Daar gaan we weer....

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

Daar gaan we weer....

#1 , 18 jul 2017 18:01

Weer een overzicht gehad van ex van jaar 2015 en 2016.
Staan weer al kosten in dat wij niets van weten.
Kleren schoenen nieuwe gsm apotheek kosten steunzolen fiets gerief aankoop kampen en school,...

Is week week. Houd kindergeld voor zich, vraagt geen extre kosten maar dan komt ze af van 2 jaar ver?

Dan zegt ze, betaal je deze maand 2016 dan laat ik 2015 wegvallen?!

Kan dit allemaal?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 19 jul 2017 18:10

Veel te laat, vind ik.
Kosten apotheek uiteraard verminderd met terugbetaling door ziekenfonds.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2017 18:39

Ma oogdruppels?! Wij moeten toch ook gaan? En komt nie v kinderrekening...

Ik kom dit zooooooo moe he....

Vraagt voor niks een toestemming noch akkoord en da kan allemaal...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 19 jul 2017 19:09

Als in het vonnis duidelijk gestipuleerd staat wat de bijzondere kosten zijn.
Wanneer en waarvoor er overleg moet zijn en wanneer de afrekeningen moeten doorgegeven worden dan zou ik nu naar het vonnis verwijzen.
Slechts de laatste periode betalen en dan nog enkel die waar in feite geen toestemming moet voor gevraagd worden ... vb moet oogdruppels hebben is geweten en nu staat uw bedrag erop en zoals gezegd na aftrek mutualiteiten.

indien op vonnis staat per drie maand - stuur mail van waar zijn de bijzonder kosten vorige referteperiode en doe dat elke keer - betaal slechts de laatste referteperiode ... verwijzende naar vonnis niet op tijd binnengekregen.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jul 2017 13:01

In EOT staat er enkel op elk de helft van bijzondere kosten.

Normaal moet kindergeld ook op een aparte rekening. Doet ze niet.

Normaal moet ze om de 2 maanden overzicht mailen qua medische kosten en andere kosten. Doet ze ook niet.

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 26 jul 2017 17:56

Mamavan2schatten,
Kan u voor ons eens de tekst weergeven zoals die in de EOT staat beschreven met weglating of vervanging van persoonlijke verwijzingen, bvb. naam, adres, enz...over alles wat de situatie voor de kinderen aangaat?
Het is nogal moeilijk om met kleine nuances en beetjes in uw andere topics nog een overzicht te houden.

Daarna is er de situatie:
- Uw man heeft dus twee minderjarige kinderen voor wie een week/week regeling geldt.
- Voor die regeling is een EOT opgesteld.
- Kinderen zijn gedomicilieerd bij hun moeder.
- Moeder ontvangt de kinderbijslagen.
- Moeder ontvangt de studietoelagen sedert vijf jaar.
- Vader betaalt maandelijks voor elk kind kinderalimentatie aan de ex. (periodiek betaalde kosten in de personenbelasting aangeven voor 80% aftrek)

(Ik weet niet of deze topic verband houdt met de ex?)

Discussie is de volgende:
- Ex bezorgt alle mogelijke rekeningen voor elk kind.
- Kindergeld wordt niet op een aparte (kind)rekening gestort (zoals bepaald in EOT)
- Overzicht van de kosten (medisch/andere) wordt onregelmatig (i.p.v. elke 2 maand bepaald in EOT) overgemaakt.

Het doel van de kinderalimentatie is om de levenstandaard van de kinderen te behouden als er geen breuk zou hebben plaatsgevonden, en rekening houdende met de leeftijdsevolutie van het kind. De onderhoudsalimentatie per kind dient rekening te houden met de gezinsbudgetten, en niet zozeer met het inkomen van de ouder zelf. (een deel van het inkomen wordt trouwens gebruikt voor hypotheekalossingen, en elke ouder kan ook de zorg hebben voor kinderen in een nieuwe relatie).

