Pesterijen/uitlokking/kinderachtig gedrag

Lies789
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Pesterijen/uitlokking/kinderachtig gedrag

#1 , 31 okt 2017 09:18

Goeiedag,

Een consultant (v,23, vreemde origine) werkt sinds februari bij ons. Haar dag begint iedere dag met het nemen van een selfie en het lezen van de krant.
We zijn een studiebureau en zij past plannen aan. Maar ze maakt veel fouten. Ik heb mijn chef hierop aangesproken, maar die doet hier niets mee.
Na de zoveelste fout besloot ik een mail op te stellen naar mijn chef, maar daarin sec de beschrijving van de fouten nu gevonden en in CC stuurde ik deze ook naar haar en naar haar mentor.
Hierop ontplofte ze, liep het bureau af en zei tegen mijn collega's (een kleine 30 man) dat ik een achterbakse teef ben die al 4 mails gestuurd had achter haar rug om naar de chef. Ik heb hierop niet gereageerd, mijn collega's kennen mij en zullen hun conclusies wel trekken over deze beschuldigingen. We hebben diezelfde dag even kort met elkaar gechat (ik zat op een andere locatie) en ik heb mijn excuses aangeboden.
De week daarop begon ze me te provoceren tijdens de koffiepauze: "Ik ga ergens anders zitten, want het stinkt hier." Op een bepaald moment heb ik haar gevraagd wat volwassener te zijn, waarop ik een scheldtirade over me heen kreeg en veel middelvingers.
De week daarop veranderde ze haar status naar: 2 giftige slangen op de bureau. Ik weet dat dit kinderachtig gedrag is en reageer er niet.
Dan is ze begonnen met steeds een soort liedje te zingen, heel luid en heel schel: 2 giftige slangen, op de bureau,... tijdens iedere pauze provoceerde ze me door me te verwijten, te wensen dat ik dood was, dat ze me van het gebouw zou gooien, dat ik gek ben,... Op een bepaald moment vroegen de collega's haar toch wat te kalmeren, waarop zij zei: ik zal elke dag meer en luider gaan, want jullie zullen mee boeten voor haar misdaad.
Ze was een week onwettig afwezig geweest in die periode en ze zei tegen een chef dat ze thuis moest blijven wegens pesterijen. Ook werd ik al uitgemaakt voor racist. (zware beschuldigingen).
Ik heb mijn chef op de hoogte gebracht, maar die laat alles begaan.
Na 3 weken en 2 dagen van constant haar provocerend gedrag ben ik ingestort en kwam mijn vriend me te hulp (we zijn collega's) en hij ging met haar een conversatie aan. Hij begon deze met: pas op wat je daar doet, want straks heb je met mij te maken.
Na een half uur, vooral verwijten van haar kant zijn ze toch tot een conclusie gekomen: als ik de volgende dag mijn excuses zou aanbieden zou ze stoppen met haar gedrag. Ik was hier niet helemaal mee akkoord, ik had mijn excuses al aangeboden en zij heeft mij zwart gemaakt en talloze verwijten naar het hoofd geslingderd. Toch: ik wou terug rust in onze bureau.
De conversatie tussen mijn vriend en haar is dan opeens geëscaleerd. Een tiental minuten na haar voorwaarden te hebben aanvaard is ze hem beginnen verwijten. Deze verwijten gingen door van 18u tot 21u. Mijn vriend zegt niets meer tegen haar gezegd te hebben dat ze een 'dikke kont' heeft en een 'kakkerlak' is. Verder zegt hij zijn manieren gehouden te hebben.
De volgende dag heeft ze mijn chef op de hoogte gebracht dat mijn vriend haar seksueel geïntimideerd zou hebben en haar bedreigd heeft. Mijn chef heeft gevraagd wat te kalmeren (wat ze nu eindelijk is) en geloofde haar woorden. (Nee, hij heeft de teksten niet gelezen).
Nu wordt er overwogen om mijn vriend te ontslaan omwille van haar beschuldigingen.
Ik vind dat over de hele lijn zij steeds in de fout is gegaan. Zij mocht mij verwijten, zwart maken,...mijn vriend verwijten,...
HR is op de hoogte. Zij zeggen indien er een ontslag komt dat ze deze gesprekken nader zullen onderzoeken.
De chef zelf zegt dat beide ontslagen zullen worden.
Wat kan ik nu nog doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 31 okt 2017 09:33

