Ontslag met dringende reden

cdep@telenet.be
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ontslag met dringende reden

#1 , 28 sep 2017 16:30

Kleine situatieschets :

Mijn vriend (ondertussen bijna 61 jaar) is gisteren ontslagen met ontslag dringende reden. Naar buiten gevoerd met 2 mensen van de personeelsdienst als een grote misdadiger.

Mijn vriend werkt meer als 40 jaar voor deze firma. Oorspronkelijk was dit een familiebedrijf, mijn vriend heeft zich altijd meer als 100% ingezet voor deze firma ... en dit werd destijds heel erg geapprecieerd door de familie (zie ook zijn lange loopbaan)
Enkele jaren geleden werd dit familiebedrijf overgekocht door een investeringsgroep ... LEES : nieuwe bazen / nieuwe wetten.

Aan het roer kwamen nieuwe jonge mensen die heel goed zijn in de theorie ... maar de praktijk is natuurlijk een heel ander verhaal. Mijn vriend ... met tonnen praktijkervaring ... (die niet op zijn mond is gevallen) kwam geregeld in botsing met de nieuwe bazen.

Om een vb te geven ... nieuwe bazen lieten hem dingen doen (hij werkte als magazijnier) die totaal nutteloos waren, waar mijn vriend hen ook op wees ... dit werd natuurlijk niet in dank afgenomen door het nieuwe mgmt ... maar orders werden toch uitgevoerd door mijn vriend.

De "klik" tussen de nieuwe en de oude garde was er dus niet ... Vorige jaar heeft mijn vriend ook al 2 schriftelijke verwittigingen gehad voor futuliteiten .. hij heeft hierop niet reageert (wat denk ik fout was) !

OVERDUIDELIJK DAT HIJ GEZOCHT WERD !

Gisteren heeft hij een pallet wat zijn weg versperde (om door te kunnen met transpallet) verplaatst door het op te pakken en een meter verder te laten VALLEN (veel lawaai). Daar is de directie onmiddellijk opgesprongen ... onaanvaardbaar gedrag ... mensen rondom in GEVAAR gebracht ... MAW ontslag om dringende reden en buiten ! Ondertussen is aangetekend schrijven ook al toegezonden .. moet hij morgen ophalen bij post.

Had al beetje gelezen op internet ... dringende reden = geen ontslagpremie, geen werkloosheidsuitkering.

Wie heeft er ervaring met zulke situatie ? Welke acties moeten we best ondernemen ... heeft zich al ingeschreven in VDAB, morgen naar Vakbond met ontslagbrief (was vandaag gesloten) ...

Is er alsnog kans dat dit met succes kan worden aangevochten ?
Hij mocht normaalgezien volgende jaar op pensioen ... wordt deze termijn nu verlengd ??

Dank voor alle hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2017 16:38

Als de onderneming de wettelijke regels heeft gevolgd dan zal men er niks kunnen aan doen.
Ik denk dat de onderneming ook getuigen zullen hebben, mocht het tot een rechtszaak komen.

Nu zal het afwachten zijn wat de RVA zal doen, een lichte schorsing 4 weken geen stempelgeld of misschien nog een zwaarder straf dit is koffie dik kijken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 28 sep 2017 17:53

Als die niks met opzet gedaan heeft, zie ik totaal niet in waarom het ontslag om dringende redenen kan zijn

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2017 18:02

TS schrijft wel duidelijk Gisteren heeft hij een pallet wat zijn weg versperde (om door te kunnen met transpallet) verplaatst door het op te pakken en een meter verder te laten VALLEN (veel lawaai).

Ze stond in de weg dus je kan ervan denken wat je wil, een pallet valt zomaar niet onmiddellijk naar beneden, dit is nog altijd hydraulisch, normaal valt dit nooit onmiddellijk tot aan de grond !

En als je ergens 40 jaar werkt zal je wel weten hoe men dit moet behandelen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”