Kans op vrijspraak of niet?

Amelietje
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

Kans op vrijspraak of niet?

#1 , 30 sep 2017 08:06

Beste,

Graag volgende vraag: Binnenkort zal ik mij moeten verantwoorden voor slagen en verwondingen van één jaar geleden.
Hoewel ik de feiten heb bekend, stel ik nu bij dossierinzage vast dat "het slachtoffer" zijn PV nooit heeft ondertekend onder bij het indienen van de klacht.
Ook staan er bij identiteitsgegevens voorafgaand aan de verklaring enkel zijn naam/voornaam en geboortedatum, maar ontbreekt zijn adres en rijksregisternummer.
Kan ik eventueel worden vrijgesproken wegens procedurefouten?

Mvg,
Amelietje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 sep 2017 09:27

Denk het niet, en ik zou er niet op hopen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 sep 2017 15:53

Er is geen noodzaak aan een klacht van een slachtoffer. Het is daarbij ook niet relevant of het PV ondertekend is of niet door het slachtoffer. Het slachtoffer kan zich trouwens nog voor de correctionele rechtbank burgerlijke partij stellen voor de feiten.
De kans dat er een vrijspraak volgt op basis van die elementen is onbestaande.

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 30 sep 2017 18:52

Strafrecht is van openbare orde. De vervolging gebeurt dus door het parket op eigen initiatief en beslissing. Dat staat los van het feit of er een klacht is of niet, laat staan dat de ondertekening van dergelijke klacht een element zou zijn in het dossier. Om het met een overdreven voorbeeld te stellen : twee drinkebroers raken slaags en de ene steekt de andere met een mes neer. Politie+ziekenwagen : PV wordt opgemaakt en naar parket gestuurd? Parket zal vervolgen. Ook al gaan die twee drinkebroers de week nadien terug als vrienden op de lappen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”