Verkeersspiegel: eigendom van oude of nieuwe eigenaar?

Saartje1989
Topic Starter
Berichten: 11

Verkeersspiegel: eigendom van oude of nieuwe eigenaar?

#1 , 08 okt 2017 19:08

Beste juridisch forum,

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht. De akte wordt binnenkort ondertekend.

De huidige eigenaars willen de verkeersspiegel die aan de overkant van de straat staat aan ons verkopen. We vallen een beetje uit de lucht omdat we dachten dat deze gewoon bij het huis zou horen. Ze spreken over een bedrag van 650 euro. Eventueel willen ze wat lager gaan, maar niet spectaculair veel. Dit is een kost die we ons op dit moment moeilijk kunnen veroorloven. We hadden dit ook niet verwacht.

De spiegel staat aan de overkant van de straat en werd geplaatst door de gemeente, speciaal voor de oprit van het huis, aangezien het een gevaarlijke hoek is. (Het huis staat net over de taalgrens in Wallonië.)

Wat zijn de regels hierover?
Als wij niet willen betalen, mogen zij de spiegel zomaar weghalen?
Wat zou een mooi compromis zijn?

Groetjes,
Sara

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 08 okt 2017 19:30

Geplaatst door de gemeente dus vermoedelijk ook eigendom van de gemeente. Privé eigendom op openbaar weg komt zelden voor. Bij mijn weten moet er zelfs een gemeenteraadsbeslissing voor zijn.
Mogelijk zijn er wel kosten moeten betaald worden maar dat wil nog niet zeggen dat het hun eigendom is.
Best eerst eens navragen bij de gemeente.
Daarna hun aankoopfactuur vragen.

Sara_1989
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2017 21:10

Ze beweren dat ze er wel een aankoopfactuur van hebben. Mij lijkt het dan logisch dat het hun eigendom is, nee? 650 euro betalen voor een spiegel die enkel te gebruiken is voor je eigen huis en die dan niet jouw eigendom is?

Ik kan 't navragen bij de gemeente. In 't Frans, hehe, ik doe m'n best. :p

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 09 okt 2017 21:16

Normaal mag een particulier geen voorwerpen aanbrengen op openbaar domein.
- als u weet wanneer geplaatst dan de gemeenteraadsbeslissingen van die periode eens opvragen.
Mogelijk weet de notaris wel wat de juiste termen zijn.
PS
Het weghalen zal ook zomaar niet mogen dan brengen ze schade toe aan het wegdek of trottoir.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 10 okt 2017 08:07

Net zoals een keuken onroerend is - dus vast verbonden aan dit gebouw - resulteert het kunnen voorleggen van een factuur van die keuken niet tot het kunnen aanrekenen van een meerprijs voor de keuken na ondertekening van de compromis.

Antwoord gewoon dat die spiegel in de aankoopprijs zit omdat het een vastgeplaatst voorwerp is en dat dit voor u de discussie sluit.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 10 okt 2017 09:40

Vraag inzage van de factuur, heel waarschijnlijk is deze van de gemeente om de spiegel te plaatsen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 okt 2017 09:45

Antwoord gewoon dat die spiegel in de aankoopprijs zit omdat het een vastgeplaatst voorwerp is en dat dit voor u de discussie sluit.
Lijkt mij idd het geval: dat zou zo'n beetje zijn als de verkopers die plots geld vragen voor de omheining of de klinkers van de oprit! Als die spiegel al niet van de gemeente is, is hij onroerend door bestemming en dus in de verkoopsovereenkomst inbegrepen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 10 okt 2017 10:10

Hoe kan die spiegel bij de woning horen, als deze niet op zijn eigendom staat.
Hij staat aan de overkant van de straat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 okt 2017 12:13

Hoe kan die spiegel bij de woning horen, als deze niet op zijn eigendom staat.
Hij staat aan de overkant van de straat.
Ja, da's de andere grote vraag, natuurlijk. Zoals hierboven al gezegd mag je normaal geen zaken op openbaar domein plaatsen. Misschien is het stukje grond waar die spiegel opstaat, ook eigendom van de vorige eigenaar en behoort het dus tot wat er verkocht wordt. Héél onwaarschijnlijk, maar bon.