Die alimentatie, samen met alle gezinsbijslagen en -toelagen voor het kind, moeten de normale maandelijkse kosten dekken van het kind in het gezin waarin het verblijft (en voor de tijd waarin het verblijft).

-Oogdruppels en andere apotheekkosten zijn geen uitzonderlijke kosten en hoeven dus normaliter niet onder de ouders te worden verdeeld, want reeds in de normale kosten. Hetzelfde voor kledij, schoenen, enz (tenzij de ouders er zelf voor gekozen hebben om die kosten expliciet te delen, en de kinderen hun garderobe voortdurend verhuizen tussen de gezinnen :? ).
-Een GSM, een nieuwe fiets, laptop, lidgeld sport of jeugdvereniging enz... is een keuze waarin de beide ouders moeten overleggen wat en/of ze die kosten delen of voor hun rekening houden. Wat je gezamenlijk aankoopt of deelt, moet ook tussen de gezinnen mee kunnen verhuizen tijdens de week/week regeling.
-Steunzolen zijn dan weer een uitzonderlijke aankoop; na eventuele tussenkomst door de mutualiteit mag de andere ouder verzocht worden om de helft van het remgeld te betalen.
-Schoolkosten zitten vervat in de normale kosten.
-Kampen en schoolreizen zijn dan weer uitzonderlijk te noemen, maar ook daar kan de mutualiteit voor een stuk tussenkomen. Informeren dus bij die mutualiteit. Ook de studietoelagen moeten in rekening worden gebracht voor wat betreft de schoolkosten.
Pas als de maandelijkse 'dotatie' is overschreden, vind ik, dat men de andere ouder kan verzoeken om voor de helft bij te dragen.

De onderhoudsplichtige ouder is geen melkkoe. Hij of zij heeft tenslotte ook de zorg voor dezelfde kinderen in het eigen gezin, al dan niet met andere kinderen uit de nieuwe relatie.

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 01 aug 2017 18:12

Ik vind hier nog een interessant overzicht bij een advocatenkantoor:
Buitengewone kosten: wie wordt het kind van de rekening?

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2017 17:27

Mamavan2schatten,
Kan u voor ons eens de tekst weergeven zoals die in de EOT staat beschreven met weglating of vervanging van persoonlijke verwijzingen, bvb. naam, adres, enz...over alles wat de situatie voor de kinderen aangaat?
Het is nogal moeilijk om met kleine nuances en beetjes in uw andere topics nog een overzicht te houden.

Daarna is er de situatie:
- Uw man heeft dus twee minderjarige kinderen voor wie een week/week regeling geldt.
- Voor die regeling is een EOT opgesteld.
- Kinderen zijn gedomicilieerd bij hun moeder.
- Moeder ontvangt de kinderbijslagen.
- Moeder ontvangt de studietoelagen sedert vijf jaar.
- Vader betaalt maandelijks voor elk kind kinderalimentatie aan de ex. (periodiek betaalde kosten in de personenbelasting aangeven voor 80% aftrek)

(Ik weet niet of deze topic verband houdt met de ex?)

Discussie is de volgende:
- Ex bezorgt alle mogelijke rekeningen voor elk kind.
- Kindergeld wordt niet op een aparte (kind)rekening gestort (zoals bepaald in EOT)
- Overzicht van de kosten (medisch/andere) wordt onregelmatig (i.p.v. elke 2 maand bepaald in EOT) overgemaakt.

Het doel van de kinderalimentatie is om de levenstandaard van de kinderen te behouden als er geen breuk zou hebben plaatsgevonden, en rekening houdende met de leeftijdsevolutie van het kind. De onderhoudsalimentatie per kind dient rekening te houden met de gezinsbudgetten, en niet zozeer met het inkomen van de ouder zelf. (een deel van het inkomen wordt trouwens gebruikt voor hypotheekalossingen, en elke ouder kan ook de zorg hebben voor kinderen in een nieuwe relatie).

Die alimentatie, samen met alle gezinsbijslagen en -toelagen voor het kind, moeten de normale maandelijkse kosten dekken van het kind in het gezin waarin het verblijft (en voor de tijd waarin het verblijft).

