Ontslag krijgen tijdens WCO

Sander36
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontslag krijgen tijdens WCO

#1 , 21 aug 2017 13:41

Goede middag,

Ik werk als bediende voor een firma in de metaalsector die zich in een WCO (gerechtelijke organisatie onder een collectief akkoord) bevindt sinds 19/06/2017.
Op 11/08/2017 heb ik mijn ontslag gekregen.
Er geldt een opzegtermijn van 3 maanden + 13 weken. In dienst sinds september 2011
Mijn werkgever zegt dat hij mij niet 'kan' uitbetalen dus daarom moet ik de opzeg maar uitdoen. Ik mag vertrekken als ik een andere job heb gevonden.
Daar ga ik niet mee akkoord.

Mijn vragen:
Mag hij mij afdanken tijdens een WCO?
Op welke manier kan ik nog een deel van mijn ontslagpremie verkrijgen? Via dading?
Kan ik momenteel weigeren om te werken? Mijn motivatie is ondertussen nihil geworden...
Wat als ik blijf werken tot einde van de wco (18/12/17) en de zaak gaat failliet. Passeer ik alsnog de kas van sluitingen?

Bedankt voor enige feedback.
Sander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2017 15:27

1/ In WCO sinds 19/06/2017 dus die gaat dit jaar zeker niet meer failliet, daar het eerste deel van de WCO 6 maanden duurt !

2/Waarom zou hij u moeten uitbetalen, normaal die een arbeider zijn vooropzeg uit, en als hij in de WCO zit heeft hij inderdaad geen geld om u uit te betalen, en daar zal de rechter commissaris van het WCO wel degelijk over beslissen en niet u baas.

3/Hij mag je zeker afdanken tijdens een WCO, dit is zelfs een wettig geldige reden.

4/ Het is je goed recht om niet meer te werken, en dit zou mooi voor je baas uitkomen, werk weigeren op staande voet buiten !!! pas daar toch mee op hé, hij je baas zit wel met een rechter commissaris op zijn dak die al zijn daden controleert.

5/Ik denk niet dat je de kas van sluitingen zal mee maken, want je baas zal de eerste 12 maanden zeker niet failliet gaan, hij heeft pas de WCO aangevraagd en na 6 maanden word dit pas goed gekeurd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sander36
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2017 11:54

Hallo,

Bedankt alvast.
Ik begrijp het niet helemaal:
4. Wat heeft de rechter commissaris er mee te maken als ik werk te weigeren?
5. En als de stemming negatief is na 6 maanden, wat gebeurt er dan?

Thx

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2017 12:00

Hallo,

Bedankt alvast.
Ik begrijp het niet helemaal:
4. Wat heeft de rechter commissaris er mee te maken als ik werk te weigeren?
5. En als de stemming negatief is na 6 maanden, wat gebeurt er dan?

Thx
De rechter commisaris is aangesteld van de handels rechtbank en is nu de duur van de WCO de baas, hij moet je werkgever controleren en bij sturen, dus als hij zegt er is teveel werkvolk dan moet je baas enkele ontslaan.

Als de stemming negatief is wat bijna niet gebeurd, dan is je werkgever failliet .

Een WCO dit kan meerdere jaren duren, als dit goed aangepakt word door de rechter-commissaris en je werkgever dan heeft dit bedrijf nog een mooie toekomst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sander36
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2017 13:09

Ik wil graag het volgende afspreken met mijn baas:

Ik blijf nog werken tem 30/09.
Nadien betaalt hij mij nog de komende 3 maanden (okt, nov en dec) mijn loon uit.
Mag hij daar mee akkoord gaan van de rechter?

Thx

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 aug 2017 14:55

Ik wil graag het volgende afspreken met mijn baas:

Ik blijf nog werken tem 30/09.
Nadien betaalt hij mij nog de komende 3 maanden (okt, nov en dec) mijn loon uit.
Mag hij daar mee akkoord gaan van de rechter?

Thx

Denk eens zelf na !

Een bedrijf die in financiële moeilijkheden zit, want anders kan hij geen WCO krijgen, waarom zou hij je drie maanden loon cadeau doen ????

Ken je wel wat een WCO is???

Dit is de WET OP de CONTINUITEIT van DE ONDERNEMING , dit is een wet van 31/01/2013 die het vroeger concordaat vervangt, en die het mogelijk maakt om een faillissement te voorkomen.

Betalingsverplichtingen kunnen voor 18 maanden worden opgeschort en beslagen tegengehouden (art. 30 en 31 WCO) zo ook de vorderingen tot faillissement (art. 30 WCO)dit teneinde de betrokken handelaar of onderneming een herstel uit te werken door akkoorden uit te werken of zelfs de overdracht van de onderneming mogelijk te maken.
Dit kan max 5 jaar duren.

