Wanneer verjaring gerechtskosten & boete rechter?

bas001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wanneer verjaring gerechtskosten & boete rechter?

#1 , 06 okt 2017 12:45

Kan iemand mij helpen?

1) Bij de correctionele rechtbank ben veroordeelt in 2005; tot betalen van slachtofferfonds, gerechts-/onderzoekskosten met de nodige verhogingen van opdeciemen (en rente? geen idee of dit ook van toepassing is). Het is mij ook niet duidelijk of de burgerlijke partij ooit actief heeft ondernomen (rechter zei toen iets met 1 euro).

Nu las ik ergens dat er een wet is van 1998 wat betreft verjaringstermijn van 10 jaar voor gerechtskosten, is dat zo?

2) Ik heb bij de rechter moeten verschijnen in 2005 ivm een radardetector.. weet dat er een boete was van rond 250 euro of zo iets.
Zit hier ook een verjaring op van die 250 euro?

Ik heb in al die jaren nooit een brief ontvangen of iemand aan de deur omdat er nog wat open zou staan.
Heb ik een probleem als er een politie controle is ergens? Wat kan ik beter wel of niet doen.
Mijn word ontraden om te bellen met de rechtbank of politie. Maar waarom is er geen duidelijke wetgeving?

Hoop dat iemand wat meer duidelijkheid kan geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bas001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2017 14:00

Even een correctie, de rechter heeft onder '1' de gerechtskosten ect opgelegd in maart 2004 (dus niet 2005). En daarnaast woon ik sinds 2005 na vrijkomen niet meer in België.

bas001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2017 14:51

Tevens, ik verneem van een advocaat dat het vonnis altijd open blijft staan. Advocaten die ik spreek zijn voorzichtig met hun uitspraken. Hoeveel ik moet betalen weet ik niet meer, iedere geval meer dan 1000 euro.

Reclame


sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 06 okt 2017 20:03

TS zijn vraag is wanneer verjaren de te betalen van slachtofferfonds, gerechts-/onderzoekskosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.


bas001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 okt 2017 22:11

Dank voor de reacties, hopelijk reageren meer mensen.

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 16 okt 2017 22:52

Algemeen misschien: Want welk soort gerechtskosten ?
Burgerlijk wetboek titel XX hfst V
Standaard 10 jaar maar men moet rekening houden met stuiting en schorsing.
Misschien best via een advocaat laten navraag doen.

U woont nog altijd in België?

bas001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 okt 2017 23:42

Ik woon sinds 2005 niet meer in Belgie. Advocaat vragen heeft geen zin, heb er al 2 gebeld en de weten het antwoord niet.

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 16 okt 2017 23:42

Neem ik aan, u zal hen eerst moeten betalen alvorens ze enige actie zullen ondernemen.
Zoals in mijn vorige post een soort gerechtskost is niet hetzelfde als een ander deel van dé gerechtskosten.
Dus zomaar een antwoord geven ....
Slachtofferzorg is weer een andere zaak.

PS hoe kan men u vinden als u niet meer in BE woont en vermoedelijk geen aangifte hebt gedaan bij de BE ambassade of consulaat in het land waar u verblijft. Wordt een probleem als u met verlopen BE documenten een grens wil oversteken.
Of terug in de Schengen zone wil komen.

en ook een oud antwoord van j.demoor

‘De vordering tot uitvoering van een rechterlijke beslissing, de actio judicati,verjaart aldus door verloop van tien jaar ongeacht de duurtijd van verjaringstermijn van de schuldvordering die aan deze beslissing ten grondslag ligt‘(Cass., 18 februari 2010, rolnummer C.09.0237.N, http://jure.juridat.just.fgov.be/)

“Art.621.Iedere veroordeelde tot straffen die niet kunnen worden uitgewist overeenkomstig artikel 619, kan in eer en rechten hersteld worden, indien hij sedert ten minste tien jaar geen zodanig herstel heeft genoten...Art.622.De veroordeelde moet de vrijheidsstraffen hebben ondergaan en de geldstraffen hebben gekweten, tenzij die straffen krachtens het recht van genade kwijtgescholden zijn, of, indien zij voorwaardelijk zijn uitgesproken of voorwaardelijk zijn geworden bij genademaatregel, als niet bestaande worden beschouwd. Is de straf verjaard, dan kan de veroordeelde alleen in eer en rechten hersteld worden wanneer de niet-uitvoering niet aan hem te wijten is. Art.623.De veroordeelde moet voldaan hebben aan de in het vonnis bepaalde verplichting tot teruggave, schadevergoeding en betaling van kosten...Het hof dat over het verzoek tot eerherstel moet beslissen, kan de veroordeelde evenwel van deze voorwaarde ontslaan, indien hij aantoont dat hij in de onmogelijkheid verkeerde om aan de verplichtingen te voldoen hetzij wegens zijn onvermogen, hetzij wegens enig ander feit waaraan hij geen schuld heeft. Het hof kan in dat geval, onverminderd de rechten van de schuldeisers, ook het gedeelte bepalen van de teruggave, de schadevergoeding, de gerechtskosten en het passief, dat de veroordeelde moet hebben voldaan alvorens hem herstel in eer en rechten kan worden toegestaan.”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering).

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”