Inhouding/Beslagname belastinggeld

Mike_v_w
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Inhouding/Beslagname belastinggeld

#1 , 29 okt 2017 14:24

Hallo,

Ik heb een vraag:
In 2011 ging mijn bedrijf jammer genoeg in faling waardoor ikzelf, door de vennootschappsvorm, ook persoonlijk failliet werd verklaard.
In dergelijke dossiers zijn er altijd schuldeisers, waarvan er 2 van de schuldeisers banken waren.
Deze schulden waren klaar en duidelijk in het dossier opgenomen, zowel in het dossier van mijn bedrijf als in het dossier van mij persoonlijk.
De afsluiting van beide faillissementsdossiers hebben enkele jaren op zich laten wachten.
Ondertussen kreeg mijn echtgenote op geregelde tijdstippen brieven van EOS Aremas Belgium alsook van EOS Contentia Belgium met de vraag om de achterstallige bedragen (die reeds in beide dossiers opgenomen waren) toch te betalen.
Telkens hebben we gepast (via aangetekende zendigen én per email) gereageerd, met de nodige bewijsstukken van het nog lopende dossier, naar deze twee bedrijven.

Na enige tijd geen brieven meer maar...
Toen hebben ze doodleuk beslag laten leggen op ons belastinggeld die we moesten terugkrijgen... via mijn echtgenote haar naam, en dit zonder enige melding naar ons toe.

Ondertussen zijn de dossiers afgesloten en ben ik (dus ook mijn echtgenote) verschoonbaar verklaard.
Al die tijd (ongeveer 3 jaar) hebben ze ten onrechte onze teruggave van belastinggeld ingehouden.

Kunnen wij dit terugeisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 okt 2017 17:27

De datum van je verschoonbaar is dat telt als de belastingen voor de datum van verschoonbaar is, vrees ik toch dat dit niet zal lukken.

De vraag is waarom heb je na 6 maanden niet verschoonbaar aangevraagd ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mike_v_w
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2017 15:40

@denlowie , bedankt voor de reactie.
Dit wist ik zelfs niet dat dit kon al na zes maanden de verschoonbaarheid aanvragen.
Men heeft ook niet jaarlijks een faillissement hé... gelukkig maar.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 30 okt 2017 16:34

U curator had dit moeten melden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 okt 2017 18:14

Over welk bedrag gaat het? Als het de moeite waard is adviseer ik u een advocaat te raadplegen.
De verschoonbaarheid heeft immers ook tot gevolg dat de schuld niet meer verschuldigd is door de echtgenote. Over de opschorting van de tenuitvoerlegging: zie het arrest nr. 5/2010 van 4 februari 2010 van het Grondwettelijk Hof.
Blijft toch de moeilijke vraag: is er sprake van een onverschuldigde betaling als deze gebeurt op basis van een tenuitvoerlegging waartegen u zich kon verzetten, maar het niet gedaan hebt? Ik zou de vraag positief beantwoorden, er is geen schuld meer, dus is er sprake van een onverschuldigde betaling.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”