Verkeersregels

Sofie97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verkeersregels

#1 , 12 aug 2017 17:39

Mijn papa heeft 15 jaar geleden voor mij en mijn zusje zelf een auto'tje in elkaar gemaakt (handige harry, zeg dat wel). Iedereen kent wel van die kleine auto'tjes die je kan kopen voor je kleuter, maar deze is groter. Je kan er met 2 langs elkaar inzitten en vanachter ook nog 2 personen. De motor is een grasmachine motor. Vroeger konden we doen wat we wilden, eens op het fietspad/ voetpad rijden, niemand die er iets om gaf. We wonen in een klein dorpje en de omgeving lachte eens leuk als we voorbij kwamen. Nu wouden we dit auto'tje nog eens te boven halen, voor de fun. Maar we kregen al meteen reactie 'mag dat wel van de politie, waar ga je daar mee rijden?'. Tegenwoordig mag er niet veel meer, dus mijn vraag is eigenlijk: Mag ik hiermee over het fietspad rijden. Wat zijn hier juist de regels voor en zou de politie moeilijk doen moesten ze ons zien? Ik weet niet meteen hoeveel km/u deze gaat, maar het zal zeker niet sneller zijn dan 20 gok ik. Het zou nog al stom zijn moesten we een boete krijgen voor nog eens een klein tour'ke te maken met dit ding.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 12 aug 2017 17:45

In de tuin zijn deze voertuigen toegelaten, op de openbare weg niet.
Het voetpad is alleen voor voetgangers, het fietspad voor fietsers en bromfietsers, en op de rijbaan moet je een verzekering, inschrijvingskaart, gelijkvormigheidsattest ,... hebben.
Laatst gewijzigd door Oude Belg op 12 aug 2017 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sofie97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2017 17:51

In de tuin zijn deze voertuigen toegelaten, op de openbare weg niet.
dus ook niet op het fietspad?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 12 aug 2017 17:53

2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden
Nee dus. Misschien op aardewegen...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sofie97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2017 17:57

2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden
Nee dus. Misschien op aardewegen...
Ja, er zijn wel wat aardewegen hier maar het probleem is dus daar geraken eerst haha

Sofie97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2017 18:18

In de tuin zijn deze voertuigen toegelaten, op de openbare weg niet.
Het voetpad is alleen voor voetgangers, het fietspad voor fietsers en bromfietsers, en op de rijbaan moet je een verzekering, inschrijvingskaart, gelijkvormigheidsattest ,... hebben.

ik vroeg het me af omdat mijn bompa zo'n soort bejaardebrommer heeft gekocht en dat je daar soms (als die niet harder ging dan x km/u ) geen verzekering voor nodig had en dat ook op het fietspad mag. Maar hoe het zit met inschrijvingskaart of gelijkvormigheidattest dat u zegt is misschien anders dus.. Bedankt voor de reactie! :D

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 13 aug 2017 00:11

Aan bompa zeggen dat hij best een verzekering afsluit .... ik en ook u niet zou willen opdraaien voor de kosten bij een ongeval waaruit blijkt dat uw bompa een fout heeft gemaakt.

Toch best een grondig navragen bij verzekeringsmakelaar.

Wat voor tuig is het juist? Zal wel ergens staan.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 13 aug 2017 10:07

Een gemotoriseerd voortbewegingstoestel misschien? https://www.wegcode.be/actueel/1260-voo ... toestellen
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sofie97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 aug 2017 12:45

Aan bompa zeggen dat hij best een verzekering afsluit .... ik en ook u niet zou willen opdraaien voor de kosten bij een ongeval waaruit blijkt dat uw bompa een fout heeft gemaakt.

Toch best een grondig navragen bij verzekeringsmakelaar.

Wat voor tuig is het juist? Zal wel ergens staan.
Geen zorgen dat zit blijkbaar in de familiale verzekering. Geen idee, want mijn papa heeft dat zelf gemaakt dus technisch gezien denk ik niet dat het een erkend voertuig is zelfs

Sofie97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 aug 2017 12:46

Een gemotoriseerd voortbewegingstoestel misschien? https://www.wegcode.be/actueel/1260-voo ... toestellen
Ik denk dat dit is wat ik zocht! Bedankt!

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 13 aug 2017 13:42

Geen zorgen dat zit blijkbaar in de familiale verzekering. Geen idee, want mijn papa heeft dat zelf gemaakt dus technisch gezien denk ik niet dat het een erkend voertuig is zelfs
Als het dan toch in de familiale verzekering gedekt is, zou het toch een kleine moeite zijn om de maatschappij een schriftelijke bevestiging te vragen? Niet te geloven hoe nuttig zo'n bevestiging bij ongeval kan blijken.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 13 aug 2017 16:50

Familiale verzekering kan de tegenpartij vergoeden maar een extra verzekering ongevallen of deelnemer in verkeer dekt ook eigen kosten.
Zal maar uw zoon of dochter die als 15 jarige eventjes meerijdt op bromfiets van vriendje of zelf rijdt.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 22 aug 2017 12:15

Een familiale verzekering die een dekking biedt bij een ongeval met een motorvoertuig ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 25 aug 2017 14:27

Is dat zelfgebouwd geval breder dan 1 meter ? In dat geval is het geen voortbewegingstoestel:
De maximum breedte van voortbewegingstoestellen is bepaald op 1 meter.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”