Verlof na ontslag

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

Re: Verlof na ontslag

#16 , 17 aug 2017 21:02

Bart vissers, weet je meer over dat weigeren???
Weigeren als in: toch presteren? Of weigeren als in: omzetten naar verbreking??

Voor mij waarschijnlijk te laat (aangezien ik middenin mijn opzeg zit) maar mss wel interessant om weten...
theoretisch gezien is dit een inbreuk op art 20, 3/7/1978
de werkgever is verplicht de werknemer te doen arbeiden..(en nog wat)..... zoals is overeengekomen
de verbreking nu gaan inroepen is zeer risicovol men zal minstens de overschrijding van de redelijke termijn aanhalen, bovendien als je verliest komen ze bij jou terecht voor het betalen van een verbrekingsvergoeding

wat zijn de toekenningsvoorwaarden voor de eindejaarspremie?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#17 , 17 aug 2017 21:45

Dankjewel de reden... ik dacht al dat dit niet meer van toepassing zou zijn voor mij...

De eindejaarspremie is 1 van de redenen om geen tegenopzeg te geven...
Als ik gewoon mijn opzeg "uitzit" heb ik er recht op... bovendien verdien ik op mijn nieuwe job minder... en door omstandigheden is de extra tijd wel meer dan welkom momenteel...
maar het is een mes dat aan 2 kanten snijdt en de situatie houdt me wel bezig momenteel.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#18 , 17 aug 2017 22:31

Wat zou je verhinderen om intussen al elders ander werk aan te vangen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#19 , 17 aug 2017 23:04

Ik kan toch niet in opzegperiode zitten en al.aan de slag zijn bij mijn nieuwe werkgever... en dus eigenlijk 2 contracten combineren (1 voltijds / 1 4/5)?

Of wel?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 aug 2017 00:20

Ik kan toch niet in opzegperiode zitten en al.aan de slag zijn bij mijn nieuwe werkgever... en dus eigenlijk 2 contracten combineren (1 voltijds / 1 4/5)?

Of wel?
Naar mijn weten wel, als het een het ander niet hindert.
En aangezien je bij de eerste vrijgesteld bent van prestaties, kan er nog moeilijk hinder zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#21 , 18 aug 2017 00:54

Ik kan toch niet in opzegperiode zitten en al.aan de slag zijn bij mijn nieuwe werkgever... en dus eigenlijk 2 contracten combineren (1 voltijds / 1 4/5)?

Of wel?
Naar mijn weten wel, als het een het ander niet hindert.
En aangezien je bij de eerste vrijgesteld bent van prestaties, kan er nog moeilijk hinder zijn.
http://ontslagadvies.be/werknemer/ik-wo ... prestaties
Zo blijf je de ganse opzegtermijn in dienst van de werkgever en kan je bijvoorbeeld niet voor een andere werkgever beginnen werken.

volgens dit heeft uw vakbond zijn werk niet goed gedaan
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 34/related
De vakbond van de bediende had het echter anders begrepen. Zij oordeelden dat de werkgever een essentiële arbeidsvoorwaarde (de arbeidsduur) eenzijdig gewijzigd had en ze vorderden de (directe) betaling van een opzegvergoeding (voor de volledige 38 uur)...
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#22 , 18 aug 2017 01:16

Ik kan toch niet in opzegperiode zitten en al.aan de slag zijn bij mijn nieuwe werkgever... en dus eigenlijk 2 contracten combineren (1 voltijds / 1 4/5)?

Of wel?
Naar mijn weten wel, als het een het ander niet hindert.
En aangezien je bij de eerste vrijgesteld bent van prestaties, kan er nog moeilijk hinder zijn.
http://ontslagadvies.be/werknemer/ik-wo ... prestaties
Zo blijf je de ganse opzegtermijn in dienst van de werkgever en kan je bijvoorbeeld niet voor een andere werkgever beginnen werken.
Ik vond alvast het volgende dat mijn stelling onderbouwt:

Arbrb. Gent (4de kamer) 11 februari 2010, TGR-TWVR 2010, afl. 4, 295:
Een werknemer die tijdens de opzeggingsperiode vrijgesteld is door de werkgever van het leveren van arbeidsprestaties, heeft, op grond van het decreet d'Allarde, het recht dadelijk een nieuwe bezoldigde beroepswerkzaamheid uit te oefenen en een nieuwe arbeidsovereenkomst af te sluiten, maar mag nog steeds geen rechtstreekse concurrentie t.o.v. de vorige werkgever plegen, wat door deze laatste bewezen dient te worden.
Arbh. Brussel (4de kamer) 23 februari 2011, nr. 009/AB/52827, JTT 2012, afl. 1116, 30.:
Voorzover hij geen oneerlijke concurrentie pleegt is het niet verboden voor een werknemer die werd ontslagen met een opzeggingstermijn met vrijstelling van prestatie om gelijktijdig in dienst te treden van een andere werkgever. Het loon dat dubbel gebruik uitmaakt moet hij niet terugbetalen.
Indien daarentegen concurrerende betrekking: zie Arbh. Gent (8ste kamer) 11 februari 2011, nr. 2010/AG/12, JJT 2011, afl. 1103, 305:
Een notarisbediende die tijdens de opzeggingstermijn waarin in onderling akkoord is overeengekomen dat geen arbeid moet worden gepresteerd, in dienst treedt bij een andere notaris, die rechtstreeks concurrent is van de eerste werkgever, maakt zich schuldig aan concurrentie en kan om die reden om dringende reden worden ontslagen. (Art. 17, 1° en 35 arbeidsovereenkomstenwet en art. 1134, lid 3 BW).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#23 , 18 aug 2017 09:29

