Compromis aankoop grond met bepaling architect

Bouwerke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Compromis aankoop grond met bepaling architect

#1 , 09 aug 2017 22:56

Hoi allemaal,

Wij tekenden laatst de compromis voor een mooie open bouwgrond in een nieuw aan te leggen verkaveling. Deze bestaat uit een 85% sleutel op de deur woningen en 15% vrije kavels zonder bouwverplichting waar wij dus voor tekenden.

De compromis bevat heel wat voorwaarden die mij logisch lijken, maar 1 punt vermeld het verplicht samenwerken met één van beide architecten die het 'masterplan' hebben ontwikkeld. Navraag bij de orde van architecten leert mij dat men steeds en altijd (ook bij een nieuwe verkaveling) het recht heeft zelf een architect aan te duiden.

De prijzen die ze beide aanrekenen zijn identiek, uiteraard de voorwaarden ook. Toch nog heel wat hoger dan heel wat collega's.

De reden die men geeft voor deze 'verplichting' is om eenheid te behouden in het project en zo de verkavelingsvoorwaarden breed te houden. Me dunkt kan elke architect met het lastenboek perfect iets tekenen wat binnen de stijl past. In de verkavelingsvoorwaarden en het document met bezwaren staat nergens iets te lezen over een verplichting om met een bepaald architectenbureau samen te werken. Dit lijkt dus duidelijk iets tussen de projectontwikkelaar en de bureaus.

Maar dus mijn vraag:
- blijft de compromisvoorwaarde geldig na het tekenen van de grondakte?
- hoe juridisch geldig is zulke voorwaarde terwijl ze indruist tegen de deontologie?
- kan hier sprake zijn van prijsafspraken? (Dat is er want de makelaar zei duidelijk dat ze deze prijzen hebben vastgelegd om woekerprijzen tegen te gaan)

En last but not least: iemand een voorstel hoe ik dit zou aanpakken wil ik toch met een eigen architect werken? (Lees een vertrouwd architect met behoorlijk wat betere prijzen).

Ter info: de compromis zal pas worden verleden half 2018 na oplevering van de straten.

Met veel dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bouwerke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2017 11:46

Excuseer, even een verduidelijking. Het gaat hier niet om een compromis omwille van te duurtijd. Het is een successieve en wederkerige aankoop- en verkoopbelofte. De verplichting om met een bepaalde architect samen te werken is een punt in de 'voorwaarden waaronder de verkoop zal plaatsvinden'. Blijft dit dan geldig na tekenen van de akte? Aangezien de verkoop daar reeds plaats heeft gevonden?

Reclame

Terug naar “Kopen”