Onderhoudsgeld

sallytje
Topic Starter
Berichten: 67

Onderhoudsgeld

#1 , 24 okt 2017 16:13

beste

Mijn man stuurt regelmatig geld naar zijn moeder (weduwe) om haar te onderhouden
Nu hebben ze mij verteld dat dit kan ingebracht worden in de belasting?

Hoe kan ik het best aan het werk gaan?
klopt het dat je eerst bedrijfsvoorheffing dient te betalen? zo ja hoe doe ik dat?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 24 okt 2017 20:10

Als uw schoonmoeder een pensioen én onderhoudsgeld ontvangt, heeft zij geen recht meer op de belastingvermindering voor pensioenen. Die vermindering wordt alleen toegekend als het netto-inkomen uitsluitend bestaat uit pensioenen of vervangingsinkomsten. Onderhoudsgeld is geen vervangingsinkomen maar een divers inkomen. De belastingvermindering voor pensioenen wordt dus niet toegekend en 80% van het onderhoudsgeld wordt toegevoegd aan de belastbare inkomsten.

Billybob
Berichten: 124

#3 , 24 okt 2017 21:46

Aangezien ge zelf spreekt over bedrijfsvoorheffing: woont die moeder in het buitenland?

Reclame

sallytje
Topic Starter
Berichten: 67

#4 , 25 okt 2017 10:17

sorry dat ik niet volledig ben geweest
Klopt mijn schoonmoeder woont in Marokko
Is weduwe en heeft geen inkomsten
Mijn man stuur regelmatig een bedrag om haar te onderhouden met zijn inkomen

Billybob
Berichten: 124

#5 , 25 okt 2017 11:25

Eerst en vooral moet worden aangetoond dat die moeder behoeftig is. Dit wil zeggen dat ze zonder hulp van haar zoon in armoede zou leven. Dit kan ze aantonen door een attest van de gemeente (of andere instantie) aldaar op te vragen. Vergeet dit attest wel niet - door een officiële vertaler ! - te laten vertalen naar het Nederlands.

Dan moet er inderdaad bedrijfsvoorheffing betaald worden op die onderhoudsgelden. Dit is het bedrag maal 0,8 maal x. Waarbij x staat voor het percentage dat terug te vinden is in het dubbelbelastingverdrag. Dit ken ik niet van buiten.

Als u contact opneemt de dienst invordering van uw gemeente, dan kunnen die u zeggen 1) wat het juiste percentage is en 2) hoe u die voorheffing praktisch moet storten.

Let er ook nog op dat, om aftrekbaar te zijn, onderhoudsuitkeringen REGELMATIG betaald moeten zijn. Dus nu en dan eens een bedrag is in principe niet regelmatig.

Als u dan, een jaar later uw aangifte gaat (of laat) invullen, dan kunnen die onderhoudsgelden afgetrokken worden. Het is aangeraden dat u dan zowel de betalingsbewijzen, als het bewijs van behoeftigheid, en het bewijs van betaling van de bv als bijlage aan uw aangifte toevoegt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”