ontbinding arbeidsovereenkomst

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

ontbinding arbeidsovereenkomst

#1 , 24 okt 2017 19:57

Indien werknemer arbeidsovereenkomst ontbind om dringende reden mag werknemer stellen dat arbeidsovereenkomst nooit bestaan heeft en alles wat in contract stond nul en nietig geworden is?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2017 20:56

:-)
Neen dus
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#3 , 24 okt 2017 21:03

:-)
Neen dus
Welke verbintenis heeft ex werknemer nog aan verbroken arbeidsovereenkomst ten laste werkgever?
anti-concurentie verbod enz.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2017 23:54

Indien werknemer arbeidsovereenkomst ontbind om dringende reden mag werknemer stellen dat arbeidsovereenkomst nooit bestaan heeft en alles wat in contract stond nul en nietig geworden is?
in theorie is het mogelijk om de nietigheid van een arbeidsovereenkomst in te roepen. maar da kan je ni zomaar toepassen dan moet dat wel om gegronde redenen zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#5 , 25 okt 2017 07:52

Indien werknemer arbeidsovereenkomst ontbind om dringende reden mag werknemer stellen dat arbeidsovereenkomst nooit bestaan heeft en alles wat in contract stond nul en nietig geworden is?
in theorie is het mogelijk om de nietigheid van een arbeidsovereenkomst in te roepen. maar da kan je ni zomaar toepassen dan moet dat wel om gegronde redenen zijn
Is het een gegronde reden als werkgever contractuele verplichtingen niet nakomt zoals o. a. geen loon betalen.
De rechter heeft de ontbinding met schade vergoeding al goedgekeurd
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 okt 2017 09:18

Het is niet omdat het contract ontbonden is, dat je je zomaar alles kan permiteren. Bijvoorbeeld: stel dat je in dienst was als programmeur voor uw werkgever. Deze heeft u 5 jaar correct betaald, maar de laatste maanden is het fout gegaan, waardoor het contract nu ontbonden is, dan geeft dit jou bijvoorbeeld niet het recht om alle broncode die je afgelopen jaren geschreven hebt, te verkopen aan de concurrentie van uw ex-wergever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#7 , 25 okt 2017 09:39

Mijn vraag blijft onbeantwoord kan werkgever nog rechten uit een ontbonden arbeidsovereenkomst halen.
Jou voorbeeld van broncode is diefstal dat mag met en zonder contact niet.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 okt 2017 09:55

Jou voorbeeld van broncode is diefstal dat mag met en zonder contact niet.
Da's helemaal geen diefstal. Het intellectuele eigendom van door u geproduceerde broncode is "by default" van u. Enkel arbeidscontract KAN het intellectuele eigendomsrecht van die code opeisen (dit hoeft niet, in ons bedrijf zijn consultants die hun intellectueel eigendom van de code die zij schrijven, niet afstaan. Zij mogen die code dus ook elders, in andere projecten gebruiken). Als u stelt dat de werkgever geen rechten meer kan onttrekken aan een ontbonden arbeidsovereenkomst, zou dit betekenen dat het intellectuele eigendom van die code terug bij u ligt, en u deze bijgevolg kan verkopen aan gelijk wie. Maar u ziet zelf in dat dit niet noodzakelijk het geval is.

Kan u misschien even concreet worden in uw vraag? Welk onderdeel van de arbeidsovereenkomst had in in gedachten? Een concurrentiebeding zal volgens mij niet meer geldig zijn als het contract ontbonden werd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#9 , 25 okt 2017 10:00

ik heb een concurrentie en geheimhouding beding.
In feite bestaat werkgever niet meer hij oefent geen activiteiten uit alleen de bvba bestaat nog.
Hij is bij verstek veroordeeld.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 okt 2017 11:19

ik heb een concurrentie en geheimhouding beding.
Het concurrentiebeding gaat hij nog moeilijk kunnen hard maken, denk ik. Het geheimhoedingsbeding daarentegen, daar zou ik me toch aan houden. Stel dat uw werkgever een advocaat was, en het geheimhoudingsbeding slaat op de dossiers van zijn klanten, dan zou u wel eens zwaar in de problemen kunnen komen als u toch bepaalde info uit die dossiers "lekt".

