Huis kopen

mamalisa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huis kopen

#1 , 10 okt 2017 20:22

Ik ben getrouwd en bezig met scheiding, ik zal graag nu een huis kopen maar weet niet of dit kan. Mijn ex wilt wel de lening mee tekenen zodat het makkelijk is voor mij. Mijn vraag is is er een papier of een overeenkomst dat kan gemaakt worden zodat ik mijn nieuwe huis niet met mijn ex moeten verdelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 11 okt 2017 09:58

U bent nog niet echtgescheiden dus wettelijk nog getrouwd. Het aangaan van een woonkrediet waar u beiden voor tekent is dus juridisch mogelijk.
meetekenen is echter niet zomaar een formaliteit. het betekent dat de bank gedurende de ganse looptijd van de lening bij uw man zal aankloppen indien u in gebreke zou blijven met de betaling;
Daarenboven wordt het voor hem zelf moeilijker om nog een krediet te krijgen voor een eigen woonst gezien bij raadpleging kredietcentrale zal blijken dat hij al een krediet heeft (voor uw woonst) en dat de afbetalingen dus ook bij zijn lasten zullen geteld worden.
Blijft het aspect 'economisch belang'. wetgeving laat niet toe dat iemand mee optreedt in een krediet als die persoon er geen economisch belang bij heeft. Economisch belang is bvb : mede-eigenaar van het pand zijn, of het gebruik van het pand als gezinswoning.
Als op voorhand voor de bank duidelijk is dat dat het pand noch zijn eigendom wordt, noch als gezinswoning zal dienen, wordt dat moeilijk.
Wat wel zou kunnen is bvb dat man 20 % mede-eigenaar wordt. In geval van verkoop zal uw man dan 20 % van de warde krijgen onder dien verstande dat hij ook bvb 20 % van de afbetaling voor zijn rekening neemt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 11 okt 2017 10:16

Kort antwoord: niet doen. De kans op miserie en/of grote(re) kosten is te groot. Uiteindelijk gaat het maar over een aantal maanden wachten ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 11 okt 2017 20:14

Mila

Vraag is natuurlijk ook of de terugbetalingscapaciteit alleen wel voldoende is om een (voldoende groot) krediet te krijgen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mamalisa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2017 08:10

Ik kan de lening alleen aangaan maaar omdat ik ben nog getrouwd moet hem mee tekenen, begrijp het niet goed want mijn ex man woont zelf in buitenland en heeft geen adres hier in België maar hij is wel Belgisch.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2017 09:31

Beetje vreemd dat uw ex er geen probleem mee heeft om gewoon mee te tekenen. Dit kan enkel maar miserie geven achteraf, zoals hierboven reeds gemeld.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”