Overuren overgang arbeider-bediende

dhp1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Overuren overgang arbeider-bediende

#1 , 09 aug 2017 17:03

Ik werk reeds enkele jaren voor een logistieke firma als arbeider.
Recent werd mij door mijn baas een functie aangeboden ( die ik graag zou doen) waardoor ik ook een bediende contract zou krijgen vanaf 1 september.
Wij krijgen als arbeider 2 maal per jaar de mogelijkheid om onze overuren te laten uit betalen (oktober/april).
Ik heb momenteel een 200 tal overuren nog te recupereren en aangezien ik er financieel niet zo goed voor sta zou ik deze graag uitbetaald krijgen.
Nu krijg ik te horen van mijn baas dat ze deze overuren niet willen uitbetalen als ik dit bediende contract teken omdat bij deze firma de overuren voor bediende in het loon verrekend is. Ik zou deze overuren dus verliezen.
Kan dit eigenlijk wel aangezien ik al deze uren als arbeider gepresteerd heb?
Ik zou hier graag wat meer informatie over krijgen.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2017 20:37

overuren kwijtspelen kan niet

of je gratis mag overwerken is afhankelijk van je functie zie opsomming in art 2 wet van 10/2/1965
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

dhp1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2017 21:09

overuren kwijtspelen kan niet

of je gratis mag overwerken is afhankelijk van je functie zie opsomming in art 2 wet van 10/2/1965
Mag ik er dan ook van uit gaan dat deze uren dan ook uitbetaald moeten worden indien ik dit wens en men mij niet kan verplichten deze op te nemen in verlof?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2017 21:25

Moeten is een vréselijk woord tegenover u werkgever di et je net bevorderde
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dhp1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 aug 2017 02:41

Moeten is een vréselijk woord tegenover u werkgever di et je net bevorderde
Ten eerste heb ik helemaal nog niets gezegd hierover tegenover mijn werkgever aangezien er ook nog niets getekend is en ik nog ga samenzitten om enkele details te bespreken.

Ten tweede werk ik al meerdere jaren voor deze werkgever en heb ik elke dag mijn best gedaan, amper 1 x ziek gevallen voor 3 dagen in 6 jaar tijd, 1 op 2 weekends gewerkt, constant overuren gepresteerd en nooit geklaagd. Ik wil gewoon vooral weten wat wettelijk is vastgelegd zodat ik weet waar ik recht op heb en op een correcte manier kan overleggen. Een goede werkrelatie komt van twee kanten niet?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2017 09:58

Moeten is een vréselijk woord tegenover u werkgever di et je net bevorderde
wat heeft bevordering te maken met recht op loon voor reeds gepresteerde overuren?
is toch een schande dat men een illegale loondiefstal koppelt aan een bevordering
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 aug 2017 10:04

overuren kwijtspelen kan niet

of je gratis mag overwerken is afhankelijk van je functie zie opsomming in art 2 wet van 10/2/1965
Mag ik er dan ook van uit gaan dat deze uren dan ook uitbetaald moeten worden indien ik dit wens en men mij niet kan verplichten deze op te nemen in verlof?
staat daar iets van in het arbeidsreglement?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 aug 2017 11:52

Moeten is een vréselijk woord tegenover u werkgever di et je net bevorderde
wat heeft bevordering te maken met recht op loon voor reeds gepresteerde overuren?
is toch een schande dat men een illegale loondiefstal koppelt aan een bevordering
U heeft 100% gelijk, maar het woord MOETEN heeft nooit in mijn woordenboek gestaan !!!

Als er in het verleden een werknemer bij mij kwam met het woord moeten, dan was het njet!!

Dan mocht hij in zijn recht zijn zoveel hij wilde.

Het woord mogelijk is veel beter, "is het niet mogelijk om deze uren uit te betalen ?" in plaats van "je moet deze uren uitbetalen!" voor een werkgever komt dit veel beter over!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2017 15:54



Het woord mogelijk is veel beter, "is het niet mogelijk om deze uren uit te betalen ?" in plaats van "je moet deze uren uitbetalen!"
klopt niet, met een positief antwoord op wat mogelijk is schiet je niks op
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”