Op burgerlijk vlak hebben de politiekers na een grondig debat er voor gezorgd dat achterhouden-verborgen houden-vasthouden met voorrang op alle andere zaken kan behandeld worden.
als één kind meer dan 5 dagen verborgen wordt gehouden voor één ouder die het recht heeft om dat kind bij zich te hebben dan spreekt de wet van één
minimum gevangenisstraf van 1 jaar. Hoe het met een schip is weet ik niet, maar als je bij een huis voor een gesloten deur staat dan
wordt je kind van je verborgen, een andere uitleg heb ik niet!
(>> zie praktijkvoorbeeld van de genderdiscriminatie helemaal onderaan) Het openbaar ministerie speelt hier een actieve rol (opdracht geven aan politie om niet ter plaatste te gaan, initiatief nemen dat deurwaarders niet meer manu militari op te treden en vervolgens zowat 98% van alle klachten hierover seponeert (+/- 17000/jaar) waardoor kinderen vervreemden van hun ouder. Vervolgens kan je uit het antwoord de minister uitmaken dat het vervolgen maar aan de ouder zelf is (hoe bevorderlijk is dat voor de goede vrede en de communicatie tussen de ouders?)
Zelfs indien een kind niet wordt afgegeven kan de straf oplopen tot 1 jaar gevangenisstraf. Dit betekend dat men de onwillige ouder die op heterdaad wordt betrapt voor de onderzoeksrechter kan gebracht worden. Deze kan dan de misdadiger onder voorwaarden vrijlaten: vb. de uitspraak naleven. De kans de ouder de uitspraak voor de rest van zijn leven gaat naleven schat ik groot in.
Maar wat blijkt: MEESTAL gaat politie niet eens ter plaatse van dergelijk soort misdrijven waarvan men weet dat de situatie snel verrot en zeer schadelijk is voor kinderen (lees kindermishandeling). Zelfs als ze ter plaatste gaan dan beperkt men zich meestal tot het noteren van de klacht en verklaringen van partijen, zonder zelf een procesverbaal van vaststellingen te maken.
Het wordt nog erger als de gemoederen "te" verhit geraken en dan bedoel ik als "als vader", gedreven door onmacht het recht in eigen handen gaat nemen, dan wordt het plots in real live wel dringend.
Het is schandelijk dat openbaar aanklager Lieve Van Ermen (hoofd van IFG) hier de rechten van de kinderen en vaders opzettelijk laat ontsporen. Het is een voorbeeld van genderrasisme dat weelderig tiert binnen de muren van het gerecht.
Afgelopen woensdag was ik gaan luisteren in Hasselt. Een vader zag zijn kinderen, 14 18 en 19 jaar oud al drie jaar niet ondanks de vele klachtn bij politie. Zowat alle contacten waren blijkbaar verbroken. Het OM vroeg een effectieve gevangenisstraf voor de vader die als zelfstandige de hoge alimentatie niet kon betalen omwille van een dreiging van achtervolgende schuldeisers. Het gezin was welgesteld ten tijde van het huwelijk. Wat die recher en openbaar aanklager allemaal nog maar durven zeggen tijdens de zitting gaat over de grenzen van waanzin.
Een strafklacht neerleggen tegen de procureur des Konings Marc Rubens bij politie? De strafklacht wordt door politie niet eens genoteerd en geen magistraat geeft bij het Parket thuis om het probleem op te lossen dat politie de strafklacht zou noteren. Let ook op de denigrerende woorden van "Er onstonden problemen naar aanleiding het
bezoekrecht" van de magistraat,
dat inhoud dat het kind blijkbaar niet meer mag thuiskomen bij de vader en deze geen ouderlijke beslissingen mag nemen.
Maar ik erger mij ook aan het traag optreden - mocht in een aantal gevallen het parket - OR en rechtbank krachtdadiger optreden en dat ook zo in de media zou komen zou het al veel beter gaan.
vb omkeren omgangsrecht
Touché. Met dank voor de steun.
Een van de mogelijke redenen is dat een van de partij een aantal malen én tegen de deurwaarder én de politie klacht heeft ingediend en in de media een circus van heeft gemaakt. Kort daarop zijn er nieuwe richtlijnen van kracht geworden.
( zou een interessante case zijn - hoe beinvloeden we de rechtspraak)
De richtlijn van de Gerechtsdeurwaarders is er gekomen onder inpuls van het OM en is nooit opgeheven, ook niet nadat in de wet is verschenen "de gedwongen tenuitvoerlegging", met andere woorden ze is nog van kracht bij de deurwaarders. Lastens politie/deurwaarders zijn er verschillende klachten lopen, in de praktijk zijn we "on speeking terms" - daar ligt het zwaartekracht van het probleem niet (wel bij de richtlijnen die ze hebben van het Parket en dat het Parket net zomaar politie/deurwaarder vervolgt wegens vb. ambtsweigerig, etc). Een deurwaarder rechtstreeks dagvaarden voor de correctionele is ook niet zo simpel als het lijkt: Ze weigeren het gewoon te doen.