P.S in de WCO noemt men nu een rechter-commissaris nu een De gedelegeerde rechter want met al die vernieuwde namen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sander36
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2017 16:11

Bedankt voor de vriendelijke uitleg.

PS: leert u eens zonder dt fouten te schrijven

berenod
Berichten: 942

#8 , 22 aug 2017 19:22

Ik denk dat u een foutief idee hebt over de verplichtingen van de werkgever ten opzichte van een werknemer die ontslagen wordt.

Zijn enige "verplichting" is van u verder te laten werken gedurende de periode van de wettelijk bepaalde opzegperiode.

Hij kan je dus met andere woorden niet van de ene dag op de andere zonder inkomen zetten, maar er is geen enkele wet die zegt dat hij je een inkomen moet geven zonder dat je er moet voor werken.

Er is geen enkele andere regeling die u kan afdwingen in geval van ontslag!
Tenminste toch niet wanneer de werkgever zijn verplichtingen blijft nakomen, zoals bijvoorbeeld je werk geven zoals beschreven in je arbeidsovereenkomst en dergelijke. Hij mag niet proberen van eenzijdig je arbeidsovereenkomst aan te passen, door bijvoorbeeld je vervelende werkjes te geven die niet in je arbeidsovereenkomst passen.

Alle andere regelingen zijn enkel mogelijk met het akkoord van de werkgever, maar op geen enkele manier is de werkgever verplicht van een van deze mogelijkheden te gebruiken!

De meest voorkomende mogelijkheden zijn:

- Werkgever vraagt dat je wegblijft, en betaalt bij je vertrek volledig je opzegperiode uit. Dit wordt meestal gedaan wanneer de werkgever de financiële mogelijkheden heeft, en hij je liever niet meer op het werk ziet verschijnen. Indien hij dit doet kan je dit niet weigeren (je zou gek zijn trouwens). Je arbeidsovereenkomst eindigt onmiddellijk en je bent vrij te doen en laten wat je wil op gebied van ander werk.

- Werkgever kan je "vrijstellen van prestaties". Dit kan hij enkel wanneer je daar akkoord mee bent. In dit geval loopt je loon gewoon door, dit zal maand per maand betaald worden alsof je nog werkt, alleen, je moet niet werken! Je bent vrij van ergens anders gaan te werken, maar van het ogenblik dat je dit doet moet je oude werkgever je niet meer verder betalen! Niettegenstaande je niet meer moet werken ben je officieel nog steeds in dienst van het bedrijf. Kan leuk zijn om eindelijk die wereldreis eens te doen terwijl je loon gewoon door blijft lopen!

- De werknemer stopt onmiddellijk (of met een kortere dan de wettelijke opzegperiode) in "onderlinge overeenkomst" met de werkgever. Dit gebeurt meestal op vraag van de werknemer wanneer hij bijvoorbeeld een andere job heeft gevonden, en er zo snel mogelijk wenst te starten. De werkgever is op geen enkele manier verplicht van dit toe te staan, in vele gevallen zal hij dit wel toestaan maar dan uiteraard zonder vergoeding voor het gedeelte van de opzegperiode dat u niet werkt!

Vergeet niet dat u recht hebt op bijvoorbeeld één sollicitatiedag per week (toch in de laatste 26 weken van je opzeg, in uw geval dus de volledige opzegperiode).
Deze dag is gewoon betaald, en je moet niet bewijzen aan je werkgever dat je effectief solliciteert (je kan evengoed thuiszitten om sollicitatiegesprekken "voor te bereiden).
Praktisch gezien werk je dan dus 4/5 met volledig loon.
Je kan de dagen spijtig genoeg niet opsparen en ze allemaal op het einde opnemen, het is effectief één dag/week, of twee halve dagen per week.
Laatst gewijzigd door berenod op 22 aug 2017 19:37, 2 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 aug 2017 19:35

Bedankt voor de vriendelijke uitleg.

PS: leert u eens zonder dt fouten te schrijven
1/ dit is nu niet meer aan de orde ben 72 jaar en heb enkel de lagere school 8ste studiejaar afgewerkt.

2/heb dyslexie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 aug 2017 19:59

Bedankt voor de vriendelijke uitleg.

PS: leert u eens zonder dt fouten te schrijven
1/ dit is nu niet meer aan de orde ben 72 jaar en heb enkel de lagere school 8ste studiejaar afgewerkt.

2/heb dyslexie
Correcte schrijfwijze is trouwens "dt-fouten" ! (met een streepje tussen)
:-)

#depotverwijtdeketeldatiezwartziet
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sander36
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 aug 2017 08:39

@berenod: bedankt, dit maakt me wijzer...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”