stiefkleinkinderen hoge erfbelasting

Lorina
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

stiefkleinkinderen hoge erfbelasting

#1 , 22 sep 2017 10:58

Hoe had deze situatie vermeden kunnen worden of kan het vermeden worden?

Twee niet geadopteerde stiefkinderen en 4 niet geadopteerde stiefkleinkinderen ( plaatsvervangende erfgenamen) erven bij testament van hun stiefvader.
Echter zijn de stiefkleinkinderen nu de dupe van een naar het schijnt vergetelheid van de overheid.
De erfbelasting van de niet geadopteerde stiefkinderen wordt berekend aan 3 % , maar deze van de stiefkleinkinderen is veel hoger.

Hoe had dit kunnen vermeden worden en of kan er nog een oplossing voor zijn dat de stiefkleinkinderen niet in deze hoge schijf terecht komt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 sep 2017 11:04

Stiefkinderen betalen dezelfde successierechten indien hun eigen ouder gehuwd was met de stiefouder.
Er is dus geen vergetelheid van de overheid!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lorina
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2017 13:01

Beste Asperger

Mijn vraag gaat wel over stiefkleinkinderen en niet de stiefkinderen. De stiefkleinkinderen zijn in het verleden plaatsvervangens erfgenaam geworden omdat hun vader ( stiefkind ) enkele jaren geleden overleden is .

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 22 sep 2017 13:05

Beste Asperger

Mijn vraag gaat wel over stiefkleinkinderen en niet de stiefkinderen. De stiefkleinkinderen zijn in het verleden plaatsvervangens erfgenaam geworden omdat hun vader ( stiefkind ) enkele jaren geleden overleden is .
Dat was me ontgaan. Mijn antwoord geldt enkel voor stiefkinderen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 22 sep 2017 20:11

Stiefkleinkinderen , niet geadopteerd, zijn geen familie voor de overledene. Zij vallen in de categorie 'vreemden' , met de hogere tarieven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 05 okt 2017 00:28

Indien stiefvader overleden is, dan is het te laat. Anders zijn er wel mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld een duolegaat.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”