Nederlandse BV als Belg met woonplaats in België?

versteldo
Topic Starter
Berichten: 10

Nederlandse BV als Belg met woonplaats in België?

#1 , 05 okt 2017 19:15

Ik zou als Belg een BV willen starten in Nederland met 2 vrienden die reeds een BVBA hebben in België. De voornaamste reden is dat we bepaalde producten in België niet online mogen verkopen en in Nederland wel, maar er zijn nog andere voordelen zoals de vennootschapsbelasting die een pak lager ligt, het feit dat je in Nederland geen diploma bedrijfsbeheer nodig hebt en dat de oprichting bij de notaris geen 2000 euro kost. Het zou dus gaan om een webshop, maar we zouden in eerste instantie geen pand huren in Nederland omdat we in België voldoende ruimte hebben.



Nu is mijn vraag, kan dit zomaar? Als ik mijn opzoekwerk goed gedaan heb kan je in Nederland een zakelijk vestigingsadres huren dat je kan gebruiken om je in te schrijven bij de KvK zonder dat je op dat adres aanwezig hoeft te zijn zolang de mogelijkheid maar bestaat dat je er permanent kan werken door bijvoorbeeld een kantoor te huren. Klopt dit nog steeds? Als ik me niet vergis is de wetgeving rond virtuele kantoren in 2013 aangepast?



Stel nu dat ik zo’n adres huur en met dat adres de BV laat oprichten, dan zal ik uiteraard een Nederlandse boekhouder moeten nemen en vennootschapsbelasting in Nederland betalen, maar het zit het precies met de bezoldiging die ik mezelf uitbetaal? Kan ik als Belg gewoon werken in Nederland en inkomstenbelastingen betalen in België? Ik vermoed van wel?



Maar wat me de stock? Stel nu dat de Nederlandse belastingdienst ooit een controle wil uitvoeren en ze treffen op het inschrijvingsadres enkel een leeg kantoor aan, kan ik hier geen problemen mee krijgen? Is het toegelaten om het Belgische adres op te geven als magazijn of kom ik dan in een situatie waarbij ik zowel in Nederland als België belastingen moet indienen omdat een deel van het werk wel degelijk in België gebeurt? Kan ik dit eventueel omzeilen door met de Nederlandse BV geen stock aan te kopen, maar deze per bestelling aan te leveren vanuit de Belgische BVBA?



Alle tips zijn meer dan welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2017 19:20

Het simpelste is dat je BVBA in Belgie een bijhuis opricht in Nederland, je zal dan wel ook een adres moeten hebben in Nederland en daar zal je belastingen en BTW betalen voor het bijhuis in Nederland.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

versteldo
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 05 okt 2017 19:27

Dat zou inderdaad makkelijker zijn, maar op die manier zou ik mezelf buitensluiten. Ik bezit geen aandelen in de Belgische BVBA en ik wil graag deel uitmaken van de nieuwe zaak.
Laatst gewijzigd door versteldo op 05 okt 2017 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 05 okt 2017 19:29

Dus uw stock staat in BE - u levert vanuit BE in BE en NL maar uw firma is in NL?
Naar particulieren of firma's?

versteldo
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 05 okt 2017 19:37

Dus uw stock staat in BE - u levert vanuit BE in BE en NL maar uw firma is in NL?
Naar particulieren of firma's?
Voorlopig is er enkel een Belgische BVBA waarmee ik niets te zien heb. Ze handelen in elektronische sigaretten en hebben 2 winkels, een webshop en b2b punt. In de winkels mag alles verkocht worden, maar online toestellen en nicotine houdende liquids bv niet. De webshop levert dus enkel aroma's zowel aan BE als NL, particulieren als zelfstandigen.

De Nederlandse BV zou dus enerzijds een uitbreiding zijn waarbij we wel toestellen en liquids online kunnen verkopen alsook een nieuwe zaak die we met z'n drieën starten.

Wat u zegt klopt dus, de firma zou in NL zijn terwijl wij ons in België bevinden. Stock hoeft de Nederlandse BV niet noodzakelijk te hebben aangezien de Belgische BVBA alles in stock heeft en dus kan dropshippen voor de Nederlandse BV. We zouden met de Nederlandse BV enkel mikken op de Nederlandse markt.

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 08 okt 2017 11:57

Kantoor huren in Nederland en van daaruit de BV laten werken. De Nederlandse BV sluit dan een contract voor de levering met de BVBA die daadwerkelijk levert.

Bezoldiging aan uzelf is uiteraard in België belast als de prestaties in België worden geleverd, maar in Nederland indien dat in Nederland is.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 08 okt 2017 15:24

Bezoldiging aan uzelf is uiteraard in België belast als de prestaties in België worden geleverd, maar in Nederland indien dat in Nederland is.
Die regel telt enkel voor werknemers. Bestuurdersbezoldigingen (en zitpenningen) zijn in principe veelal belastbaar in het land waar de vennootschap gevestigd is volgens de bepalingen van de meeste dubbelbelastingverdragen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”