Loonwagen in cafetariaplan/meerkeuzeplan

Brian1337
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Loonwagen in cafetariaplan/meerkeuzeplan

#1 , 04 okt 2017 13:59

Goedemiddag

Mijn werkgever biedt ons sinds kort de mogelijkheid aan om zelf ons loonpakket samen te stellen. Ze gaan uit van de totale kost / jaar dat een werknemer aan de werkgever kost. De werknemer kan dus zelf bepalen of hij extra-legale voordelen wil of meer loon. Ik had graag willen intekenen op een bedrijfswagen met tankkaart maar had nog enkele vragen op de correctheid daarvan.

De prijs voor de werknemer wordt bepaald op het aantal kilometers:

- Bij 20.000 km/jaar kost wagen A €500/maand
- Bij 25.000 km/jaar kost wagen A €580/maand

Voor mij komt dit er op neer dat de werknemer de wagen volledig betaald en enkel voordeel geniet door het goedkoper aankooptarief dat de werkgever zal verkrijgen.

Mijn vragen:

- Mag de werkgever van mij verwachten dat ik mijn loonwagen als poolwagen ter beschikking stel?
- Wat met kilometers die ik voor mijn werkgever doe?
- Wat als ik tank in het buitenland zonder tankkaart, dan betaal ik dubbel?
- Wat met voordeel alle aard?

De wagens worden aangekocht door de werkgever voor een periode van 4/5 jaar afhankelijk van de km's en type wagen.

Groeten
Brian

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2017 15:45

Voor mij komt dit er op neer dat de werknemer de wagen volledig betaald en enkel voordeel geniet door het goedkoper aankooptarief dat de werkgever zal verkrijgen.
Reken dit zelf even uit, zou ik zeggen: 4 jaar tegen €500 per maand rijden, geeft u een budget van €24.000.

Wat kost een auto als je deze zelf zou kopen?
1. Aankoopprijs: geen idee welke wagen het is dat je krijgt, maar neem nu €25.000 voor een wagen, die je na 4 jaar terug kan verkopen voor €10.000. Dus kostprijs voor 4 jaar is €15.000.
2. Brandstof: €150 per maand? Komt op €7200 na 4 jaar.
3. Omnium verzekering? €800 per jaar? Dus €3200 na 4 jaar.
4. Gemiddeld onderhoud? €400 per jaar? Dus €1600 na 4 jaar.
5. Belastingen? €170 per jaar? €680 na 4 jaar.

Uiteraard heb ik flink gegokt hier en daar, maar kom toch al snel aan een bedrag boven de €27.000. Reken dus zelf even uit wat de wagen die je zou krijgen, je zou kosten moest je deze zelf aankopen. Als dit verschil niet echt groot is, zou ik opteren in loon in plaats van in die bedrijfswagen. Vergeet niet dat loon mee geïndexeerd wordt en meetelt voor vakantiegeld, 13e maand, pensioen... Een bedrijfswagen niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 04 okt 2017 21:42

Belangrijk element is uiteraard ook dat je betaalt met bruto geld terwijl je eigen investeringen doet met netto geld.

vb ; je krijgt 3000 € bruto = 1873 € netto en je staat zelf in voor aankoop van je wagen
Of : je krijgt 3000 € - 500 € autoksoten = 2500 € bruto = 1650 € netto.

Deze berekening gaat voorbij aan een aantal details maar is in grootte orde juist. Voor een netto kost van 223 € per maand heb je een wagen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2017 10:43

Ook uw voordeel alle aard niet vergeten opnemen in de berekening...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 okt 2017 10:45

Deze berekening gaat voorbij aan een aantal details maar is in grootte orde juist. Voor een netto kost van 223 € per maand heb je een wagen.
Een wagen misschien wel, maar heb je daar dan ook verzekering, onderhoud, brandstof, verkeersbelasting,... in meegerekend? Mij lijkt 223 € per maand dan toch wat aan de lage kant, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 11 okt 2017 20:27

Tom

Cafetariawagens zijn leasewagens waar verzekering, verkeersbelasting en onderhoud inbegrepen is in het leasetarief. Tankkaart niet altijd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 okt 2017 09:59

Tom

Cafetariawagens zijn leasewagens waar verzekering, verkeersbelasting en onderhoud inbegrepen is in het leasetarief. Tankkaart niet altijd.
Ah, OK, je hebt het over de leaseprijs. Ik dacht dat je het over de totale maandelijkse kost van een wagen had als je deze zelf zou aankopen.

Maar ook dan nog is € 223 een bijzonder laag leasebedrag, hoor. Wat voor wagentje heb je dan? Fiat panda?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 12 okt 2017 22:29

Tom

Ik heb het over een maandbedrag van 500 € bruto (= leaseprijs) die je anders in geld zowat 223 € netto loon zou opleveren.
Dus omgekeerd geredeneerd : door 223 € netto loon in te leveren heb je een leasebudget van 500 €. En daar heb je toch een middenklassewagen voor.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

berenod
Berichten: 942

#9 , 13 okt 2017 06:19

Tom

Ik heb het over een maandbedrag van 500 € bruto (= leaseprijs) die je anders in geld zowat 223 € netto loon zou opleveren.
Dus omgekeerd geredeneerd : door 223 € netto loon in te leveren heb je een leasebudget van 500 €. En daar heb je toch een middenklassewagen voor.
Normaal zal de werknemer iets meer inleveren.

Door 500€ minder bruto te verdienen zal hij die grofweg 220€ netto loon verliezen, maar er zal dan ook nog eens VAA verrekend worden.
Indien de VAA het minimum is (1280€/jaar of gemiddeld 106.66/maand) is dat nog eens een 47€ aan nettoloon inleveren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 okt 2017 10:12

Tom

Ik heb het over een maandbedrag van 500 € bruto (= leaseprijs) die je anders in geld zowat 223 € netto loon zou opleveren.
Dus omgekeerd geredeneerd : door 223 € netto loon in te leveren heb je een leasebudget van 500 €. En daar heb je toch een middenklassewagen voor.
Een aantal andere zaken moet je toch ook in rekening brengen:
1. Belasting op het voordeel alle aard dat je moet betalen op een bedrijfswagen.
2. Het feit dat brutoloon mee geïndexeerd wordt (leasingbudget in principe niet).
3. Het feit dat brutoloon meetelt voor berekening vakantiegeld, dertiende maand, pensioen (in mijn geval wordt ook mijn jaarlijkse bonus berekend op basis van het brutoloon).

Als je al deze zaken mee in rekening brengt, komt je toch iets andere cijfers uit, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”