maximale straf voor diefstal zonder geweld?

Guillaume1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

maximale straf voor diefstal zonder geweld?

#1 , 31 aug 2017 11:25

Onlangs ben ik het slachtoffer geworden van een inbraak. Na wat lezing over de strafrechtelijke gevolgen vond ik onder andere dit terug:

"Als u verdachte bent van diefstal kan u gestraft worden met een gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met een geldboete van 26 euro tot 500 euro*. Er zijn een aantal verzwarende omstandigheden. Als u verdachte bent van diefstal gepleegd door middel van braak, inklimming of valse sleutels of als u een openbaar ambtenaar bent en verdacht wordt van diefstal, kan u gestraft worden met een opsluiting van vijf jaar tot tien jaar"


Wat mij verontrust is de geldboete van 26-500 euro. De totale waarde van mijn gestolen goederen ligt rond de 5000-6000 euro. Indien de daders gevat worden en het blijkt dat mijn goederen doorverkocht zijn, lijkt mij een vergoeding van 26-500 euro heel weinig?

Ik heb het gevoel dat in het Belgisch recht inbraken te licht bestraft worden als ik het zo lees.

Iemand die mij meer kan inlichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 31 aug 2017 11:30

De geldboete staat los van de vergoeding aan de slachtoffers

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 31 aug 2017 11:36

Er zijn twee aspecten, enerzijds het strafrechtelijke waarin u gestraft wordt voor uw daden, anderzijds het burgerlijke waarin u de schade aan de slachtoffers moet vergoeden.

Reclame

Skoldt
Berichten: 159

#4 , 31 aug 2017 11:45

Ik dacht ook dat deze bedragen steeds moeten worden verhoogd met opdeciemen ?

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 31 aug 2017 16:46

Klopt is X 8
Ook nog de rechtsplegingsvergoeding als u een advocaat hebt - de bijdrage aan slachtofferfonds en de gerechtskosten.
Dan nog uw schade die moet ook vergoed worden.
Daarvoor moet / kan u zich best in de strafrechtelijke procedure burgerlijke partij stellen .. anders moet u nog een burgerlijke procedure opstarten.

Guillaume1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2017 09:34

Er zijn twee aspecten, enerzijds het strafrechtelijke waarin u gestraft wordt voor uw daden, anderzijds het burgerlijke waarin u de schade aan de slachtoffers moet vergoeden.
Dus als ik het goed begrijp wordt de waarde van mijn gestolen goederen apart bestraft (maar dan niet via het strafrecht?) + worden mijn gerechtskosten ook door de tegenpartij vergoed?

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 01 sep 2017 11:42

Klopt, u moet zich op de zitting burgerlijke partij stellen en uw begrootte schade (materieel en moreel) aan de rechter voorleggen. De rechter doet daar dan ook een uitspraak over.

Gerechtskosten + uw rechtsplegingsvergoeding (indien advocaat) zullen bij een veroordeling ook voor de dader zijn, bij vrijspraak zijn de gerechtskosten voor de staat en krijgt u geen rechtsplegingsvergoeding.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”