Ik denk dat de T.S. best eerst die "factuur" eens opvraagt om te kijken wat daar op staat. Misschien is dit gewoon een factuur die de gemeente naar de vorige eigenaar gestuurd heeft voor de werken om die spiegel daar te zetten (op vraag van de vorige eigenaar). Daarom is die spiegel nog geen eigendom van de vorige eigenaar, en mag hij deze niet zomaar verwijderen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Saartje1989
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 11 okt 2017 18:04

Update:

Gisteren vroeg ik aan de notaris of hij misschien wist hoe het met zo'n situatie zat. Hij zei dat dit de eerste keer is dat hij zo'n vraag gekregen heeft.
Hij vroeg: "Staat de spiegel op de openbare weg?"
"Ja, op de stoep."
"De stoep is de eigendom van de gemeente, en in principe is alles wat op een grond gezet wordt, automatisch ook eigendom van de eigenaar van de grond. Tenzij er een overeenkomst gesloten is waarin staat dat de kopers van de spiegel ook de eigenaars zijn."

We vroegen het dan ook aan de vorige eigenaars, en zij bevestigden dat ze enkel de aankoopfactuur hebben. Dus we spraken af om het na te vragen bij de gemeente zelf.

Ik stuurde deze voormiddag een e-mail naar de betreffende dienst. Mijn Frans is niet goed genoeg om dit telefonisch te vragen.

Vandaag kreeg ik twee telefoontjes van de vorige eigenares (tijdens werkuren) en zojuist belde een privénummer me op. Ik kon opnemen en bleek dat zij het weer was. Ze had al gebeld naar de gemeente en volgens hen is zij wel degelijk eigenaar van de spiegel.
Ze mag hem niet zelf weghalen omdat hij op grond van de gemeente staat.
Als ze de spiegel wil laten wegnemen, doet de gemeente dit gratis.
Als wij een nieuwe spiegel willen aanvragen, moeten we dezelfde procedure doorgaan als zij indertijd.
Als wij de huidige spiegel willen overnemen, moeten we onderling een overeenkomst opstellen zodat wij de nieuwe eigenaars van de spiegel worden.
Hoe kan die spiegel bij de woning horen, als deze niet op zijn eigendom staat.
Hij staat aan de overkant van de straat.
Ja, da's de andere grote vraag, natuurlijk. Zoals hierboven al gezegd mag je normaal geen zaken op openbaar domein plaatsen. Misschien is het stukje grond waar die spiegel opstaat, ook eigendom van de vorige eigenaar en behoort het dus tot wat er verkocht wordt. Héél onwaarschijnlijk, maar bon.

Ik denk dat de T.S. best eerst die "factuur" eens opvraagt om te kijken wat daar op staat. Misschien is dit gewoon een factuur die de gemeente naar de vorige eigenaar gestuurd heeft voor de werken om die spiegel daar te zetten (op vraag van de vorige eigenaar). Daarom is die spiegel nog geen eigendom van de vorige eigenaar, en mag hij deze niet zomaar verwijderen.
Dat stukje grond is dus inderdaad geen deel van de grond van het huis, maar eigendom van de gemeente.
Ik kan die factuur wel opvragen, maar ze heeft zelf ook al gezegd dat het gewoon een aankoopfactuur is van de plaatsing (door de gemeente) van die spiegel.
De reden waarom wij vinden dat dit bij het huis hoort: wij zijn de enige die die spiegel kunnen gebruiken. De straat heeft nog veel meer verkeersspiegels, en ik vermoed dat degene die op de hoeken van kruispunten staan, wel door de gemeente geplaatst zijn als preventiemiddel voor alle weggebruikers.
Ik vind de bovenstaande vergelijkingen ook passend: 't is alsof je vraagt om bij te leggen voor de keuken/omheining/oprit. Nu ja, het verschil hier is wel dat die dingen effectief OP onze grond staan, terwijl die spiegel dus niet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 11 okt 2017 19:38

