Terugeisen reptiel ex

Chocotof
Topic Starter
Berichten: 22

Terugeisen reptiel ex

#1 , 10 aug 2017 17:54

Hallo,

Een aantal jaar geleden heb ik een terrarium+ Wimpergekko (reptiel) gekocht om als "cadeau" te doen aan mijn ex zonder een bijzondere redenen.

De relatie is sinds enkele maanden verbroken en dus ook het contact.

Vandaag heb ik echter ontdekt dat het diertje + alle toebehoren te koop staat op 2dehands.

Kan ik het diertje dat ik destijds zelf met eigen geld gekocht heb terugeisen (eventueel met aankoopbewijs/mail)?
Ik ben namelijk bang dat deze niet goed terecht zal komen en de ex enkel uit is op een goed bod.

Het doet mij erg pijn in het hart dat het diertje zomaar wordt weggedaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 10 aug 2017 18:05

je hebt dit kado gedaan....kado's vraag je door de band niet terug. Als je het terug wilde, had je dat toch best tijdens bij de separatie afgehandeld. Nu na zoveel tijd is een beetje vijgen na pasen. Je kan proberen met een mailtje en de bewijsstukken van de aankoop je terrartium terugvragen, maar ze kan net zo goed weigeren. Voor de wet heeft u de spullen niet als een goed huisvader beheerd: u heeft ze immers achtergelaten.

Chocotof
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 10 aug 2017 18:18

Kan dit niet door een andere context bekeken worden? Had ik immers onmiddellijk na de separatie de Gekko terug gevraagd komt dit misschien over als een hak willen zetten? Ik had namelijk geen enkel probleem dat de ex de Gekko zou houden omdat deze een studie heeft behaald in Dierenzorg, dat + het moment waarop je dit cadeau geeft en de tranen eruit vloeien uit blijdschap maakt dat ik nooit het gevoel zou gehad hebben dat ik het diertje aan eigen lot achterliet. Maar wie is er nu niet de goede huisvader indien het diertje op 2dehands beland terwijl ik er verder zou willen voor zorgen?

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 10 aug 2017 18:29

Dat is de emotionele context die je geeft. Voor de wet beheert een goed huisvader zijn bezittingen zelf. Dat wil zeggen dat als je je bezittingen ergens achterlaat om door iemand anders te laten beheren, je duidelijke afspraken maakt (op papier, een contract) hoelang, in welke omstandigheden, tegen welke prijs en welke verzekeringen. Als je dat niet doet heb je voor de wet je goederen achtergelaten en zijn ze strikt genomen niet meer van jou. Dat is de wettelijke context. als je het echt als een kado beschouwt: dus hààr eigendom, moet je nu eigenlijk ook aanvaarden dat ze daar andere beslissingen over neemt. Probeer het haar gewoon eens terug te vragen. Misschien wil ze er gewoon van af. En een Gekko verkopen gaat nu ook niet zo makkelijk, dus misschien geeft ze je 'm wel.

Chocotof
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 10 aug 2017 18:36

Dus een lesje in de toekomst maakt dat ik eigenlijk al voor ik mijn cadeau afgeef ik eerst die persoon een papier moet laten ondertekenen dat indien deze persoon plots veranderd van dierenliefhebster naar geen-zin-in-dieren ik mijn diertje moet terugkrijgen?..

Is niet slecht bedoeld hoor, wil hier alleen maar mee aantonen dat er toch wel ruimte zou moeten bestaan voor emotionele context in zo'n zaken.
Toch bedankt voor het antwoord!

Helaas zijn we niet al te goed uit elkaar gegaan waardoor deze persoon zelfs niet meer voor rede vatbaar is. Zelfs al mocht ik het bedrag betalen dat ze vraagt zou ik alsnog het diertje niet krijgen puur uit wranggevoelens. Daarom mijn vraag op dit forum want had graag verdere stappen ondernomen, helaas moet ik nu dus tot de conclusie komen dat ik weinig heb op om te staan.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 10 aug 2017 18:38

Dan laat u een derde in uw naam toch alles kopen.

eylis
Berichten: 8837

#7 , 10 aug 2017 18:59

slimme tip van Fransisc! :-)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 10 aug 2017 19:14

Dus een lesje in de toekomst maakt dat ik eigenlijk al voor ik mijn cadeau afgeef ik eerst die persoon een papier moet laten ondertekenen dat indien deze persoon plots veranderd van dierenliefhebster naar geen-zin-in-dieren ik mijn diertje moet terugkrijgen?..
Ik trek uw kennis van reptielen niet in twijfel maar indien u denkt dat de gemiddelde vrouw gecharmeerd zal zijn door een cadeau waaraan een retentieovereenkomst gehecht is staan u nog een paar interessante lessen te wachten. :mrgreen:

Laat een (betrouwbare!) derde het terugkopen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”