Beste forum, graag jullie advies, visie en input.
Korte schets. Eind oktober 2018 komt een einde aan de handelshuur . De verhuurder werd op de hoogte gesteld. Wettelijk alles in orde en onder controle.
Ik betaalde X-bedrag (aanzienlijk bedrag) bij aanvang huur voor de inboedel. Dit "overnamebedrag" staat vermeld in het huurcontract. Er werd tevens vermelding gemaakt van deze overname in de inboedelbeschrijving. Ikzelf ondertekende destijds de inboedelbeschrijving niet.
Ik ben er uiteindelijk eigenaar van.
Sinds de opzeg, (mondeling/brief/aangetekend) blijft het stil langs de verhuurders-zijde. Het enige dat we vernamen is dat hij de inboedel niet zal overnemen en verder geen contact meer wenst.(??) Een vrij ongewone situatie...
Wat moet je je voorstellen bij "inboedel": centrale (design) toog, volledig ingebouwde kasten op 2 volledige etages, losse moderne rolkasten met wieltjes, flatscreens,....
We vernamen tevens uit goede bron dat het gebouw mogelijks gesloopt zal worden. Dit is echter nog geen 100% zekerheid.
Wat zijn onze rechten? Wat kan en wat kan niet? We moeten volgens de overeenkomst de winkel achterlaten in de staat waarin we hem ontvingen.
Anderzijds is de inboedel van ons... Indien de verhuurder overgaat tot afbraak van het pand, hoe zit dat dan met onze inboedel?
Indien we de kasten dienen "uit te breken" zijn deze kasten dan weer niets waard aangezien het grotendeels inbouwkasten zijn. Anderzijds laten we de winkel achter in "steen"...
Wat is het wettelijk kader hierrond? Wat zegt het eigendomsrecht hierover? Wat zijn mijn rechten en plichten als huurder?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoor het graag van jullie.
Alvast dank.