Persoonlijke borgstelling BVBA, hoe ervan af geraken?

cynacy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Persoonlijke borgstelling BVBA, hoe ervan af geraken?

#1 , 12 aug 2017 11:53

Beste forum bezoekers,

ik ben zaakvoerder in een bvba samen met mijn vennoot. Om deze zaak te kunnen starten zijn wij een lening aangegaan bij de bank. Hiervoor hebben wij beiden persoonlijk borg getekend. Ik zou nu graag uit de zaak stappen. Is er een mogelijkheid om van mijn persoonlijke borg te geraken? Want moesten mijn overnemers de zaak tot een faillissement brengen zit ik wel met de problemen..
Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2017 12:03

Dit is een zaak voor de bank, en een bank zal niet snel je borg schrappen als de lening niet volledig is terugbetaald, anders moeten ze geen borg stelling vragen, als de borgsteller denkt ik ga de borg zomaar laten schrappen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 13 aug 2017 18:17

Borgstelling gaat teniet op dezelfde wijze als verbintenissen, ttz (BW):

Art. 1234. Verbintenissen gaan teniet :
Door betaling,
Door schuldvernieuwing,
Door vrijwillige kwijtschelding,
Door schuldvergelijking,
Door schuldvermenging,
Door verlies van de zaak,
Door nietigverklaring of vernietiging,
Door de werking van de ontbindende voorwaarde, die in het vorige hoofdstuk is bepaald,
En door verjaring, die het onderwerp van een afzonderlijke titel uitmaakt.


Zoals hierboven reeds gezegd zal de bank enkel akkoord gaan u te schrappen indien ofwel de schuld terugbetaald is (hangt er dan nog van af hoe ver die persoonlijke borgstelling zich uitstrekt), ofwel indien iemand ze overneemt en die persoon als borg wordt aanvaard in uw plaats. Zorg ervoor dat u van de borgstelling verlost raakt vooraleer uw aandeel over te dragen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”