Inmiddels staat de teller op drie deurwaarders die mijn dagvaardingen niet willen uitbrengen (zowel burgerlijke als strafrechterlijke zaken) Mijn ervaringen van burgers die in persoon een een magistraat op burgerlijk vlak in deze materie dagvaart: Ze laten zich vertegenwoordigen en het verloop is volgens het principe "wij zijn baas, naar oplossingen van het geschil wordt geen aandacht besteed". Conclusie: Hun gelijk staat op de top van hun piramide. Een onafhangkelijke en onpartijdige rechter telt dan plots niet meer, overigens ook niet als de rechter en gedaagde procureur samen nog maar recent van een receptie komen en zelfs niet als ze enkele minuten daarvoor samen naast elkaar in het (openbare) cafetaria hun pauze namen. Als je het niet geloofd: Vraag het aan de Turnhoutse Jeugdparketmagistraat Luc Daeleman en Jeugdrechter Monique Liesse welke mij overigens 5000 euro deed betalen aan Luc Daeleman.
RR
11/02/2009: bijlage een parlementaire vraag/antwoord over oudervervreemding en prioriteit daarvan: (ja diezelfde minister die blijkbaar een brief heeft aangekregen van de poster)
Carina Van Cauter (Open Vld):
... Er worden wel proces-verbalen opgesteld, maar er wordt zelden
opgetreden. Effectieve straffen worden zelden uitgesproken en nog minder vaak uitgevoerd. Dit zorgt voor een gevoel van straffeloosheid bij de overtreders en van machteloosheid bij de slachtoffers.
Welke instructies worden er ter zake aan de parketten gegeven? Welke initiatieven zal de minister nemen om dit probleem op te lossen?
Minister Stefaan De Clerck (Nederlands): Ik
verwijs naar het eerdere antwoord van mijn
voorganger op vraag nr. 4990 van mevrouw Van
Cauter.
Er zijn genoeg mogelijkheden op burgerlijk en op
strafrechterlijk vlak. Ik denk aan dwangsommen.
Een alternatief is strafbemiddeling. Ouders moeten
trouwens niet wachten op een initiatief van het
openbaar ministerie, zij kunnen ook zelf
dagvaarden.
Belangrijk is dat we komen tot samenhang in de
antwoorden die parketten geven op destructieve
gevallen, zowel voor de ouder die zijn kinderen niet
meer ziet als voor de kinderen zelf.
Kritische noot van RR:
*Hoe geraak je als burger aan die strafbemiddelingsprocedure als het OM dwars ligt?
*Parketten geven geen antwoorden in die materie, laat staan dat je er samenhang in kan vinden. Als je dan het OM zelf dagvaard zowel burgerlijk (recht op informatie) als strafrechterljk, dan krijg je te horen dat ze hierover niet willen communiceren gelet de dagvaardingen. >> Volgens het antwoord van de minister van justitie (verantwoordelijk voor het beleid van het OM) kan ik afleiden dat ouders met een bilocatieregeling zelf maar initiatief moeten nemen voor rechtstreekse dagvaarding voor de correctionele rechtbank en moeten niet wachten (tot het kind vervreemd is) op het OM. Dat uiteraard allemaal in het belang van het kind
* ...
ter vergelijking:
Vier jaar cel voor diamantair wegens parentale ontvoering
16/02/2009 Bron Jan Heuvelmans -
http://www.pagia.be
ANTWERPEN / BEIROET - Rechtbanken in België en Libanon leverden twee totaal tegenstrijdige vonnissen af
De 'familiekamer' van de correctionele rechtbank in Antwerpen veroordelde maandag, conform de vordering van de openbaar aanklager, de Libanese diamantair Imad S. tot
vier jaar cel en 1.100 euro boete omdat hij al sedert meer dan een jaar het dochtertje dat hij heeft bij een Kongolese vrouw in Antwerpen in het Midden-Oosten
verborgen houdt ...
las ik in het begin van deze draad nergens
volgens onze advocaat kunnen we niets doen om vroeger naar het gerecht te gaan ondertussen zitten we al in de 5 de maand dat de kinderen hun papa niet meer hebben gezien
de rest zal voor een andere keer zijn want anders wordt bij het afdrukken van deze post op een kettingprinter de bijdrage iets weghebben van een brede rol wc-papier