Ik zou het zo laten, of er zou nog een derde ontslag kunnen volgen. Heel spijtig voor uw vriend, maar wat hij gezegd heeft, is ook niet aanvaardbaar (en wie weet wat hij nog gezegd heeft dat hij niet aan u wil zeggen). Uiteraard had dit al veel eerder opgelost moeten worden, maar hiermee is het nu wel achter de rug voor u.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2017 09:34

Eerst en vooral: u hebt dit véél te lang laten aanslepen! U had bij het begin van de pesterijen melding moeten maken bij de vertrouwenspersoon / preventieadviseur op het werk (dit kan ook een extern persoon zijn van bijvoorbeeld het sociaal secretariaat). Zoek op wie dit is bij jullie op het werk (vraag het na bij HR) en doe alsnog aangifte. Uw collega's hoeven dit niet te weten.

Laat uw vriend zo snel mogelijk hetzelfde doen. Hij heeft immers ook verwijten naar het hoofd gekregen toen hij het voor u opnam. Zo'n aangifte over pesten op het werk beschermt de werknemer in principe ook tegen ontslag, zolang de procedure loopt.

Over eventueel ontslag van uw vriend: als ze hem zouden willen ontslagen om dringende reden, moeten ze dit doen binnen de drie dagen nadat het incident bekend was bij de baas. Hoe lang geleden is het incident met uw vriend gebeurd? Als dit langer dan 3 dagen geleden is, en hij heeft er nog niets van gehoord, zal ontslag om dringende reden niet meer kunnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2017 09:39

Ik zou het zo laten, of er zou nog een derde ontslag kunnen volgen.
Ik vind het gedrag van de collega alles behalve aanvaardbaar. Ik zou dit zeker NIET zo laten! In tegendeel.
Heel spijtig voor uw vriend, maar wat hij gezegd heeft, is ook niet aanvaardbaar (en wie weet wat hij nog gezegd heeft dat hij niet aan u wil zeggen).
Eerste en vooral moet er bewezen worden wat er gezegd werd. De collega heeft klaarblijkelijk meer dan genoeg verwijten geuit in het bijzijn van meerdere getuigen. Dus daar zal je al weinig moeite hebben om bewijslast te verzamelen.
Uiteraard had dit al veel eerder opgelost moeten worden, maar hiermee is het nu wel achter de rug voor u.
Sorry, maar ik ben wel een héél andere mening toegedaan. De collega had geen enkele reden om dergelijk absurd gedrag te vertonen. Dit is alles behalve professioneel. Dergelijk gedrag zou in een normaal bedrijf leiden tot één verwittiging, en daarna ontslag om dringende reden. Ik kan me dergelijk gedrag gewoon niet voorstellen bij ons op de werkvloer. Moest één iemand het in zijn hoofd halen om zich zo te gedragen naar een collega toe, zullen er genoeg collega's klaar staan om die persoon terecht te wijzen. Maar bon, da's hier blijkbaar niet gebeurd. Ik ga enkel akkoord dat er veel vlugger had moeten gehandeld worden, maar ik ga niet akkoord dat de TS het allemaal maar zo moet laten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 okt 2017 12:30

Zorg dat je bij een volgende confrontatie de zaak opneemt met uw smartphone of eventueel filmen. Heb je tenminste bewijs

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 okt 2017 13:50

Zorg dat je bij een volgende confrontatie de zaak opneemt met uw smartphone of eventueel filmen. Heb je tenminste bewijs
Goede raad. Kan inderdaad handig zijn. Maar als ik zo lees dat de dame in kwestie veel van haar verwijten heeft geuit in het bijzijn van vele collega's, denk ik dat je daar ook wel getuigen genoeg zal vinden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 31 okt 2017 16:10

Mogelijks heeft ze enige bescherming bij uw hogere leiding.
Bij mijn laatste werkgever was er zo een secretaresse, die van simpele dactylo op een paar weken tijd tot zijn persoonlijke assistente werd benoemd van de CEO (met de nadruk op persoonlijke) Iedereen had er bang van. Er zijn er een paar gedegradeerd in functie omdat ze niet overeen kwamen met haar. Ik gelukkig wel, want ik kende haar echtgenoot. :D Mijn zoon is zelfs 2 weken jobstudent bij haar geweest om haar klassement te doen (dat vond ze waarschijnlijk te banaal voor haat functie)
Op een dag besliste de aandeelhouders dat die CEO buiten moest wegens tegenvallende resultaten en de secretaresse volgde nog dezelfde dag. (met onmiddellijke inlevering van haar Mercedes coupe firmawagen)

Best toch u even informeren hierover

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”