Wegenis afsluiten

Gitteke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Wegenis afsluiten

#1 , 16 sep 2017 20:44

Beste,

Er loopt een wegenis achteraan mijn huis naar de straat. Deze loopt over de oprit van een huis.
In mijn aankoopakte staat erfdienstbaarheid vermeld met de vermelding van de akte waarin dit beschreven is.
Nu kreeg ik vanmiddag een brief van de nieuwe eigenaars van het huis met de oprit waarover deze wegenis loopt, dat zij deze gaan afsluiten.
Ze zijn bij het gemeentehuis plannen gaan inkijken, daar stond niets van een servitudeweg. En hun architect heeft hen ook de bevestiging gegeven dat het geen toegangsweg zou zijn.
Is het mogelijk dat er in hun aankoopakte niets vermeld staat over deze erfdienstbaarheid? Kunnen zij deze toegangsweg afsluiten? Of sta ik in mijn recht en mogen zij deze niet afsluiten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2017 22:29

Een erfdienstbaarheid vind je niet terug op het gemeentehuis.
Of die erfdienstbaarheid in hun akte staat is ook niet belangrijk.
Belangrijk is of de akte waarbij de erfdienstbaarheid gevestigd werd (en waarnaar blijkbaar in uw akte verwezen wordt) ondertekend werd door degene die op dat ogenblik eigenaar was van de eigendom die nu toebehoort aan die nieuwe eigenaars en of deze akte overgeschreven is op het hypotheekkantoor.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 sep 2017 09:29

Mogelijks ging deze weg destijds naar een ingesloten perceel. Als erf ondertussen een andere toegangsweg naar dat perceel loopt, zou die kunnen worden afgeschaft

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 17 sep 2017 11:35

Ook eens kijken in de Atlas Der Buurtwegen.
Veel van die kleine wegeltjes, soms maar 1 m. breed, zijn soms in verval geraakt, soms gedeeltelijk.
Grond is dikwijls van particulieren.
Maar zolang ze op de Atlas staan zijn het echte openbare wegen die normaal onderhouden moeten worden door de stadsdiensten en open moeten blijven. je mag ze niet afsluiten of beplanten,
Ze staan ook nooit in een aankoopakte, staan wel op een kadasterplan met stippellijnen aangeduid.

Kijk eens op Geopunt:
Links klikken op historische kaarten, daarna op Atlas der Buurtwegen klikken,
daarna kan je op de kaart je locatie in scrollen en vergelijken met de atlas.
http://www.geopunt.be/
Meer info hierover kan je krijgen op het provinciehuis,

Bij een erfdienstbaarheid is het perfect mogelijk dat die maar in 1 koopakte beschreven staat.
Wij zijn gebruiker van een doorgang, bij ons staat niks opgeschreven maar in de koopakte van het lijdend erf wel en wordt ons perceel vermeld.

Gitteke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2017 13:21

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eerder bang dat ik niet sterk sta. Ik heb de aktes opgevraagd en als ik het plan van geopunt erbij neem, zie ik de wegenis nergens staan. Ik heb ook de indruk dat er in mijn akte naar foute eigendommen.
Ik vermoed dat de wegenis die wij nu gebruiken, op een later moment in gebruik is genomen en dat daar nergens iets van opgemaakt is. Ik ben ondertussen ook te weten gekomen dat de huidige eigenaar dat stuk wegenis (dat wel op de huidige plannen vermeld staat) heeft aangekocht. Dus als ik geen bewijs heb van erfdienstbaarheid, vrees ik dat ik ingesloten zal worden.
Bedankt in ieder geval voor de informatie

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 sep 2017 16:10

Je kan nooit worden ingesloten. In dat geval moet een aanliggende eigenaar u steeds doorgang verlenen via de korstte weg naar de openbare weg. Je kan dat moeilijk zelf opzoeken Daarvoor moet je toegang hebben naar oude akten en kadasterplannen. Een notaris kan dat voor u uitzoeken, maar die werkt natuurlijk niet gratis. :(

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 18 sep 2017 16:16

In mijn aankoopakte staat erfdienstbaarheid vermeld met de vermelding van de akte waarin dit beschreven is.

Zolang u die akte waarin het zou beschreven zijn niet hebt ingekeken weet u eigenlijk niets met zekerheid.
Alleszins zal er u een uitweg moeten worden gegeven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gitteke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2017 11:38

Mijn buurvrouw is gisteren gaan informeren bij een advocaat bij de gemeente. Die raad ons aan om de notaris dit deftig te laten uitzoeken. Dat gaan we dan ook maar doen.
De vraag is nu: wat als die gegevens in mijn akte niet kloppen? Kunnen we op een andere manier ervoor zorgen dat ze dit niet afsluiten? Die wegenis is er al meer dan 30 jaar.
En wat zijn de gevolgen voor mij? Ik heb dan een akte met foutieve gegevens?

tira00
Berichten: 929

#9 , 19 sep 2017 12:02

Begin maar eens eerst met die oude akte, waarin de erfdienstbaarheid zou opgeschreven staan, op te laten zoeken.
(en vraag er een copie van, wat je aan je aankoopakte kan bevestigen, voor eventuele toekomstige problemen)
Waarschijnlijk klopt je aankoopakte wel.
Kan gewoon via je notaris.
Kost niet zoveel en je bent dan zeker.
Als daar je erfdienstbaarheid echt staat opgeschreven is er geen verdere discussie mogelijk.
Advocaten heb je nu helemaal nog niet nodig.

Gitteke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 sep 2017 16:14

Ik heb de originele akte al gekregen (de medewerkers bij de notarissen hier in de buurt zijn heel erg behulpzaam). Het probleem is dat dat over 17 stukken die toen verkocht zijn en verschillende keren wordt er melding gemaakt van wegenissen en erfdienstbaarheid. We moeten nu dus het plan zien te vinden van toen om te zien over welk stuk dat het gaat. We gaan morgen naar het gemeentehuis in de hoop dit te kunnen verkrijgen.

Ik ga er ergens wel vanuit dat dit al opgezocht geweest is, want in vroegere versies van de akte stond deze voorwaarde niet vermeld en bij mij wel. Mijn buurvrouw en ik zijn op dit moment alleen niet helemaal zeker of het over de wegenis gaat die de nieuwe buurman wil afsluiten.

tira00
Berichten: 929

#11 , 19 sep 2017 17:03

Interessant en spannend :)

Gitteke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 sep 2017 13:22

Geen plan te vinden bij de gemeente. Was geen verkaveling maar 1 eigenaar die 17 loten verkocht.
Het zit dus een beetje vast

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 21 sep 2017 15:32

als je een stuk opsplitst in 17 loten, en afzonderlijk verkoopt, is het altijd een verkaveling., en moet de gemeente gemeente altijd ergens een vergunning hebben afgeleverd. Ik denk dat ze te lui waren om te zoeken in hun archieven

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 21 sep 2017 15:35

In mijn aankoopakte staat erfdienstbaarheid vermeld met de vermelding van de akte waarin dit beschreven is.

Dan weet je toch wat die erfdienstbaarheid inhoudt en wie ze moet verlenen en wie er gebruik kan/mag van maken?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

BloodNight
Berichten: 621

#15 , 22 sep 2017 08:57

Wat staat er exact in de akte. Kan je de tekst hier plaatsen? Namen en straten kan je vanwege privacy weglaten.

Terug naar “Andere”