Ik kan die factuur wel opvragen, maar ze heeft zelf ook al gezegd dat het gewoon een aankoopfactuur is van de plaatsing (door de gemeente) van die spiegel.
Dit is toch klaar en duidelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 11 okt 2017 19:49

Spiegel staat er ... dat is uw zaak niet. Vorige eigenaars kunnen aan gemeente vragen de spiegel te verwijderen vermoedelijk ook tegen betaling.
U hebt geen uitstaans met de overeenkomst tussen gemeente en vorige eigenaars.
Ik denk niet dat de gemeente die spiegel zou verwijderen.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 okt 2017 20:14

Men kan zich afvragen wat de vorige eigenaars met de spiegel kunnen doen ... tenzij hun nieuwe woning ook aan een "gevaarlijk" punt zou liggen.
Toch eens goed informeren bij het gemeentebestuur -desnoods met de hulp van een "tolk" die het voor jullie kan navragen.

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 12 okt 2017 16:53

Wat de eigenaar volgens mij tracht te doen is de volledige kost van aankoop spiegel PLUS plaatsing door de gemeente in rekening te brengen.
De plaatsing is echter een retributie, de spiegel is een aankoop en is eigendom van de koper. Hoe oud is die spiegel trouwens (zie faktuur)? Is hij nog in goede staat?

Dus wellicht zit de prijs van de spiegel zelf in de gemeentelijke faktuur samen met de retributie voor plaatsing, en dan raad ik u aan zich te informeren bij de gemeente wat de aankoopkost van die oude of een nieuwe spiegel is.
Gezien u het Frans niet erg machtig bent, als u mij per PB de naam van de gemeente doorstuurt of een website van uw gemeente, kan ik het even voor u opzoeken; Frans is geen probleem voor mij.

U kan dan onderhandelen en zeggen dat u enkel bereid bent de spiegel over te kopen, maar niet de retributiekost, want de ingreep (plaatsing) is reeds uitgevoerd.
Is de eigenaar niet akkoord en neemt deze de spiegel mee, wat gaat de gemeente dan doen met een spiegelloze paal?
U kan desgewenst een nieuwe spiegel bij de gemeente aankopen en die op de paal laten aanbrengen, want hij staat er toch.


Ter vergelijking:
De gemeente Voeren heeft duidelijke richtlijnen ingevoerd nl dat zij op aanvraag door derden wel een spiegel kunnen plaatsen op het openbaar domein, maar dat de plaatsingskosten en onderhoud voor rekening van de aanvrager blijven. De spiegel is ook bij de gemeente aan te kopen.
Overwegende:
- de kostprijs van verkeersspiegels : ca. 150EUR+BTW, plaatsing niet inbegrepen
- dat de verkeerspiegels correct dienen geplaatst te worden
- dat de verkeersspiegels frequent onderhoud nodig hebben voor zichtbaarheid en herafstelling bij ontregeling
Artikel 7
Er is geen financiële tussenkomst van de gemeente: aankoop, onderhoud, afstelling en eventuele vervanging zijn ten laste van de aanvrager. De spiegels zijn aan te kopen bij de gemeente mits retributie voor levering en plaatsing.

Fortuin
Berichten: 1013

#15 , 12 okt 2017 21:53

Heb zelfde mening als Franciscus. Persoonlijk zou ik tegen de vorige eigenaars zeggen dat ik geen interesse heb in die spiegel en er dus ook niet voor zal betalen. 9/10 gaan ze die niet laten verwijderen, want dan moeten ze (waarschijnlijk) de gemeente opnieuw betalen, en blijft hij dus (gratis) hangen.

Worst case betaal je voor een nieuwe spiegel, die waarschijnlijk evenveel kost als diegene die er nu hangt. Weinig te verliezen dus om een rondje blufpoker te spelen!

Terug naar “Kopen”