Gedeponeerd merk - protest

Buzzybeeke
Topic Starter
Berichten: 99

Gedeponeerd merk - protest

#1 , 03 nov 2017 15:07

Ik heb de naam van onze vennootschap gedeponeerd als "merk", enkele weken geleden. Nu krijg ik, per koerier, een brief uit Londen van een advocaat die beweert dat één van hun cliënten een gedeponeerd merk heeft dat fonetisch ongeveer hetzelfde klinkt, en ook gedeeltelijk in dezelfde klasse zit (klasse 36).

Ik moet eerlijk toegeven dat het deponeren van onze naam mij tot op dit ogenblik vooral veel reclame heeft opgeleverd. Is dit reclame/oplichting of reageer ik hier best op?

Ze vragen om voor 15/11 te reageren en hen te laten weten wat we precies doen. Als we niet reageren, zullen ze hun cliënt aanraden om te protesteren tegen ons dossier.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 nov 2017 15:24

Heeft iemand hier ervaring mee?

Heb dit in 1984 het zelfde mee gemaakt met een beeld (tekening) omdat daar de woorden " Guines book of records " opstond en dat Guines reeds een geregistreerd merk was, dan heb ik maar het woord guines geschrapt en heb geen zever meer gehad.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sanneco
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 mei 2018 10:52

Hoi Buzzybeeke, voor jou is dit wellicht niet meer interessant, omdat de oppositie waarschijnlijk al is ingesteld of afgehandeld, maar ik wilde toch graag uitleggen voor anderen wat dit betekent. Je hebt te maken gekregen met het traject voordat iemand bezwaar indient. Dit is een recht dat een ouder merk heeft bij registratie van een nieuwer merk. Binnen de Benelux is die termijn twee maanden en bij een EU-registratie is dat 3 maanden (https://www.intellectueeleigendom.be/me ... gistreren/). Als inbreuk wordt geconstateerd, dan zullen oudere merken vaak een brief sturen waarin ze vragen om de nieuwe registratie in te trekken. Dit doen ze voordat ze bezwaar maken, omdat daar in de Benelux hoge kosten (1000 euro) aan verbonden zijn. Als je het merk dan intrekt is er niks aan de hand. Doe je dit niet, dan zal het oudere merk bezwaar maken en dan zal een uitspraak volgen. Het is dan aan het Benelux bureau of dit bezwaar gegrond wordt verklaard.

Ook komt het voor dat wel gedreigd wordt met het maken van bezwaar, maar dat dit uiteindelijk niet wordt ingediend. Vanaf juni 2018 is er dan nog de mogelijkheid om op te treden na registratie via de doorhalingsprocedure.Voorheen moest dat altijd via de rechter.

Het is heel makkelijk om voor de registratie te ontdekken of een merk beschikbaar is of niet zodat je bezwaar kunt voorkomen. Je kunt hiervoor bij het Benelux bureau of allerlei commerciële partijen zoals (https://www.merkenspot.nl/merkregistrat ... gistreren/) een identieke check aanvragen. Die zijn vaak gratis. Daarnaast kun je ook verdiepende onderzoeken laten doen zodat duidelijk wordt wat de risico's van registratie zijn. Deze verdiepende onderzoeken zijn kostbaar en worden daarom vaak alleen gedaan bij grote internationale registraties.

Ik hoop dat ik jou en anderen heb geholpen met dit antwoord en mochten er nog vragen zijn, dan beantwoord ik die graag.

Sanne

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”