verhindering lichtinval door buren

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

verhindering lichtinval door buren

#1 , 11 okt 2017 11:25

Hallo, ik heb een vraag puur informatief.

De buren gaan een fietsenhok plaatsen aan 50cm-1m van mijn raam van mijn garage. Dit veronderstel ik dat het lichtinval zal beperken.
Mag dit zomaar?

Even een schets van de locatie, er zijn 2 gebouwen (mijn gebouw en de gebouw van de buren), tussen de 2 gebouwen ligt een koer. In deze koer gaan ze deze fietsenhok bouwen. Deze koer/tuin is van de buren.
Tussen de 2 gebouwen ligt mijn garage. Die een raam met uitzicht (voornamelijk lichtinval) heeft naar de koer van de buren. Het gebouw en garage is van de jaren '70. De gebouw van de buren is van de jaren '30. Alles is gebouwd tot aan de scheidingslijn.

Ivm met het thema dat mijn raam wel of niet volgens de procedure zou gebouwd zijn, dit is al lang verjaard (30jaar)!

Mijn raam is mat langs beide kanten, dus ik krijg enkel puur lichtinval ivm privacy.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 11 okt 2017 11:52

Verjaring
Als de lichten en uitzichten meer dan 30 jaar bestaan, is er verjaring en kan hun verwijdering niet meer worden geëist, ook niet als ze niet voldoen aan alle bepalingen.

Een uitzondering daarop is het feit dat het recht om de gemeenmaking van een muur te vorderen onverjaarbaar is. Wie de gemeenheid van een muur verkrijgt, zal dus alle daarin aangebrachte lichten en zichten mogen doen verwijderen, ook als ze al meer dan dertig jaar aanwezig zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2017 11:55

Wat staat er in de verkavelingsvoorschriften?

Reclame

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2017 15:27

Verjaring
Als de lichten en uitzichten meer dan 30 jaar bestaan, is er verjaring en kan hun verwijdering niet meer worden geëist, ook niet als ze niet voldoen aan alle bepalingen.

Een uitzondering daarop is het feit dat het recht om de gemeenmaking van een muur te vorderen onverjaarbaar is. Wie de gemeenheid van een muur verkrijgt, zal dus alle daarin aangebrachte lichten en zichten mogen doen verwijderen, ook als ze al meer dan dertig jaar aanwezig zijn.

Hallo, alvast bedankt voor uw reactie. Voor mij is dit duidelijk ivm verjaring, maar mijn vraag is eigenlijk mag mijn buurman, zomaar mijn lichtinval wegnemen door een constructie te plaatsen zoals een fietsenhok voor mijn venster?

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2017 15:29

Wat staat er in de verkavelingsvoorschriften?
Heb geen idee om eerlijk te zijn, maar mijn vraag is eigenlijk of deze buurman zomaar mijn lichtinval mag blokkeren door een constructie voor mijn raam te plaatsen. Het is meer een algemene vraag.

En met buurman bedoel ik de buur naast ons gebouw, niet een eventuele buur van mijn gebouw.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 okt 2017 15:57

Mijn buurman had een negatieve reactie op zijn bouwaanvraag gehad.
Hij wenste een vergroting van zijn living, maar zijn buurman had schrik dat er minder lichtinval zou zijn in een raam aan de zijkant van zijn huis. Gevolg, mijn buur heeft zijn plannen moeten aanpassen en zijn nieuwe aanbouw moeten inkorten en verlagen.
Heeft hij een bouwtoelating voor dat hok? Informeer dan eens bij de gemeente

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 12 okt 2017 16:11

Staat de muur van u garage op de perceelgrens.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 12 okt 2017 19:46

Alles is gebouwd tot aan de scheidingslijn.

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 okt 2017 20:47

Mijn buurman had een negatieve reactie op zijn bouwaanvraag gehad.
Hij wenste een vergroting van zijn living, maar zijn buurman had schrik dat er minder lichtinval zou zijn in een raam aan de zijkant van zijn huis. Gevolg, mijn buur heeft zijn plannen moeten aanpassen en zijn nieuwe aanbouw moeten inkorten en verlagen.
Heeft hij een bouwtoelating voor dat hok? Informeer dan eens bij de gemeente

Hallo, ik denk niet dat je een vergunning nodig hebt voor een fietsenhok te bouwen, deze zal niet groot genoeg zijn, maar wel groot genoeg voor mijn lichtinval te blokkeren.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 okt 2017 16:02

Het antwoord op uw vraag zal afhangen van de plaatselijke voorschriften. In het slechtse geval mag uw buur tegen de gevel bouwen. Daar sta je dan met een verjaarde bouwovertreding.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”