-Oogdruppels en andere apotheekkosten zijn geen uitzonderlijke kosten en hoeven dus normaliter niet onder de ouders te worden verdeeld, want reeds in de normale kosten. Hetzelfde voor kledij, schoenen, enz (tenzij de ouders er zelf voor gekozen hebben om die kosten expliciet te delen, en de kinderen hun garderobe voortdurend verhuizen tussen de gezinnen :? ).
-Een GSM, een nieuwe fiets, laptop, lidgeld sport of jeugdvereniging enz... is een keuze waarin de beide ouders moeten overleggen wat en/of ze die kosten delen of voor hun rekening houden. Wat je gezamenlijk aankoopt of deelt, moet ook tussen de gezinnen mee kunnen verhuizen tijdens de week/week regeling.
-Steunzolen zijn dan weer een uitzonderlijke aankoop; na eventuele tussenkomst door de mutualiteit mag de andere ouder verzocht worden om de helft van het remgeld te betalen.
-Schoolkosten zitten vervat in de normale kosten.
-Kampen en schoolreizen zijn dan weer uitzonderlijk te noemen, maar ook daar kan de mutualiteit voor een stuk tussenkomen. Informeren dus bij die mutualiteit. Ook de studietoelagen moeten in rekening worden gebracht voor wat betreft de schoolkosten.
Pas als de maandelijkse 'dotatie' is overschreden, vind ik, dat men de andere ouder kan verzoeken om voor de helft bij te dragen.

De onderhoudsplichtige ouder is geen melkkoe. Hij of zij heeft tenslotte ook de zorg voor dezelfde kinderen in het eigen gezin, al dan niet met andere kinderen uit de nieuwe relatie.
Neen, heeft niets te zien met deze zaak.
Waren alle 2 in co ouderschap maar 1 komt er niet meer van 2015. Voor deze wordt alimentatie betaald plus 60% buitenzondere.

De andere co, maar kwam zogezegd altijd toe en nu met we in proces zitten voor de 1 vraag ze nu plots met al bewijs stukken van somlige dingen ook van de ander op. Enige da onze advocaat zegt is betalen.

Ze moet normaal om de 2mdn door mailen. Staat nu al 4 mdn achter. Zal weer een afrekening gaan zijn...
Maakt kosten die niet hoeft. Zonder te vragen.
Ben het allemaal zo beu ant komen. Is nog voor 4jaar.

Wij hebben ook kosten gemaakt, en hebben nu een mail gestuurd met de kosten van 2016 en al een stuk van 2017 die we afgehouden hebben van het bedrag dat we moesten storten maar nu is het van dat dat nie kan 2017 op overzicht van 2016 plaatsen.
Da mens zit waarschijnlijk mee nen man die als advocaat werkt!

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 aug 2017 23:31

Schoolboeken, kindergeld?
Chiro gerief die niet mee komt bij wissel?
Geld voor 5daagse schoolreis?
Weeral nieuwe schoenen, om de 2 maand?!
Zelfde voor een jas?!

Is dit niet om.kosten te maken dat we MOETEN bij leggen??

Jabbe
Berichten: 586

#10 , 10 aug 2017 18:38

Dit verloopt inderdaad niet eerlijk (eerder pesterij) en dat kan blijven duren tot de kinderen ontvoogd zijn. Beste lijkt mij om de door jullie gemaakte kosten in verhouding te plaatsen tot de kosten die jullie voorgeschoteld krijgen door de ex. Waar dient onderhoudsgeld en kinderbijslag tenslotte voor? Geld schoolreis moet in 2.
Schoenen bij kinderen, dat geloof ik wel, want ze kunnen er mee shotten, ravotten, ....; een nieuwe jas om de 2 maand? Eerder per seizoen of halfjaarlijks aanvaarden. Materieel jeugdbeweging moet mee met de wissel, maar hier kun je zelf niet veel doen.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 aug 2017 23:59

"Kinderen" gaan nu hun 6de middelbaar doen...?! Zijn geen kleine kinderen meer he

Niet veel? Ik ga dit niet blijven betalen. Als dit nie mee komt?

