ziekte

mbollen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ziekte

#1 , 26 okt 2017 11:18

Mag je tijdens ziekte een door de werkgever georganiseerde en bezoldigde cursus gaan volgen ?
Wat moet je hiervoor doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2017 11:45

Mag je tijdens ziekte een door de werkgever georganiseerde en bezoldigde cursus gaan volgen ?
Wat moet je hiervoor doen?
Wat bedoel je met ziekte? Een weekje thuis door bijvoorbeeld griep, of een langdurige ziekte? Je kan bijvoorbeeld een week thuis geschreven worden door de huisarts, maar zo'n briefje is meestal geen VERPLICHTING om niet thuis te blijven. Als jij je donderdag goed genoeg voelt om te gaan werken, en die dag is er toevallig een cursus, kan niemand je verbieden om terug aan het werk te gaan (die dag is dus geen dag ziekteverlof meer, maar gewoon een werkdag!).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mbollen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2017 11:58

Sorry, langdurige ziekte

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2017 15:43

Sorry, langdurige ziekte
Da's een ander paar mouwen (denk ik). Ik kan je niet met 100% zekerheid antwoorden (anderen hier gaan beter op de hoogte zijn), maar het lijkt me vreemd dat je te ziek zou zijn om te gaan werken, maar een cursus volgen zou dan wel lukken. Tenzij je bijvoorbeeld normaal gezien zware fysieke arbeid verricht, en de cursus puur "zitten en luisteren" is. Maar 'k heb er geen idee van eerlijk gezegd. Waarschijnlijk krijg je hier binnenkort wel antwoord van iemand die beter op de hoogte is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2017 15:49

Normaal kan en mag het niet, wat als je een ongeval heeft ????

Wie gaat er dan opdraaien??

De zieken kas zou er zeker niet mee kunnen lachen, werken(cursus) en ziek zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2017 15:52

Goed punt wat verzekering betreft. Om in orde te zijn, zou de langdurig zieke die dagen terug aan het werk moeten zijn om dan tijdens de werkuren die cursus te volgen. In dat geval is alles in orde wat verzekering betreft, maar dit strookt dan totaal niet meer met de langdurige ziekte... Die is afgelopen als je terug aan het werk bent, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Floes
Berichten: 115

#7 , 26 okt 2017 19:20

Werken en ziekenkas kan wel. Zelfs een langdurige voltijdse opleiding volgen en ziekenkas kan. Maar het is de adviserend geneesheer die individueel beslist.

Je moet je eerst 100% ziek melden door middel van een vertrouwelijk. Dit heb je allicht al gedaan.
Neem dan contact op met je ziekenfonds en leg je situatie voor, ik zou zeker benadrukken dat het om een korte periode gaat. Mogelijk vragen ze je om een aanvraag voor gedeeltelijke werkhervatting te doen door middel van bepaalde formulieren.

Ik geef je geen garantie, maar het kan wel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2017 19:32


Ik geef je geen garantie, maar het kan wel

.
De situatie is wel van totaal ander kaliber dan wat u weergeeft, leest eerst eens goed te vraag, ts is tijdelijk ziek en geeft een werkgever en de cursus is voor haar werk bij haar werkgever
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Floes
Berichten: 115

#9 , 26 okt 2017 19:35

Ts is langdurig ziek.

Enkel en alleen de adviserend geneesheer kan hierover beslissen. En er bestaat wel degelijk kans dat het mag. Ik zie dit dagelijks, dit is namelijk deel van mijn job.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 okt 2017 19:54

Ts is langdurig ziek.

Enkel en alleen de adviserend geneesheer kan hierover beslissen. En er bestaat wel degelijk kans dat het mag. Ik zie dit dagelijks, dit is namelijk deel van mijn job.
TS schrijft duidelijk
door de werkgever georganiseerde en bezoldigde cursus
Dit is geen officiële cursus die ingericht word door onderwijs !

Dit is een cursus die deel uitmaakt van haar werkovereenkomst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Floes
Berichten: 115

#11 , 26 okt 2017 19:58

Your point being?

Het zal gezien worden als werkhervatting. De vraag is niet wat de inhoud is, wel of men het kan zien als gedeeltelijke hervatting tijdens ongeschiktheid of dat het beschouwd zal worden als een volledige hervatting. Dat is de vraag waar een antwoord op nodig is en enkel de AG kan dat geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 okt 2017 08:54

Ik vrees dat die werkhervatting (en de gevolgen ervan) niet is wat de TS in gedachten had...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#13 , 27 okt 2017 15:49

Ik vrees dat die werkhervatting (en de gevolgen ervan) niet is wat de TS in gedachten had...
Gevolgen? 1 dag loon aan 100% in plaats van maximaal 60% betaald krijgen?

Maar goed, antwoord is gegeven: enkel arbeidsgeneesheer kan beslissen.
En de werkgever kan de werknemer tot niets verplichten alvast.

Floes
Berichten: 115

#14 , 27 okt 2017 17:16

Adviserend geneesheer (die van de mutualiteit) welteverstaan.

De arbeidsgeneesheer kan ook een advies geven, maar dat maakt het nog niet in orde bij de mutualiteit.

Maar ik ga er vanuit dat je ook de adviserend geneesheer bedoelde, de termen worden vaak door elkaar gebruikt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 okt 2017 10:34

Gevolgen? 1 dag loon aan 100% in plaats van maximaal 60% betaald krijgen?
Hoe kan iemand die langdurig ziek is, plots enkele dagen niet meer te ziek zijn om te gaan werken, en na die dagen plots wel terug te ziek? Het zal inderdaad aan de adviserend geneesheer zijn, maar zo'n situatie zou ik toch vreemd vinden, eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”