Om een ander voorbeeld te geven: stel dat u bij Coca Cola werkte en toegang had tot "het geheime recept", en u lekt dit recept na de ontbinding van uw arbeidscontract, dan denk ik niet dat u daar zomaar mee weg komt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#11 , 25 okt 2017 11:25

Het geheimhouding beding is zo ruim omschreven dat ik niets meer kan.
Het betreft alle informatie intern en extern.
Ik zou mijn werkervaring niet kenbaar mogen maken.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 okt 2017 11:43

Ik zou mijn werkervaring niet kenbaar mogen maken.
??? Hoe bedoel je dit? Dit zou betekenen dat je bijvoorbeeld geen LinkedIn profiel mag hebben? Kan je even de exacte bewoordingen van het geheimhoudingsbeding hier plaatsen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#13 , 25 okt 2017 13:41

Geheimhouding:
Alle werkzaamheden dragen een strikt vertrouwelijk karakter,
De werkgever verwacht van de werknemer strikte geheimhouding.
Dit betekent dat het de werknemer niet is toegestaan over aangelegenheden aangaande het bedrijf en haar relaties zowel tegenover
collega's als derden - buiten de sfeer van de uitvoering van de functie - enige mededeling te doen.
Deze geheimhoudingsplicht heeft ook betrekking op alle gegevens,waarvan de werknemer door het gebruik van computerapparatuur, programmatuur of gegevensverzameling kennis neemt.
Constatering van schending van de geheimhoudingsplicht en/of van onbevoegd gebruik van bovengenoemde apparatuur, programmatuur of gegevensverzamelingen zal leiden tot (onmiddellijk) oneervol ontslag.
Deze geheimhoudingsplicht duurt voort tot tenminste 2 jaar na beëindiging van de arbeidsovereenkomst,ongeacht hoe deze is geëindigd.
Alles op straffe van een direct opeisbare boete te verbeuren aan de werkgever , van Euro 25.000,- per overtreding, onverminderd het recht van de werkgever om de door haar als gevolg van de overtreding werkelijk geleden schade te vorderen.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 okt 2017 14:01

Alle werkzaamheden dragen een strikt vertrouwelijk karakter,
De werkgever verwacht van de werknemer strikte geheimhouding.
Dit is veel te vaag om rekening mee te houden. Dit deeltje kan je negeren.
Dit betekent dat het de werknemer niet is toegestaan over aangelegenheden aangaande het bedrijf en haar relaties zowel tegenover
collega's als derden - buiten de sfeer van de uitvoering van de functie - enige mededeling te doen.
Dit betekent dus dat u niet mag communiceren over de exacte dingen die u gedaan hebt bij dit bedrijf. Als u zegt: "Op mijn vorige werk was ik databaseadministrator van een Oralce database" dan doet u niets verkeerd, aangezien deze functie niet puur gerelateerd is aan het bedrijf. Als u echter zegt "als database administrator bij bedrijf X, heb ik de volledige datamigratie van bedrijf Y van systeem A naar een Oracle database gedaan", dan is dit te veel detail en zou u uw geheimhoudingsplicht kunnen schenden.
Deze geheimhoudingsplicht heeft ook betrekking op alle gegevens,waarvan de werknemer door het gebruik van computerapparatuur, programmatuur of gegevensverzameling kennis neemt.
Da's vrij standaard. Dat u de data van een bedrijf niet meedeelt aan gelijk wie, is vrij standaard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#15 , 25 okt 2017 15:13

niet-concurentie stelt niets meer.
Bij mijn aanbieding mag ik zeggen bv bij bedrijf x heb ik een website gemaakt met php en mysql koppeling.
Bij bedrijf y heb ik in c++ een pruductie besturings tool gemaakt.
Bij bedrijf z heb ik een speciaal administratie programma in pascal geschreven.
En daar heb ik linux modules geschreven om plc uit te lezen.
Verder heb ik gevonden dat cummulatie van boetes voor 1 feit verboden is (boete plus schadevergoeding) dit brengt nietigheid
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”