gerechterlijk verlof

Gebruiker51
Topic Starter

gerechterlijk verlof

#1 , 22 aug 2017 23:01

Kan iemand het systeem van gerechterlijk verlof verduidelijken aub.
Ligt dit stil tijdens de grote vakantie of...halve kracht...
Zittingen en vonnissen...?

dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 27 aug 2017 00:15

Tijdens het gerechtelijk verlof zijn er vakantiekamers die alles wat 'dringend' is of waar termijnen in moeten gerespecteerd worden afwerken.
Er zijn dus minder zittingen (rechters en parketmagistraten en de rest van het personeel moeten ook op verlof kunnen gaan).

Gebruiker51
Topic Starter

#3 , 04 sep 2017 21:51

Bedankt voor uw antwoord.
En natuurlijk hebben ze ook recht op verlof.
Echter blijf ik met het gevoel dat uw antwoord in de praktijk niet echt klopt.
Ik wacht nu al 6 maand op een vonnis van het vredegerecht ,dus over de te respecteren termijn en als ik informeerde bij mijn advocaat sprak die van ik zal eens informeren in september na het verlof...
Vandaar blijf ik gewoon met het idee dat daar gewoon 2 maand niets gedaan wordt ,laat staan dat er termijnen gersepecteerd worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 04 sep 2017 21:53

Kan kloppen .... goed mogelijk dat uw vrederechter 'niet actief' is en dus pas uitspraak kan doen in september.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 04 sep 2017 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker51
Topic Starter

#5 , 04 sep 2017 22:05

Niettemin...ik bel eind deze week naar de griffie en als ze nog zo wazig doen plan ik een schrijven naar de voorzitter van de vrederechter.
Heel frustrerende zaak ontrend de deblokkering van een huurwaarborg.Dagen na de uitgaande plaatsbeschrijving met ondertekend akkoord tot deblokkering door alle partijen,is de verhuurder plots alles gaan tegenwerken.De maatschappij wou de borg niet meer vrijgeven ondanks dat getekend document.Ik snap nog niet hoe het tot een procedure is kunnen komen.Daar sta ik dan te blinken met mijn getekend papierke en wachtend op mn centen....

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2017 08:50

Dat gerechtelijk verlof heeft daar niets mee te maken. Ook tijdens het gerechtelijk verlof worden vonnissen uitgesproken. Zie trouwens art. 770, § 1, Ger. W.:
Wanneer de rechter de zaak in beraad houdt om het vonnis uit te spreken, bepaalt hij de dag voor die uitspraak, die moet plaatsvinden binnen een maand na het sluiten van de debatten. Deze termijn wordt verlengd met één maand wanneer de debatten worden gesloten gedurende de maand voor de gerechtelijke vakantie bedoeld in artikel 334

Gebruiker51
Topic Starter

#7 , 05 sep 2017 08:59

Dank u voor uw aanvullend antwoord Scorpioen
Echter is het nu al maand 6 na de debatten
Al een paar keer geïnformmeerd bij de griffie en zelfs nog een langs geweest maar zonder schroom wordt ik wandelen gestuurd
... terzijde ik las ergens anders art 652
Wanneer de rechter gedurende meer dan zes maanden verzuimt de zaak te berechten die hij in beraad heeft genomen, kunnen de procureur-generaal bij het hof van beroep alsook iedere partij vorderen dat de zaak aan de rechter wordt onttrokken.

Maar daar waag ik me niet aan,vandaar dat ik de voorzitter plan aan te schrijven

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 05 sep 2017 09:20

Ging dit niet over een verzoening.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker51
Topic Starter

#9 , 05 sep 2017 12:07

nee Sloeberken, dit gaat op een procedure waar ik verweerder ben.Ik had mijn pijlen gericht op de maatschappij waar de waarborg vast staat.
Ik beschik immers over getekend akkoord tot vrijgave en bevestiging van makelaar,die de maatschappij dient te respecteren vind ik.
Maar verhuurder is oude bekende bij die maatschappij en heeft de invloed blijkbaar om de vrijgave tegen te werken...ondanks het feit van zijn eerder mondeling en schriftelijk akkoord tot vrijgave.Wispelturigheid en roekeloosheid typeren hem wel.
Ik ging niet in op de verzoeningspoging van de verhuurder omdat die enkel tot doel had eerder gemaakte afspraken te ontwrichten...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”