Meerde contracten van bepaalde tijd en ontslag nemen

Sofie1987
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Meerde contracten van bepaalde tijd en ontslag nemen

#1 , 27 aug 2017 21:01

Hallo,

Ik heb sinds december 2012 altijd contracten gekregen van bepaalde tijd van 1 jaar.
Ik ben dus nu aan mijn vijfde contract van bepaalde tijd bezig met als einddatum eind november 2017.
Ik heb onlangs gesolliciteerd voor een nieuwe job.
Om al op de hoogte te zijn op voorhand, zie dat ik erbij ben dus volgende vragen:
Nu wil ik graag ontslag nemen. Klopt het dat het aanzien wordt als contract van onbepaalde tijd aangezien ik al meerdere contracten van bepaalde tijd heb gekregen?
Nu zit ik ook nog met volgende in dilemma: ik zal maar half-eind september weten of ik mag beginnen. Vermoedelijke datum om op de andere job te beginnen is begin januari. Ik kan dus mijn opzegbrief indienen eind september en moet dus 3 maanden opzeg doen dus oktober, november en december. Maarmijn contract spreekt eigenlijk maar tot 30-11-2017. Telt dit nog mee aangezien dit op mijn contract staat of hoef ik daar geen rekening mee te houden aangezien het aanzien wordt als een contract van onbepaalde tijd?
Wat als mijn werkgever eind november - begin december zegt dat ik nog een contract moet tekenen voor die maand december op papier te laten zetten... of kan dit ook niet...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2017 21:07

Zijn er nooit niet gewerkte dagen tussen u contracten geweest
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sofie1987
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2017 21:13

Contracten lopen altijd door en enkel eens afwezig geweest wegens ziekte en ouderschapsverlof betaald met premie.

Reclame

Sofie1987
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2017 21:17

Mijn periode van ziekte is betaald geweest door de ziekenkas. Was omwille van zwangerschap

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2017 00:49

De 2-3-4 regel.
- maximum over 2 jaar
- minimum contractduur van 3 maanden
- maximum 4 opeenvolgende contracten
Indien één van deze drie regels overschreden is, dan is het contract automatisch van onbepaalde duur.

De 3-6-regel
- voorafgaande toestemming (soms afgezwakt tot melding aan) inspectie sociale wetten
- maximum gedurende 3 jaar in totaal
- minimum contractduur van 6 maanden
Indien aan één van deze drie regels niet voldaan --> contract van onbepaalde duur.

(art. 10 en 10bis AOW)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2017 01:08

waarom wil je ontslag nemen? eind november teken je gewoon geen nieuwe arbeidsovereenkomst.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2017 07:49

Ja waarom zou men het gemakkelijk doen als het ook moeilijk gaat !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 aug 2017 07:51

De 2-3-4 regel.

(art. 10 en 10bis AOW)
Daar zijn handige werkgevers die dit toch eenvoudig kunnen omzeilen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sofie1987
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 aug 2017 09:55

Meerdere contracten v bepaalde tijd kunnen omgezet worden naar contracten onbepaalde tijd? Straks stop ik eind november en mag ik nog een vergoeding betalen...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 aug 2017 10:03

Toch met opletten, er zijn misschien achterpoortjes die je werkgever ooit heeft gebruikt !!

Je gaat van iets uit dat je niet 100% zeker van zijt, een wet tekst is voor interpretatie vatbaar.

Voor zeker daar van te zijn zou je alle 5 contracten naast elkaar moeten leggen, en zien of de einddatum en begindatum 100% aansluit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 aug 2017 10:44

Toch met opletten, er zijn misschien achterpoortjes die je werkgever ooit heeft gebruikt !!

Je gaat van iets uit dat je niet 100% zeker van zijt, een wet tekst is voor interpretatie vatbaar.

Voor zeker daar van te zijn zou je alle 5 contracten naast elkaar moeten leggen, en zien of de einddatum en begindatum 100% aansluit.
Als er een minimum aantal dagen tussenzit, is nog de vraag of de rechtbank dit zal aanvaarden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 aug 2017 10:53

Ik ken toch een groot bedrijf waar een zeer sterke vakbond zit, en daar word dit toch bij sommige werknemers toegepast, ik heb er gekend van 6 jaar en de vakbond kon er niks aan doen, er zat elke keer 1 maand tussen !
De rechtbank moet ook de wet volgen en daar staat duidelijk art:10 bis opeenvolgende overeenkomsten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 aug 2017 10:55

Toch met opletten, er zijn misschien achterpoortjes die je werkgever ooit heeft gebruikt !!

Je gaat van iets uit dat je niet 100% zeker van zijt, een wet tekst is voor interpretatie vatbaar.

Voor zeker daar van te zijn zou je alle 5 contracten naast elkaar moeten leggen, en zien of de einddatum en begindatum 100% aansluit.
wat met de functie?

2jaar als kok en 2 jaar als bakker, wat denk je?

is er rechtspraak waar de werkgever zich succesvol op onbepaalde duur beroept, of is dit enkel een regelgeving ter bescherming van de werknemer?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 aug 2017 11:00


wat met de functie?

2jaar als kok en 2 jaar als bakker, wat denk je?

is er rechtspraak waar de werkgever zich succesvol op onbepaalde duur beroept, of is dit enkel een regelgeving ter bescherming van de werknemer?
Ik veronderstel dat dit een regelgeving is voor de bescherming van de werknemers, maar art:10 bis zegt duidelijk opeenvolgende overeenkomsten wanneer er een week tussen zit is dit niet meer opeenvolgend, zelfde word toch ook met interims gedaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sofie1987
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 aug 2017 12:51

De contracten sluiten elkaar mooi aan. Er heeft nooit een dag tussen gezeten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”