Aankoop tweedehandswagen mogelijk annuleren

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

Aankoop tweedehandswagen mogelijk annuleren

#1 , 04 okt 2017 18:33

Goedeavond allen,

Graag had ik wat informatie gehad over het "mogelijks" annuleren van de aankoop van een tweedehandswagen.

Verleden zaterdag ben ik naar een firma gegaan die handelt in jonge tweedehandswagens van allerlei soorten merken.
Aangezien ik een mooie wagen heb zien staan heb ik te kennen gegeven dat ik deze mischien wou kopen.
De verkoper vertelde me dat deze in een verstiging in Brugge staat en dat hij deze eventueel wou laten overkomen ter bezichtiging, maar dat hiervoor een bestelbon moet getekend worden.

Ik heb hem gezeg dat ik de wagen wel interessant vind, maar dat ik natuurlijk geen wagen koop zonder hem gezien te hebben.

De verkoper bevestigde dat hij dit normaal vond dus hebben we de bestelbon opgemaakt en erop geschreven "op voorwaarde van visuele controle en bevestiging door koper'.

Aanstaande vrijdag in de late namiddag komt de wagen toe. Nu zie ik dat de wagen op de website al als verkocht staat aangeduid en vraag ik me af dat als de wagen geleverd wordt en ik de wagen niet goed vindt of het vermelden van "na visuele inspectie en bevestiging door koper" wel voldoende is om te kunnen afzien van de aankoop?

Alvast bedankt voor jullie toelichting!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 04 okt 2017 22:44

Dit is een opschortende voorwaarde op de bestelbon, en lijkt mij geldig indien het tot een betwisting zou komen.
Is die melding geparafeerd of gehandtekend?

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#3 , 04 okt 2017 23:04

Dank voor uw antwoord.

De bestelbon is ondertekend door zowel mij als de verkoper en onder de melding "na goedkeuring visuele controle door koper" is nogmaals de handtekening van de verkoper geplaatst.

Ik ga er nog niet van uit dat ik de verkoop annuleer want de wagen is een interessante koop, ik vind echter wel bizar dat de auto op hun website al genoteerd staat als 'verkocht' en niet bijvoordbeeld 'optie op genomen'.
Verder is hij geimporteerd uit duitsland, 2jaar oud en 34000km, dus ik wil eerst het een en ander nakijken alvorens ik definitief een besluit neem.

Als ik het goed begrijp kan ik ook nog is bijkomstig van de verkoop afzien omdat de wagen in een andere showroom stond toen de bestelbon getekend werd of zie ik dat verkeerd?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 06 okt 2017 16:10

Met uw laatste alinea refereert u wellicht naar het herroepingsrecht?
Daar durf ik mij alvast niet over uit te spreken.

Maar aangezien er bij die melding nogmaals een handtekening van de verkopende partij geplaatst is, zult u zich alvast geen zorgen hoeven te maken.
Zolang u uw goedkeuring niet geeft, is die wagen niet verkocht. Wellicht zal het op de website gewoon een automatisch systeem zijn of iets dergelijks.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 06 okt 2017 16:11

Niet over herroepingsrecht beginnen, want dan geeft u toe dat er een koop heeft plaatsgevonden!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 okt 2017 16:43

Als men wat van boekhouding af weet, dan weet men dat een bestelbon veel zwaarder weegt dan een factuur, (alléz 50 jaar geleden toch, en denk dat dit nog zo is)

En men heeft een bestelbon getekend, wat een contractuele verbintenis is, ik begrijp niet waarom men je een bestelbon heeft doen tekenen als het maar voor even de wagen te zien was.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#7 , 07 okt 2017 10:48

is dat dan een wagen zonder carpass? met onbekend verleden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 okt 2017 11:05

is dat dan een wagen zonder carpass? met onbekend verleden
Een carpas is enkel voor de km stand na te zien.

Dus hier heeft een carpas geen enkel nut, want de motornummer is niet vermeld op een carpas enkel het chassis nummer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#9 , 07 okt 2017 12:47

Het is een duitse import. Dus geen carpass en Duitsland heeft bij mijn weten geen vergelijkbaar systeem. Wees dus op je hoede voor kilometerfraude. Let op slijtagesporen (tapijt, rubber pedalen, eventuele stickertjes van onderhoudsbeurten of ga met het chassisnummer naar een dealer met de vraag of ze de historiek willen/kunnen natrekken. Ideaal zou zijn dat een dealer m aan de computer kan hangen om m uit te lezen omdat het al een knappe fraudeur moet zijn om alle digitale gebruikssporen uit te wissen.

Wees extra op je hoede als hij "te" goedkoop is.

PS. Het moterbloknummer staat op het gelijkvormigheidsattest voor als je wil controleren of er een niet gedocumenteerde moterswap gebeurd is.

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#10 , 10 okt 2017 20:49

Bedankt voor de reacties en tips allemaal.
Het betreft idd een import auto uit duitsland dus een carpass is hier niet van toepassing. Toen ik voorstelde om de sleutel uit te lezen wou de verkoper deze niet meegeven zodat ik hem bij de lokale dealer kon verifiëren.
Verder heeft de wagen (een diesel) op 2 jaar slechts 34000km en is er geen onderhoudshistoriek of boekje. De wagen stond ook nog is 2000 euro onder marktwaarde te koop.
Zaken genoeg om van mijn aankoop af te zien dus ik heb deze zonder probleem kunnen annuleren.

Heb bij een vertrouwde officiële verkoper een skoda octavia combi van 2016 gekocht met slechts 19000km op en met 1jaar fabrieksgarantie.

Bedankt voor jullie advies en nog een fijne avond allen.

Terug naar “Consumenten Koop”