan er een 7000 euro als winst overblijft. Het is een éénmalig project.

Nu vroeg ik mij af of ik hierdoor in de problemen kan komen, als ik dit volgend jaar in mijn personenbelasting aangeef.
Een particulier mag immers niet zoveel bijverdienen toch?

Alvast bedankt!

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 05 nov 2017 11:34

Tuurlijk wel, zolang het eenmalig is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 05 nov 2017 13:06

Waarom zou een particulier niet mogen bijverdienen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 05 nov 2017 16:30

Dat is in principe geen probleem. Maar wat voor type project is het?

thomasvanloveren
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 nov 2017 23:14

Zit er dan geen limiet op wat je mag bijvedienen als particulier per jaar?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 05 nov 2017 23:16

Neen.
Hoe meer hoe liever de fiscus dat heeft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

berenod
Berichten: 942

#7 , 06 nov 2017 05:41

Zit er dan geen limiet op wat je mag bijvedienen als particulier per jaar?
In principe niet.
Je betaalt wel 33% (op je winst) belastingen, dus ook voor de fiscus meegenomen. M.a.w. al zeker alles van uitgaven bijhouden, die heb je nodig om je winst te kunnen bepalen en eventueel bewijzen aan de fiscus.

Alleen opletten wat je met klein zijproject bedoelt natuurlijk.

Als dit iets is waar je echt in eenmaal 14,000€ omzet mee behaald hebt is dit geen probleem.

Als dit project (tegen verwachting in) iets is geworden waar je over de loop van een paar maanden 50 artikelen (of diensten) hebt omgezet aan 280€ per stuk/keer, dan heb je wel een zelfstandige activiteit.

Het sleutelwoord hier is regelmaat/frequentie en niet bedrag!
Een oldtimer kopen, die over de loop van het jaar renoveren en terug verkopen kan, zelfs met deftige winst van vele duizenden euro's!

Doe dit tweemaal per jaar en het wordt al lastig om dit te verkopen aan de fiscus als occasioneel! Driemaal (om de 4 maanden dus) en gegarandeerd zelfstandigenstatuut nodig!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”