De link van de ondernemingsdatabank kan ik niet raadplegen.

Mocht ik beiden kunnen combineren is dat uiteraard goed nieuws voor mij...

Weet u toevallig ook of ik meldingsplicht heb tov mijn WGs?? (Moeten ze op de hoogte zijn van het "ander" contract?)

En dan mss een heel domme vraag, vanuit praktisch oogpunt...
Mijn nieuwe werkgever zal uiteraard een aantal documenten opvragen en nodig hebben... documenten die ik pas zal krijgen als mijn opzegtermijn is afgelopen... (ik denk dan specifiek aan vakantie-attest)
Of is dit geen probleem als ik in tussentijd bij mijn nieuwe WG toch nog vakantie wil opnemen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 18 aug 2017 09:34

Maak je het u zelf niet wat moeilijk ?????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#25 , 18 aug 2017 09:37

Naar uw huidige werkgever is vooral van belang dat je de vrijstelling van prestaties schriftelijk hebt van de werkgever. Ik zie niet waarom je dit zou moeten melden, tenzij dit in het arbeidsreglement of de arbeidsovereenkomst zou opgenomen zijn.
Naar de nieuwe werkgever toe kan je dit best transparant spelen; ook al als verklaring waarom je nog geen vakantieattest kan afleveren.
Of de nieuwe werkgever je verlof zal toekennen zonder dit attest, is niet zeker. Je hebt immers ook nog de mogelijkheid bij je huidige werkgever om alsnog verder verlof op te nemen - dat is technisch niet uitgesloten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#26 , 18 aug 2017 09:39

Maak je het u zelf niet wat moeilijk ?????
Mmm, als je nu thuis (betaald) zit te niksen. En je kan intussen dubbel loon krijgen door al eerder opnieuw te gaan werken.
Getuigt alvast van motivatie.
Ik zou die optie toch ook niet dadelijk laten schieten en minstens de mogelijkheden verder exploreren.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#27 , 18 aug 2017 09:50

Ik wil het mezelf niet "moeilijk" maken, maar ik wil mezelf ook niet in problemen brengen omdat ik niet geinformeerd was over iets...

Als ik inderdaad de voordelen van beide opties kan combineren... waarom zou ik het niet doen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#28 , 18 aug 2017 09:52

Maak je het u zelf niet wat moeilijk ?????
Mmm, als je nu thuis (betaald) zit te niksen. En je kan intussen dubbel loon krijgen door al eerder opnieuw te gaan werken.
Getuigt alvast van motivatie.
Ik zou die optie toch ook niet dadelijk laten schieten en minstens de mogelijkheden verder exploreren

.
Ik heb haar daar al op gewezen in #4 en in 8, maar blijkbaar snap TS het niet.

Er is geen enkele wet die je verbied gelijktijdig bij 2 werkgevers te werken .

En er is geen enkele wet die een werknemer straft als men het verlof niet opneemt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#29 , 18 aug 2017 10:05

Waarvoor dank aan beiden natuurlijk...

Ik denk dat ik weet wat me te doen staat...

1. Ik vraag per aangetekend schrijven de schriftelijke bevestiging van mijn vrijstelling van prestaties. (Mondeling geen probleem, op papier daarentegen... gelukkig heb ik zelf al een en ander bijgehouden)
2. Ik vraag een gesprek bij mijn nieuwe werkgever om de situatie uit te leggen en te bespreken.

En bekijk van daar verder...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#30 , 18 aug 2017 14:00



1. Ik vraag per aangetekend schrijven de schriftelijke bevestiging van mijn vrijstelling van prestaties. (Mondeling geen probleem, op papier daarentegen... gelukkig heb ik zelf al een en ander bijgehouden)
zou je dat schrijven niet beter overlaten aan de juridische dienst van je vakbond? voor je vodden aanvangt

theoretisch gezien is een eenzijdige beding voor vrijstelling van prestatie uitgaand van de werkgever nietig
een vrijstelling van prestatie kan eigenlijk maar met een akkoord van de werknemer
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”