ontslag en recht op werkloosheidsuitkering

nvanriet
Topic Starter
Berichten: 9

ontslag en recht op werkloosheidsuitkering

#1 , 06 okt 2017 09:20

Ik zou graag even kort mijn situatie schetsen.
Ik ben sinds 1 mei 2017 terug aan het werk, maar ik heb mijn ontslag gekregen. Mijn opzegtermijn loop af op vrijdag 13 oktober 2017. Ik heb dus maar een 5 tal maanden gewerkt.
Zou ik dan recht hebben op een werkloosheidsuitkering? Ik heb zelf al gelezen op de site van de RVA en volgens mij heb ik niet voldoende arbeidsdagen, maar ik vind nergens terug wat er dan gebeurt. Krijg ik dan gewoon niets? Ik kan er niet aan doen dat ik mijn ontslag gekregen heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2017 09:23

Als je geen gewerkte dagen genoeg heeft heb je geen recht op uitkering.
jonger dan 36 jaar !

ofwel 312 dagen gedurende de 21 maanden voorafgaand aan uw aanvraag;
ofwel 468 dagen gedurende de 33 maanden voorafgaand aan uw aanvraag
ofwel 624 arbeidsdagen gedurende de 42 maanden voorafgaand aan uw aanvraag.

Je kan altijd naar het ocmw gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

nvanriet
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 06 okt 2017 09:25

Ik ben niet jonger dan 36 jaar.
Stel dat ik dan binnen 1 jaar nog geen nieuw werk heb.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2017 10:06

Dan krijg je nog geen uitkering, voor werkloosheidsuitkering moet je eerst je dagen gewerkt hebben.

Maar heb als je vroeger ooit heeft gewerkt kan eventueel die dagen onder bepaalde omstandigheden mee tellen.

Ik ga je eens een goeden raad geven ga naar een vakbond maak je lid en zij zullen alles opzoeken wat voor u kan, de vakbond is het beste als je werkloos word !

P.S: heb zelf niks mee een vakbond te zien hoor, maar voor u geval is dit een gouden raad hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

nvanriet
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 06 okt 2017 10:15

ik ga zo snel mogelijk naar de vakbond, maar ik weet graag al een beetje waar ik me mag aan verwachten.
ik heb nadat ik afgestuurd ben en dan tot 2015 altijd voltijds gewerkt. in 2015 ben ik ontslagen en heb ik een tijdje thuisgezeten, dan terug aan het werk, maar jammergenoeg voor een korte tijd. Ik ben al druk op zoek naar een andere job, maar sommige sellectieprocedures duren lang.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 okt 2017 10:20

Als je gewerkt heeft tot in 2015 dan maak je een redelijke kans dat je in aanmerking komt, maar daarvoor zal je naar de vakbond moeten die je dagen gaan uitrekenen van de laatste 10 jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lucas123
Berichten: 483

#7 , 06 okt 2017 11:01

Kan ze best eerst al niet eens nazien op internet met haar electronische ID hoeveel dagen ze gewerkt heeft in de referte-periodes:
https://www.mysocialsecurity.be/nl/index.html ....

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 07 okt 2017 11:23

“Art.30.Om toegelaten te worden tot het recht op werkloosheidsuitkeringen moet de voltijdse werknemer een wachttijd doorlopen hebben die het hierna vermelde aantal arbeidsdagen omvat :1° 312 in de loop van de 21 maanden vóór de uitkerinsaanvraag, indien hij minder dan 36 jaar is;...”(K.B. 25 november 1991 Werkloosheidsbesluit).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

nvanriet
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 11 okt 2017 15:12

Dank u Lucas123 voor de tip van de website! Ik heb me ingelogd en heb mijn arbeidsdagen nagekeken.
Volgens mij zal deze optie voor mij lukken:
ofwel 234 dagen tijdens de 33 maanden + 1.560 dagen tijdens de 10 jaar die voorafgaan aan deze 33 maanden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”