Verkoop woning; wat met inwonend meerderjarig kind

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

Verkoop woning; wat met inwonend meerderjarig kind

#1 , 25 okt 2017 16:26

Beste forumleden,

welk advies zouden jullie geven in volgende situatie?

Moeder en dochter wonen samen in één woning. Moeder is eigenaar van de woning en dochter woont er terug bij, na een echtscheiding (er is ook een kleinkind dat inwoont).

Moeder wil er weg (er is sprake van een zeer slechte verstandhouding tussen moeder en dochter). Ze wil nu de woning verkopen en zelf elders een appartement huren of kopen.

Wat met de inwonende dochter? Verliest die haar recht om daar te wonen op het moment van verkoop? Ik vermoed van niet, en dat men het zal behandelen als een huurder met een mondeling huurcontract?

Ik beschik momenteel niet over voldoende informatie, maar ik vermoed dat de dochter ook (deels) eigenaar is van de woning. Vader is enige tijd terug al overleden. Moeder vertelt dat met de verkoop van de woning een deel van de gelden naar de dochter moet gaan, en "dat ze daar maar een woning mee moet zoeken voor zichzelf". Houdt dat dan ook automatisch in dat de dochter de verkoop kan tegenhouden? Er is ook nog een zus dus de inwonende dochter is niet de enige erfgenaam.

(ik had eigenlijk aangeraden om de inwonende dochter uit huis te zetten dmv een vonnis van de vrederechter maar dat ziet moeder niet zitten uit vrees voor de hevige reacties van haar dochter...)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2017 16:34

Het feit of de dochter al dan niet deels eigenaar is van de woning is hier essentiëel. Laten we er van uitgaan dat dit het geval is (als de woning van vader en moeder was, en de vader is overleden, dan gaat normaal gezien een deel naar de dochter). Met andere woorden: de woning is in "onverdeeldheid" (= er is meer dan één eigenaar).

Dit betekent in praktijk dat de moeder de woning niet zomaar kan verkopen, zonder toestemming van de dochter. Maar niemand kan ook gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven. In praktijk betekent dit dat de moeder naar de rechter zal moeten trekken om de verkoop van het huis te vragen, indien ze met de dochter niet tot een akkoord komt. De rechter zou in dat geval een openbare verkoop kunnen bevelen, wat normaal gezien een lagere prijs zal opleveren dan wanneer de woning in het "commerciële circuit" zal verkocht worden.

De dochter uit huis zetten, zou niet zomaar gekund hebben, als ze daar gedomicilieerd was (en zeker niet als ze ook deels eigenaar was).

Maar op zich heeft de moeder wel gelijk: beste voor beide partijen is dat de woning verkocht wordt met toestemming van beide eigenaars, zodat en zo hoog mogelijke prijs kan bekomen worden, en beide partijen daarna hun eigen weg kunnen gaan met de opbrengst. Het alternatief is dat dit een rechtzaak wordt, die hoogst waarschijnlijk op een openbare verkoop zal uitdraaien. In dat geval verliezen beide partijen geld (gerechtskosten + lagere opbrengst verkoop woning).

Ter aanvulling: als de dochter niet deels eigenaar is, zou je enkel over een mondelinge huurovereenkomst kunnen spreken als de dochter een bewijs kan voorleggen dat er maandelijks huur betaald werd. Gewoon ergens inwonen is niet voldoende om over een mondelinge huurovereenkomst te spreken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2017 16:42

Ondertussen beschik ik over meer informatie;

moeder is 1/2 volle eigenaar en 1/2 vruchtgebruiker
dochter 1 (inwonend) is 1/4 blote eigenaar
dochter 2 (woont elders) is 1/4 blote eigenaar


Dus, als ik het goed begrijp, kan moeder niet verkopen zonder toestemming van beide dochters? Moeten ze dan alle 3 de compromis ondertekenen?

Reclame

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2017 16:45


Ter aanvulling: als de dochter niet deels eigenaar is, zou je enkel over een mondelinge huurovereenkomst kunnen spreken als de dochter een bewijs kan voorleggen dat er maandelijks huur betaald werd. Gewoon ergens inwonen is niet voldoende om over een mondelinge huurovereenkomst te spreken...
Daar zit hem juist de wrevel... Dochter weigert bij te dragen in de kosten, betaalt maandelijks hoogstens € 100 aan boodschappen. Ze gaat niet op zoek naar een andere woonst, terwijl moeder haar volledig pensioen+ spaargeld moet aanspreken om de kosten te kunnen blijven dragen voor een gezin van drie personen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2017 16:50

