Medisch ontslag - werkgever weigert c4 af te leveren

maxime90
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Medisch ontslag - werkgever weigert c4 af te leveren

#1 , 26 sep 2017 09:18

Goeiemorgen.

Sedert 1 februari ben ik arbeidsongeschikt.
In maart ging ik op eigen verzoek langs bij de arbeidsgeneesheer, waarna ik enkele afspraken later, het formulier voor de re-integratiebeoordeling meekreeg met de beslissing D : de bovengenoemde persoon is definitief ongeschikt om het overeengekomen werk bij de werkgever te hervatten en is niet in staat om enig aangepast of ander werk uit te voeren bij deze werkgever.
Ondertussen zijn we bijna 5 maanden verder, en ondanks meerdere pogingen van de vakbond om met de werkgever te praten over een ontslag, blijkt deze niet bereid een C4 af te leveren.
Omdat ik graag zo snel mogelijk terug aan het werk wil, startte ik een traject bij GTB ( vdab ), alleen zitten ze ook daar verveeld met het feit dat ik nog steeds onder contract sta.

Hetgeen ik meekreeg van de vakbond is dat een medische overmacht vroeger automatisch leidde tot een einde arbeidscontract, maar dat dit nu niet meer het geval is.
Maar wat gebeurt er indien de werkgever geen C4 aflevert, maar ik bv. door de ziekenkas niet langer werkonbekwaam bevonden wordt?
Moet ik dan terug gaan werken bij mijn werkgever, waarbij ik definitief ongeschikt ben verklaard en ook niet meer welkom ben?

( Ter info, de relatie met de werkgever is allesbehalve optimaal .. en dat is zelfs nog licht uitgedrukt .. )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2017 09:54

Het gaat niet over je C4, maar over het feit dat je werkgever je niet wil ontslaan, als de ziekenkas je goed vind om te werken dan ga je terug naar je werkgever moeten gaan .
Zelf je ontslag geven is een optie en ander werk zoeken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2017 18:08


Maar wat gebeurt er indien de werkgever geen C4 aflevert, maar ik bv. door de ziekenkas niet langer werkonbekwaam bevonden wordt?
er staat ergens in de wet van 28/5/2003 dat indien je langer dan 4weken(of 1 maand) arbeidsongeschikt bent geweest de werkgever verplicht is u medisch te laten onderzoeken of u arbeidsgeschikt bent.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

maxime90
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2017 10:55


Maar wat gebeurt er indien de werkgever geen C4 aflevert, maar ik bv. door de ziekenkas niet langer werkonbekwaam bevonden wordt?
er staat ergens in de wet van 28/5/2003 dat indien je langer dan 4weken(of 1 maand) arbeidsongeschikt bent geweest de werkgever verplicht is u medisch te laten onderzoeken of u arbeidsgeschikt bent.
Als ik het juist op heb, dan is dit via de procedure tot re-integratie bij de arbeidsgeneesheer ( externe dienst voor preventie op het werk ) , die ik al doorlopen heb en waarbij de arbeidsgeneesheer mij definitief medisch ongeschikt verklaard heeft .
Vandaar dat ik niet begrijp wat er dan gebeurt wanneer ik terug aan de slag zou moeten gaan van de ziekenkas.
Is de beoordeling van de arbeidsgeneesheer dan niet van toepassing?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2017 11:12

U werkgever is niet verplicht je ontslag te geven, een werk gever is dit nooit verplicht, daar hij je anders je vooropzeg moet betalen !

U staat het vrij om op ziekenkas te staan of zelf ontslag te geven.

Als je u werk niet kan doen is dit toch niet de schuld van u werkgever zeker !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

maxime90
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2017 13:42

U werkgever is niet verplicht je ontslag te geven, een werk gever is dit nooit verplicht, daar hij je anders je vooropzeg moet betalen !

U staat het vrij om op ziekenkas te staan of zelf ontslag te geven.

Als je u werk niet kan doen is dit toch niet de schuld van u werkgever zeker !
Bij medische overmacht is de opzeg niet eens van toepassing ..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 sep 2017 14:54


Bij medische overmacht is de opzeg niet eens van toepassing ..
Natuurlijk, over wat gaat dan u vraag ??
Wanneer moet u een C4-formulier afleveren?

In bepaalde situaties bent u verplicht om een C4-formulier af te leveren aan uw werknemer.

Die verplichting staat in artikel 137 van het koninklijk besluit van 25.11.1991 houdende de werkloosheidsreglementering en in artikel 87 van het Ministerieel Besluit van 26.11.1991 houdende toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering.
In welke situaties moet u een C4 afleveren op het einde van een arbeidsovereenkomst?

U moet een C4-formulier aan uw werknemer overhandigen op het einde van de arbeidsovereenkomst:

Ongeacht de aard van de arbeidsovereenkomst:
arbeidsovereenkomst van bepaalde duur;
arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur;
arbeidsovereenkomst voor een bepaald werk;

Ongeacht de reden waarvoor de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd:
in geval van ontslag door de werkgever (zelfs omwille van een zware fout);
in geval van ontslag door de werknemer of vrijwillige werkverlating;
in geval van beëindiging van de arbeidsovereenkomst in onderling akkoord tussen u en uw werknemer;
in geval van beëindiging van de arbeidsovereenkomst omwille van overmacht;
faling van het bedrijf


U bent verplicht het C4-formulier ten laatste over te maken op de laatste werkdag van uw werknemer.
Zolang je zelf je ontslag niet neemt ben je onder contract en zolang moet hij je geen C4 overhandigen, je bent nu onder de ziektewet.

C4 is een werkloosheid document !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Skoldt
Berichten: 159

#8 , 28 sep 2017 08:12

Zolang geen der partijen het initiatief neemt om de medische overmacht in te roepen om het arbeidscontract te verbreken, blijft u onder contract staan bij uw huidige werkgever. Een C4 afleveren is in dit geval niet mogelijk.
U kan evenwel zelf de verbreking inroepen op basis van medische overmacht, dit heeft geen enkel gevolg naar opzeg, aanvraag werkloosheidsuitkeringen, etc ....
Misschien best even dit stukje lectuur doornemen, ik denk dat hiermee al uw vragen zullen worden beantwoord : https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 19&Lang=NL

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”