max gewicht dat je mag trekken

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

max gewicht dat je mag trekken

#1 , 25 aug 2017 09:49

Ik werk in een ziekenhuis waar ik de keukendienst verzorg op een afdeling.
6 x per dag moet ik de maaltijdkar halen en terug brengen naar de keuken.
Deze kar weegt leeg 250 kilogram. ( gevuld zal dat zo'n 275 kg zijn ) .Hij loopt ook nog op kleine wieltjes en is hoog, kortom het voelt als een blok beton dat je voort duwt.
Ik begin nu pijn te krijgen in de spierenen pezen in mijn arm. Bij navraag bij mijn collega's sukkelen zij ook met allerlei pijnen in schouders, rug...
Vooraleer ik naar de preventiedienst ga zou ik graag het max gewicht weten wat een werknemer mag duwen/trekken maar vind dit nergens terug op internet.
Weet iemand het?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2017 11:29

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 25 aug 2017 11:57

Inderdaad, ik vond wel hoeveel kilogram er mag getild worden maar over duwen/trekken vind ik niks.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2017 15:22

Het probleem is dat je eerst zelf zou moeten weten hoeveel kg duw kracht je nodig heeft voor deze karren te treken.

Ik ken een bedrijf waar de karren voor de sterilisatie tunnel 1500kg wegen, normaal met twee .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#5 , 20 apr 2018 13:49

Nu ben ik te weten gekomen dat die karren 300 kilo wegen.

Ondertussen heb ik in mijn linkerarm scheurtjes in de pezen van de biceps. Nu duw/trek ik met mijn rechterhand die karren waardoor ik nu mijn rechter elleboog en -pols overbelast heb.
Allebei mijn collega's zijn ondertussen geopereerd aan de schouder en de elleboog.
Ik heb meermaals een mail gezonden naar de preventiedienst wat er nu moet gebeuren.
In het ziekenhuis waar we mee gefusioneerd zijn worden die karren getrokken met een speciale elektrische machine.
Op mijn vraag waarom wij dat niet krijgen, kreeg ik dat antwoord dat het financieel niet kon.
Ze gaan nu lessen geven in het "correct verplaatsen van de maaltijdwagens" als oplossing.

ik ( en mijn collega's) moeten nog lang werken ( en met volle plezier) maar op die manier gaat dat nooit lukken.
Kan ik op 1 of andere manier verder hiermee?
De arbeidsgeneesheer is ervan op de hoogte maar er gebeurt niks mee.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2018 15:08

Normaal van die keuken karren in de inox is 300kg toch te doen, wij hebben zeer veel jaren zulke karren gebruikt en nog, daar stond meer dan 300kg op, ook de bloemisten hebben van die karren(ander model) die even groot zijn en die wegen ook meer dan 300kg als deze in beweging zijn is dit toch geen probleem ?

Natuurlijk iedereen is niet even sterk gevormd en als u dit niet kan dan zal je werkgever daar toch rekening moeten mee houden.


U sprak eerder dat deze kar 200kg leeg weegt ????? dit moet nogal een kar zijn zeg !
Deze van ons 1,8 m X 1,2 m en 1,90meter hoog, met 8 tussen bladen, alles in de inox die weegt geen 60kg leeg, daar word +/- 250kg op geplaatst en soms iets meer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#7 , 20 apr 2018 18:21

Deze karren zijn heel zwaar, leeg wegen ze 260 kilo omdat er een motor in zit om die maaltijden op te warmen.
Dan komen er nog de maaltijden bij.
t Probleem zit er hem, volgens mij, in dat ze te hoog zijn. Je moet ze van boven vast nemen om te duwen maar ze zijn te hoog voor de meesten van ons. Hoogte is toch gemakkelijk 1.50 m.
Daardoor moet je boven je schouders duwen. Ze hebben ook kleine wieltjes en het is 1 grote blok.
Enfin, ik ben niet alleen zoals ik al zei , zijn mijn beide collega s al geopereerd voor ongeveer dezelfde klachten.
Ik ben gewoon bang dat ik , als ik ouder ben, ik niet meer genoeg zelfredzaam zal zijn als mijn beide armen " versleten" zijn.
Kan ik iemand buiten de arbeidsgeneesheer en de preventiedienst iemand contacteren denkt u ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 apr 2018 19:48

Je heeft toch op het werk een comité voor veiligheid en gezondheid, daar kan men dit aankaarten, voor wat zijn ze anders daar dit is je eerste aanspreekpunt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 apr 2018 22:10

De wetgeving voorziet dat iedere werknemer contact kan nemen met de preventieadviseur van je werkgever en een risicoanalyse kan aanvragen van je werksituatie, in casu het moeten voortduwen van zware karren. Vraag altijd om een kopie van de RA te ontvangen.

Je kan dit probleem ook via je vakbond laten aankaarten in het comité preventie en welzijn op het werk en bij de arbeidsgeneesheer van de externe dienst welzijn op het werk.

De vakbonden kunnen vragen om concrete oplossingen en kunnen ook eisen dat ergonomie in het jaaractieplan en in het globaal preventieplan als speerpunt wordt opgenomen.