Dus, als ik het goed begrijp, kan moeder niet verkopen zonder toestemming van beide dochters? Moeten ze dan alle 3 de compromis ondertekenen?
Inderdaad. De drie eigenaars moeten samen beslissen over de verkoop. Als ze er samen niet uitkomen (= één of meerdere partijen wensen niet te verkopen), zal een rechter moeten oordelen, maar die zal nooit oordelen dat de woning niet verkocht kan worden. Hij kan de verkoop hoogstens wat uitstellen, maar aangezien de Belgishe wetgeving zegt dat niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te blijven, zal een rechter niet anders kunnen dan de verkoop te laten doorgaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 okt 2017 16:54

Daar zit hem juist de wrevel... Dochter weigert bij te dragen in de kosten, betaalt maandelijks hoogstens € 100 aan boodschappen. Ze gaat niet op zoek naar een andere woonst, terwijl moeder haar volledig pensioen+ spaargeld moet aanspreken om de kosten te kunnen blijven dragen voor een gezin van drie personen.
De moeder heeft helemaal niet de kosten te dragen van het héle gezin. Ik besef dat het praktisch moeilijk is, maar in principe kan de moeder perfect zeggen enkel nog eten voor zichzelf te kopen, enkel de was voor zichzelf te doen, etc... Ze kan ook eisen dat de dochter een deel van electriciteit / gas / water, etc, betaalt. Ook hier: als hier onenigheid over is, zal een rechter moeten oordelen.

De moeder kan bijvoorbeeld eens enkele weken gewoon geen warm eten meer in huis halen, en zelf naar de Lunch Garden of de Colmar gaan eten 's avonds (als dit financiëel haalbaar is voor haar), zodat de dochter wat dat betreft haar eigen boontjes moet doppen.

Maar als de moeder echt niet meer in de woning wil blijven wonen en deze verkocht wil zien, en de dochter wil dit niet, zal ze naar de rechtbank moeten stappen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 25 okt 2017 20:05

Aangezien:

- de dochter geen huur betaalt
- de moeder het vruchtgebruik heeft
- blote eigendom geen woonrecht geeft

bezet de dochter het huis zonder recht noch titel.

Daarom kan de moeder haar verzoeken om te vertrekken.
Indien de dochter weigert moet de moeder zich tot de vrederechter wenden voor uithuiszetting van de dochter.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 25 okt 2017 20:23

Inderdaad ... moeder mag het 'wonen' van haar dochter nooit als verhuren bestempelen ..is een bezetting ten bede.
Wat kan en mag maar die kan van de ene dag op de andere worden stopgezet.
Kan er een bemiddelaar worden ingeschakeld ? In een aantal gemeenten zijn deze actief.
Anders moet moeder dochter met een aangetekend schrijven in kennis stellen dat zij en kleindochter tegen datum x weg moet.
Als de kleindochter ook meerderjarig is misschien als daar ook een probleem mee is ook een AS.


Een AS stelt u op in aantal exemplaren als er partijen zijn. Best met een Antwoord / Reponse kaart zodat u de handtekening terugkrijgt van diegene die ze ontvangt. Schrijf ook dat er ook een gewone brief zal verzonden worden en verwijs wederzijds naar AS /brief.
Daarna kan een procedure in verzoening bij vrederechter of ineens ten gronde.

Zijn er afspraken gemaakt wat betreft verblijfkosten en nuts en eet- was en plas kosten?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 okt 2017 10:47

Oeps, ik was het vruchtgebruik uit het oog verloren. Ik sluit me bijgevolg aan bij bovenstaande twee commentaren. Maar als de dochter daar ook gedomicilieerd is, kan het nog maanden duren voor de dochter effectief weg is.

Als de woning effectief verkocht moet worden, denk ik dat het efficienter is om dit zo snel mogelijk te regelen, in plaats nu eerst energie te steken in het uit huis zetten van de dochter, en dan nadien nog eens energie moeten steken in het verkocht krijgen van de woning (want de inwonende dochter zal daar hoogst waarschijnlijk ook stokken in de wielen steken).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 okt 2017 13:40

Bedankt voor jullie info. Ondertussen ben ik ook te weten gekomen dat de nieuwe vriend van de dochter er ook woont, welliswaar zonder dat zijn domicilie er staat.

Zou dat iets veranderen?

De eigenares is ondertussen zeker dat ze wil verkopen.

Ik heb haar doorverwezen naar de notaris.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 27 okt 2017 14:11

Dat verandert niets. Hij is noch eigenaar, noch huurder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 okt 2017 10:29

De eigenares is ondertussen zeker dat ze wil verkopen.
In dat geval inderdaad zo snel mogelijk de verkoop in gang steken. Het heeft weinig zijn om ook nog een procedure op te starten om de dochter en haar vriend uit het huis te laten zetten, aangezien de verkoop van de woning dit probleem sowieso oplost...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”