Sportclub stopt! Wat met ons lidgeld en de clubkas

jef007
Berichten: 1679

Re: Sportclub stopt! Wat met ons lidgeld en de clubkas

#31 , 12 aug 2017 11:40

dus een club kan wel een rekening hebben??? graag duidelijkheid aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#32 , 12 aug 2017 11:49

Je heeft 100% gelijk, dit forum dient niet om de vuile was buiten te hangen van een zelfstandige.
Dus wel van een arbeider, bediende of ambtenaar?? Ik weet maw niet wat het "zelfstandige" hiermee te maken heeft.
Ik kon uit de voorgaande posts toch niet dadelijk afleiden dat er hoegenaamd een mogelijke belangenvermenging met een zelfstandige activiteit was.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#33 , 12 aug 2017 11:59

Je heeft 100% gelijk, dit forum dient niet om de vuile was buiten te hangen van een zelfstandige.
Dus wel van een arbeider, bediende of ambtenaar?? Ik weet maw niet wat het "zelfstandige" hiermee te maken heeft.
Ik kon uit de voorgaande posts toch niet dadelijk afleiden dat er hoegenaamd een mogelijke belangenvermenging met een zelfstandige activiteit was

.
Wie sponsort een wielerploeg ?

Heb nog niet veel werknemers een wielerploeg weten sponsoren, het zijn hoofdzakelijk fietsenwinkels en café's soms ook wel een resto.

En wie is de voorzitter ?

Bijna altijd de hoofdsponsor, dit is ook in de voetbal zo.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#34 , 12 aug 2017 12:10

Je heeft 100% gelijk, dit forum dient niet om de vuile was buiten te hangen van een zelfstandige.
Dus wel van een arbeider, bediende of ambtenaar?? Ik weet maw niet wat het "zelfstandige" hiermee te maken heeft.
Ik kon uit de voorgaande posts toch niet dadelijk afleiden dat er hoegenaamd een mogelijke belangenvermenging met een zelfstandige activiteit was

.
Wie sponsort een wielerploeg ?

Heb nog niet veel werknemers een wielerploeg weten sponsoren, het zijn hoofdzakelijk fietsenwinkels en café's soms ook wel een resto.

En wie is de voorzitter ?

Bijna altijd de hoofdsponsor, dit is ook in de voetbal zo.
En als mijn moeder wieltjes had, dan was ze een karretje.
Dit is een bijna Sherlock-Holmes-achtige deductie.
Gevolg is dat je nooit een vraag zou mogen stellen als er - enkel - een zelfstandige bij zou kunnen betrokken zijn.
Maw: straffeloosheid voor de zelfstandigen !

(Waarmee ik GEEN ENKEL standpunt inneem tav de partijen in deze betwisting).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Davyhinderyckx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#35 , 12 aug 2017 18:19

Ik heb hier nooit over een winkel of een sponsor of over een zelfstandige gesproken. Ik sprak in mijn vraag over een club en een voorzitter.
Ik vind het mss wel eens goed dat de persoon het heeft gelezen.

LeenW
Berichten: 12811

#36 , 12 aug 2017 22:20

Beste Forum lezers,

Ik ben de voorzitter van de betreffende club.
Rekening staat op naam van de fietsclub die de naam draagt van mijn winkel.
Na een zoveelste meningsverschillen en ruzies heb ik samen met andere bestuursleden die volmacht hebben beslist om deze te stoppen in functie van mijn winkel.
Ieder lid alsook het bestuur heeft zijn kant van het verhaal!

Zelf zijn wij ingelicht van onze advocaat en word alles geregeld zoals het moet.

Jammer dat ze denken dat ik omdat ik een fietswinkel heb met het geld ga lopen en dat dit nu al de ronde doet in de buurt.
Zelf zal ik verdere stappen ondernemen want de winkel is mijn inkomen, en vind ik dat dit hier niet open en bloot op het internet geplaatst moet worden!!

@Davy, had van jou anders verwacht na al die jaren

1) Zijn er statuten of goedgekeurde reglementen in de feitelijke vereniging? Zo niet kan noch u, noch het bestuur deze beslissing nemen. Dit moet door alle leden gebeuren, zie hierboven. U kunt enkel beslissen zelf uit de vereniging te stappen, niet om de vereniging te ontbinden.

2) Zit de vereniging dan binnen uw zaak? Hoe werd dit boekhoudkundig geregeld? En vooral, waar is het geld waarvan sprake dan naartoe?

3) Zoals eerder gezegd, er worden nergens namen genoemd of hints gegeven, dus u leidt geen schade. Een advocaat die u iets anders wijsmaakt, is enkel uit op uw geld.