Zeg het, das echt kosten maken om geld te hebben...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 12 aug 2017 11:16

Ik wacht nog steeds op de tekst van de akte EOT waarin letterlijk de passage staat m.b.t. de bijzondere kosten en hoe deze gedefinieerd worden.

Indien niet gedefinieerd is het m.i. niet onredelijk om terug te vallen op de definitie in Art. 203 bis BW. Dat definieert bijzondere kosten als 'de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden'.

Ik zie moeilijk in hoe kleding, schoolboeken en dergelijke daaronder zouden kunnen vallen.

In 2010 had men gedacht de problemen op te lossen door 'bijzondere kosten' te definiëren maar niets bleek minder waar. Indien ze zouden kunnen, GDW's en beslagrechters timmerden hun deuren dicht voor dat soort vorderingen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 12 aug 2017 12:03

Practische tip voor ouders die te pas en te onpas "biezonder kosten" vorderen: Indien er een gelijk verdeeld verblijf is, koop je gewoon een eigen set kleren, schoenen en jassen en PC voor de kinderen voor het verblijf bij jou. Dat lijkt veel te kosten, maar dat loont wel. Immers: de kleren verslijten niet zo vlug en je hebt zelf zicht op de uitgaven en onderhoud van de kleding. Als de kinderen terug naar de andere ouder vertrekken trekken ze een set ravotkleding en een paar baskets aan. Meldt aan de andere ouder dat je zelf voor kleding en het onderhoud er van zorgt voor jouw verblijf. Dan kan er daar al geen gedoe rond zijn. Meldt eveneens dat de kleding voor de jeugdbeweging mee moet bij de kinderwissel, dat je anders uiteraard niet moet bijdragen.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 aug 2017 23:34

Ik wacht nog steeds op de tekst van de akte EOT waarin letterlijk de passage staat m.b.t. de bijzondere kosten en hoe deze gedefinieerd worden.

Indien niet gedefinieerd is het m.i. niet onredelijk om terug te vallen op de definitie in Art. 203 bis BW. Dat definieert bijzondere kosten als 'de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden'.

Ik zie moeilijk in hoe kleding, schoolboeken en dergelijke daaronder zouden kunnen vallen.

In 2010 had men gedacht de problemen op te lossen door 'bijzondere kosten' te definiëren maar niets bleek minder waar. Indien ze zouden kunnen, GDW's en beslagrechters timmerden hun deuren dicht voor dat soort vorderingen.
Ligt nog bij advocaat. Is in verlof. Vanaf ik heb, zet ik het erop.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 aug 2017 23:53

Practische tip voor ouders die te pas en te onpas "biezonder kosten" vorderen: Indien er een gelijk verdeeld verblijf is, koop je gewoon een eigen set kleren, schoenen en jassen en PC voor de kinderen voor het verblijf bij jou. Dat lijkt veel te kosten, maar dat loont wel. Immers: de kleren verslijten niet zo vlug en je hebt zelf zicht op de uitgaven en onderhoud van de kleding. Als de kinderen terug naar de andere ouder vertrekken trekken ze een set ravotkleding en een paar baskets aan. Meldt aan de andere ouder dat je zelf voor kleding en het onderhoud er van zorgt voor jouw verblijf. Dan kan er daar al geen gedoe rond zijn. Meldt eveneens dat de kleding voor de jeugdbeweging mee moet bij de kinderwissel, dat je anders uiteraard niet moet bijdragen.
Of gewoon de "kinderrekening" op aparte rekening, zoals dat normaal moet via EOT.
Nu wordt alles haar rekening gezet. Wij kunnen dat niet in brengen als onderhoudsgeld want het moet een vast bedrag per maand zijn.
En zo hebben we een zicht. Nu lap ze er van alles bij die niet moet + zoveel over te schrijven...

Kan familierechtbank haar verplichten van dat apart te zetten met als papa volmacht?

Terug naar “Echtscheiding”