vraagje invullen aangifte nalatenschap

dix_55
Topic Starter
Berichten: 5

vraagje invullen aangifte nalatenschap

#1 , 20 sep 2017 00:48

Hallo,

De laatste loodjes voor de aangifte - kort geschetst: moeder lange tijd terug overleden, vader recent overleden
beiden destijds gehuwd - wettelijk stelsel
5 kinderen en te verdelen wat roerende goederen, rekeningen etc.
Tot zover geen probleem.

Onroerende goederen: laatste woning van ouders + 1 perceel landbouwgrond

Ik neem aan dat na overlijden moeder destijds de kinderen elk 1/10e (de helft van de volle eigendom min vruchtgebruik van de vader, verdeeld onder de 5 kinderen) naakte eigendom hadden van woning + perceel landbouwgrond.

Is het volgende juist als aangifte:
1) dat er een overgang is van vruchtgebruik naar volle eigendom van de kinderen, van woning + perceel
2) in het eigen vermogen van vader de helft van de volle eigendom van woning + perceel

Zijn er regels voor de raming van de waarde van de inboedel ? Als ik op het net zoek vind ik bv. 10% van de verzekerde waarde?

Er is nooit een verdeling geweest van geld of roerende zaken van moeder... moeten we rekening houden met de aangifte die destijds na haar overlijden werd ingediend?

dank om even bij te lichten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 sep 2017 12:02

Hallo,

Is het volgende juist als aangifte:
1) dat er een overgang is van vruchtgebruik naar volle eigendom van de kinderen, van woning + perceel
2) in het eigen vermogen van vader de helft van de volle eigendom van woning + perceel

Zijn er regels voor de raming van de waarde van de inboedel ? Als ik op het net zoek vind ik bv. 10% van de verzekerde waarde?

Er is nooit een verdeling geweest van geld of roerende zaken van moeder... moeten we rekening houden met de aangifte die destijds na haar overlijden werd ingediend?

dank om even bij te lichten...

1. Er is inderdaad overgang van vruchtgebruik naar de BLOTE eigendom van de kinderen
2. vermogen van vader : de helft in volle eigendom van het totaal

Inboedel : beperk dat tot 1.000 € of minder, tenzij echt waardevolle stukken aanwezig zijn. Meubelen en huisraad zijn praktisch niets waard. een opkoper vraagt geld bij.
Roerende goederen : spijtig maar alles zal bij vader meegeteld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dix_55
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 20 sep 2017 14:39

Dank je!

Ik had het een beetje ongelukkig geformuleerd - ik bedoelde uiteraard dat het vruchtgebruik van vader verdwijnt en de helft van de volle eigendom wordt vererfd, wat als resultaat geeft dat de kinderen de overblijvende helft volle eigendom verwerven en hun 1/10e naakte (of blote, daar doe we niet moeilijk over ;) eigendom dus uiteindelijk 2/10e of 1/5e volle eigendom wordt.

Ik kruis het vakje overgang VG dan aan met wat uitleg.

Nog bedankt voor de tip ivm de inboedel. De bedragen lopen op internet nogal uiteen en ik dacht dat de verzekerde waarde daar ergens als richtlijn zou worden gebruikt (wat is anders het nut van die info?)

Ik kan me inbeelden dat een opkoper voor het klassieke vlaamse meubilair weinig over heeft... die waarde gaan we realistischer ramen dan!

Muchas gracias!

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”