Franciscus
Berichten: 38583

#37 , 12 aug 2017 22:54

Kijk maar eens naar de zaak in Aalst waar na een brand alle alle 30 leden mede aansprakelijk werden gesteld voor de schade en die liep op tot als ik me nog goed herinner in de 1,2 miljoen € hebben mogen ophoesten.
Dat was ook een feitelijke vereniging.
Hier speelt tgo benadeelden de hoofdelijke verantwoordelijkheid.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#38 , 12 aug 2017 23:11

Kijk maar eens naar de zaak in Aalst waar na een brand alle alle 30 leden mede aansprakelijk werden gesteld voor de schade en die liep op tot als ik me nog goed herinner in de 1,2 miljoen € hebben mogen ophoesten.
Dat was ook een feitelijke vereniging.
Hier speelt tgo benadeelden de hoofdelijke verantwoordelijkheid.
Zeker dat de aansprakelijkheid hoofdelijk was, Franciscus?
Voor hoofdelijkheid moet er toch een wettelijke grondslag zijn (in tegenstelling tot de in solidum aansprakelijkheid, maar in dat laatste geval moet art. 1382 BW voor elk van de schadeverwekkers vervuld zijn)? En aangezien de feitelijke vereniging - per definitie - wettelijk niet geregeld is, zie ik niet dadelijk waarom er een hoofdelijkheid zou gelden (en evenmin in solidum aansprakelijkheid).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38583

#39 , 12 aug 2017 23:42

De hoofdelijkheid is inderdaad niet weerhouden als ik nu ben gaan opzoeken iedere lid is zelf aansprakelijk gesteld voorde schade die ontstond.
Bedrag was zelfs hoger 1,5 miljoen €.
Geen verzekering kwam tussen want niet afgesloten ook niet de familiale verzekeringen van de leden of de verzekering van de stad Aalst.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#40 , 13 aug 2017 10:11


1) Zijn er statuten of goedgekeurde reglementen in de feitelijke vereniging? Zo niet kan noch u, noch het bestuur deze beslissing nemen. Dit moet door alle leden gebeuren, zie hierboven. U kunt enkel beslissen zelf uit de vereniging te stappen, niet om de vereniging te ontbinden.

2) Zit de vereniging dan binnen uw zaak? Hoe werd dit boekhoudkundig geregeld? En vooral, waar is het geld waarvan sprake dan naartoe?
Ik heb op de 55 jaar dat ik elke dag op café gaat zo honderden verenigingen weten oprichten, visclubs, voetbalclubs, wielertoeristen en neen die hebben geen statuten, meestal enkel een reglement, er word meestal een voorzitter en een secretaris aangesteld en dit is dan de club.

En meestal worden die ontbonden door ruzies en onenigheid tussen de leden, en het kasgeld komt er ook dikwijls bij.

En boekhoudkundig heeft daar niemand een belang bij enkel de café en fietsenwinkels of vismateriaal winkels die hun materiaal kunnen verkopen.
En de sponsors die 100€ geven en die dan een betaalbewijs krijgen van 250€, die ze proberen in de boekhouding te steken.
De meeste cafe clubs zijn feitelijke verenigingen als ook de meeste wijkkermissen .

Lidkaarten en eventuele affiches worden gedrukt op naam van een sponsor die dan de factuur krijgt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#41 , 13 aug 2017 11:03


1) Zijn er statuten of goedgekeurde reglementen in de feitelijke vereniging? Zo niet kan noch u, noch het bestuur deze beslissing nemen. Dit moet door alle leden gebeuren, zie hierboven. U kunt enkel beslissen zelf uit de vereniging te stappen, niet om de vereniging te ontbinden.

2) Zit de vereniging dan binnen uw zaak? Hoe werd dit boekhoudkundig geregeld? En vooral, waar is het geld waarvan sprake dan naartoe?
Ik heb op de 55 jaar dat ik elke dag op café gaat zo honderden verenigingen weten oprichten, visclubs, voetbalclubs, wielertoeristen en neen die hebben geen statuten, meestal enkel een reglement, er word meestal een voorzitter en een secretaris aangesteld en dit is dan de club.

En meestal worden die ontbonden door ruzies en onenigheid tussen de leden, en het kasgeld komt er ook dikwijls bij.

En boekhoudkundig heeft daar niemand een belang bij enkel de café en fietsenwinkels of vismateriaal winkels die hun materiaal kunnen verkopen.
En de sponsors die 100€ geven en die dan een betaalbewijs krijgen van 250€, die ze proberen in de boekhouding te steken.
De meeste cafe clubs zijn feitelijke verenigingen als ook de meeste wijkkermissen .

Lidkaarten en eventuele affiches worden gedrukt op naam van een sponsor die dan de factuur krijgt.
Dit zal inderdaad vaker gebeuren, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het ook correct is.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”