Ziekenfonds wilt loon terugvorderen

Natasja13
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ziekenfonds wilt loon terugvorderen

#1 , 04 sep 2017 15:18

Ik heb vandaag een brief gekregen van mijn ziekenfonds . Dat de berekening niet juist was en zou hen meer dan 9000 euro moeten terug geven . Ik kan dit niet in 1 keer . Wat kan ik doen ? Dit is niet mijn fout .!
Bij wie of waar kan ik terecht ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2017 15:23

Je kan vragen om dit in maandelijkse afbetalingen te doen, en daar moeten ze mee akkoord gaan .

9000€ dit is niet min .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2017 15:31

Ik heb vandaag een brief gekregen van mijn ziekenfonds . Dat de berekening niet juist was en zou hen meer dan 9000 euro moeten terug geven . Ik kan dit niet in 1 keer . Wat kan ik doen ? Dit is niet mijn fout .!
Bij wie of waar kan ik terecht ?
Sinds wanneer bemoeit het ziekenfonds zich met uw loon? Of bent u werknemer bij het ziekenfonds?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2017 15:37

Tom TS zal wel uitkering bedoelen zeker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2017 15:42

Tom TS zal wel uitkering bedoelen zeker.
Ah, OK... Toch wel een wezenlijk verschil met loon, zou ik zo denken... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 sep 2017 15:46

Ben niet zo goed in Taal maar ik heb altijd gehoord
LOON daar moet je arbeid voor leveren

UITKERING dit krijg men zonder arbeid.

Maar dit onder voorbehoud ben geen taalkundige
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 sep 2017 15:54

Los daarvan ging ik er even van uit dat de mutualiteit effectief een stuk van het loon va de TS wou invorderen om weet ik veel welke reden.

Als het effectief om te veel betaalde uitkeringen gaat, is het normaal dat het ziekenfonds dit terugvorderd. Mag ik vragen wat de reden was van te hoge uitkeringen? Lag dit puur aan een fout langs hun kant, of hadden zij bepaalde info van u niet correct doorgekregen, waardoor zijn een berekening gemaakt hadden, die niet strookte met de werkelijkheid? Niet dat het veel rol speelt, maar als de fout volledig bij hen ligt, is het niet meer dan normaal dat zij u een soepel afbetalingsplan toestaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota
Berichten: 830

#8 , 04 sep 2017 16:42

Momentje...Ts zegt dat de verkeerde berekening niet haar fout was.
In 2011 of zo oordeelde het Grondwettelijk Hof dat het ziekenfonds een verkeerde uitkering niet meer mag terugeisen als de fout bij hen ligt. Geldt dit nog?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 sep 2017 16:49

Je zou eerst de juiste reden moeten weten waarom men dit terug eist, en het bedrag 9000€ is toch niet zomaar een vergissing
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 sep 2017 17:09

Momentje...Ts zegt dat de verkeerde berekening niet haar fout was.
Vandaar ook mijn vraag wat de effectieve oorzaak is van de verkeerde berekening. Stel dat de TS vergeten melden was dat ze niet alleen woonde, maar samenwonend was, is dit niet de fout van de mutualiteit, om maar iets te zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 04 sep 2017 17:42

als fout enkel bij het ziekenfonds lag mogen ze het niet terugvorderen, ze lappen dat dikwijls aan hun laars omdat ze het van hun eigen werkingsmiddelen moeten betalen.

als het iets met al dan niet gezinslast hebben te maken heeft ( dat gaat over dergelijk grote bedragen) dan ligt de fout niet altijd bij hen. De leden moeten op tijd elke wijziging melden.


als het een pure foutieve berekening is, dan kunnen ze de terugvordering in de prullenbak gooien

Terug naar “Andere”