Als dit geen oplossing biedt zou ik je adviseren om contact op te nemen met de inspectie welzijn op het werk. Uit ervaring weet ik dat dit vaak snel tot resultaten leidt. Zorg dat je zelf beschikt over zoveel mogelijk informatie en bezorg die op voorhand via mail aan de inspectie diensten, zodat de arbeidsinspecteur een gericht onderzoek kan doen.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

https://www.beswic.be/nl/themas/ergonom ... van-lasten

De werkgever moet de werknemers voorlichten over hoe ze op een veilige manier kunnen duwen en trekken. De WG of de preventieadviseur kan samen met werknemers het risico op klachten beperken door gepaste maatregelen voor te stellen:

- verklein de afstand waarover voorwerpen worden getrokken of geduwd
- verwijder drempels
- verbeter de kwaliteit van de transportmiddelen

http://www.werk.belgie.be/manueel_hante ... asten.aspx

Succes!

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#10 , 21 apr 2018 15:20

k heb meermaals een mail gezonden naar de preventiedienst wat er nu moet gebeuren.
In het ziekenhuis waar we mee gefusioneerd zijn worden die karren getrokken met een speciale elektrische machine.
Op mijn vraag waarom wij dat niet krijgen, kreeg ik dat antwoord dat het financieel niet kon.
Ze gaan nu lessen geven in het "correct verplaatsen van de maaltijdwagens" als oplossing.

Net een interessante site gevonden. Het is ongeveer deze kar en er is al onderzoek naar gedaan.


http://www.ergonomiesite.be/maaltijdkar-ziekenhuis/

Enfin, zal nog wat geduld oefenen en als er niks gebeurt zo n risicoanalyse aanvragen.
Want uit zich zelf zie ik het niet gebeuren.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 apr 2018 19:12

Zorg er steeds voor dat je het bewijs kan leveren dat je een risico analyse hebt aangevraagd (dus best via mail de aanvraag versturen naar de interne dienst preventie op het werk).

Je kan ook zelf zorgen voor gegevens: maak een paar foto's van de zware geladen karren, van eventuele drempels, het traject - is dit een rechte lijn of moet je naar links of rechts uitwijken enz.

Zorg dat je zelf de regels van het arbeidsreglement respecteert: draag gesloten schoenen enz. (ik kom beroepshalve regelmatig in ziekenhuizen en zorginstellingen en ik zie veel personeel met losse sandalen etc. : dit is gevaarlijk en best te vermijden).

Als er geen reactie komt, zou ik eerst nog een tweede keer de risico analyse aanvragen (plaats de arbeidsgeneeskundige dienst in cc) en als er dan niet wordt gereageerd kan je best een mail sturen naar de inspectie welzijn op het werk. De inspectie zal meteen vragen naar de risico analyse en als die er niet is heeft men een probleem.

Uit ervaring weet ik dat als je voldoende objectieve elementen bezorgt aan de inspectie er steeds een dossier wordt opgestart en meestal resulteert dit in bevel tot nemen van gepaste maatregelen op korte termijn (met de strafwet als stok achter de deur).

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#12 , 22 apr 2018 09:38

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik ga daarmee verder

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 10 aug 2018 15:38

Als uw vakbond niet kan antwoorden mogelijk de provinciaal veiligheidsdienst van prov. Antwerpen die gaven vroeger ook de cursussen.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#14 , 10 aug 2018 15:55

Na verschillende mails naar de preventiedienst hebben ze blijkbaar een risicoanalyse gedaan ( waar ik geen kopie van krijg ) en staan zij er achter dat we nu inderdaad die elektrische "trekkers" krijgen.
Doch gisteren zei mijn directe chef dat dit nog minimaal 1 jaar zal duren vooraleer we ze krijgen want:
- er moeten verschillende firma's aangeschreven worden en ze deed er nog maar 1
- de keukenchefs doen moeilijk want de maaltijdkarren moeten aangepast worden en het zijn "hun" karren en ze vrezen beschadigingen.
- het moet ingebracht worden in het volgend boekjaar en nog goed gekeurd worden
Ondertussen hen ik een tenniselleboog met pijn tot in de vingers, een collega word geopereerd aan haar beide polsen...
Ik begrijp dat het allemaal veel geld kost maar al die zieken kosten toch ook veel geld temeer dat ze altijd moeten vervangen worden door anderen, die dan hun werk verdubbeld zien en dan op hun beurt ziek vallen.

Kan ik iets doen om dit proces wat te versnellen? Ik vrees wel dat, als ik nog veel " moeilijk " ze zullen zeggen dat ik lichamelijk onbekwaam ben om mijn werk te doen, wat pertinent niet waar is. Buiten die zware maaltijdkarren heb ik geen probleem met mijn werk.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 aug 2018 20:38

Zie mijn advies dd. 21 april 2018: dien een klacht in bij de inspectie welzijn op het werk (via onderstaande link kan je de contactgegevens van jouw provincie terugvinden).

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

Uit ervaring weet ik dat als je voldoende objectieve elementen bezorgt aan de inspectie er steeds een dossier wordt opgestart en gezien het feit dat uit de risicoanalyse blijkt dat er elektrische ondersteuning voor de zware karren nodig is zal men het bevel geven om dit op korte termijn te voorzien (met de strafwet als stok achter de deur). Mogelijk zal de inspectie ook nog andere maatregelen opleggen.

Een termijn van één jaar zal de inspectie nooit aanvaarden, meestal geven ze één maand de tijd om alles conform de wetgeving te organiseren.

Terug naar “Andere”