Problemen garantie

datech2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Problemen garantie

#1 , 09 aug 2017 12:50

Het is een redelijk ingewikkeld probleem,

Na een maand in gebruik was mijn smartphone defect en bracht ik hem binnen voor garantie.
Plots blijkt dit toestel waterschade te hebben en weigeren ze hem te repareren. ze tonen enkel een foto van de zegel en geen enkel schade. Alles aan het toestel werkt nog van knoppen en scherm. Hij zit enkel vast in een bootloop dat waarschijnlijk veroorzaakt is door een softwareprobleem.

Als ik hen erop wijs dat het toestel nog geen 3 maand oud is en ze geen concrete uitleg of foto's tonen van de schade en dus een reparatie eis zeggen ze
dat het toestel op de naam van een bedrijf staat en dus de garantiewet niet toepasbaar is . Het toestel is echter bestel op naam van een persoon en op de bestelbon staat er nergens iets vermeld van het bedrijf noch heb ik een factuur. Het bedrijf waar X. het toestel op heeft geboekt bestaat al 2 jaar niet meer.

Na hen hiermee gecontacteerd te hebben hebben ze letterlijk gezegd, eigenlijk geschreven, dat ze geen garantie verlenen ongeacht op welke naam het toestel staat omdat er "vochtschade" is geconstateerd waar ze geen foto's van hebben behalve van een hoek van een zegel die niet eens het volledige toestel bevat.

Als ik bij de officiële site van Lenovo mijn toestel opzoek staat het nog altijd gemeld als werkend en onder garantie.

Dit s toch net correct ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2017 13:18

Stel hen aangetekend in gebreke. Zij zullen moeten bewijzen dat er effectief vochtschade is opgetreden door oneigenlijk gebruik.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2017 13:27

dat het toestel op de naam van een bedrijf staat en dus de garantiewet niet toepasbaar is . Het toestel is echter bestel op naam van een persoon en op de bestelbon staat er nergens iets vermeld van het bedrijf noch heb ik een factuur. Het bedrijf waar Vanden borre het toestel op heeft geboekt bestaat al 2 jaar niet meer.
U spreekt uzelf tegen: u zegt dat het niet op een bedrijf is geboekt, en daarna zegt u dat het wel op een bedrijf is geboekt, maar dat dit bedrijf al 2 jaar niet meer bestaat? Welke van beiden is het nu?

Als het toestel gekocht is door een bedrijf (dus er is een BTW-nummer opgegeven bij het opmaken van de factuur), dan heeft Vanden borre geen garantieplicht, tenzij hun algemene voorwaarden dit anders specifiëren.

Als dit toestel effectief gekocht is op naam van een particulier en de factuur dus geen BTW-nummer vermeld van de koper, dan moet Vanden borre wel garantie verlenen. In dit geval moeten zij de waterschade echt bewijzen om onder hun garantieplicht uit te kunnen komen. Als ze dus niet kunnen bewijzen dat het toestel door uw schuld stuk gegaan is, moeten ze het herstellen / vervangen / uw geld teruggeven...

-- edit

Ik lees nu ook dat u het enkel over een bestelbon hebt, en geen factuur heeft. Zonder factuur kan u in principe zelfs niets eisen van Vandenborre, tenzij u kan bewijzen dat het toestel effectief daar gekocht is (een bestelbon is daar geen bewijs van).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

datech2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2017 13:44

De Bon staat op naam van een persoon en niet een bedrijf , maar in hun databank ofzo staat dit nog altijd onder de naam van het bedrijf.

Het toestel zelf is niet gekocht op de naam van het bedrijf ( naam persoon staat op de bon) en we hebben ook een betalingsbewijs van bancontact .
Op de bon staat ook dat het betaald is en in welke winkel met tijdstip maar geen vermelding van een btw nummer.
De details van de bestelling staan ook op deze bon.

Mijn excuses dat het niet direct duidelijk was

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 09 aug 2017 13:47

Gelieve de naam van het bedrijf te verwijderen (forumregels)

hoe kan u bewijzen dat u het toestel daar gekocht hebt indien u geen aankoopbewijs of factuur hebt ontvangen.

lijkt me nogal moeilijk dan

jef007
Berichten: 1679

#6 , 09 aug 2017 13:50

raar, zou VDB bij particuliere verkoop een factuur opmaken met een BTW van iemand anders?
of zit een fout in de boekhoudkundige verwerking van hun facturatiedienst?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 09 aug 2017 13:52

Heb je daar vroeger zaken gekocht voor u bedrijf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

datech2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 aug 2017 13:57

Vroeger hebben we er zaken gekocht
En hoe is het mogelijk deze naam te verwijderen?

jef007
Berichten: 1679

#9 , 09 aug 2017 14:38

vroeger op een BTW nummer?

datech2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 aug 2017 14:43

ja
Maar dit bedrijf bestaat al zeker een jaar niet meer
dus ik begrijp niet dat het mogelijk is om dan nog iets te kopen zogezegd op de naam van het bedrijf volgens hen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 aug 2017 14:47

Dus ik begrijp niet he het mogelijk is om dan nog iets te kopen zogezegd op de naam van het bedrijf volgens hen.
Tja, het is niet de taak van de verkoper om te gaan checken of het BTW-nummer nog wel in gebruik is. Je zit nu met de vervelende situatie dat de verkoper beweert dat het toestel op een bedrijf aangekocht is (waardoor de garantieplicht vervalt) en zij kunnen dit waarschijnlijk aantonen in hun systeem.

Jij beweert dat dit niet het geval is, maar hebt de factuur niet meer. Enkel een bestelbon. Waarom heb je de factuur van dat toestel niet bijgehouden, als ik vragen mag? Het is vreemd dat je de bestelbon wel bewaart, maar de factuur niet. Moest ik nu een héél slecht karakter hebben (en dat heb ik ;) ), zou ik al gaan denken dat er op die factuur iets staat (een BTW nummer bijvoorbeeld) dat u niet erg goed uitkomt op dit moment (nu dat uw toestel defect is)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 09 aug 2017 14:50

Het antwoord op de vraag staat m.i. in post #2 van Lanox....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

jef007
Berichten: 1679

#13 , 09 aug 2017 14:54

hoe dan ook is het toestel niet gekocht door een bedrijf (want bestaat niet meer) en met een commerciele geste kan mi. de garantie wel van toepassing zijn

datech2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 aug 2017 15:03

Ik heb nooit een factuur ontvangen en na dit duidelijk gemaakt te hebben was hun antwoord dat ze ongeacht welke naam geen garantie verleenden.
Ik zal in een aangetekend schrijven dit nogmaals uitleggen en kijken wat dit oplevert.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 aug 2017 16:30

Ik heb nooit een factuur ontvangen.
Normaal betaalt u pas NA ontvangst van de factuur, toch?
en na dit duidelijk gemaakt te hebben was hun antwoord dat ze ongeacht welke naam geen garantie verleenden.
Als ze dit bedoelen in de zin van "op de factuur staat een BTW nummer, dus de naam die erbij staat speelt geen rol", hebben ze gelijk. Als ze dit bedoelen in de zin van "of er nu een BTW nummer op de factuur staat of niet, speelt geen rol", hebben ze geen gelijk.

Aangezien het mij nog totaal niet duidelijk is of er op de factuur nu een BTW nummer van de koper staat of niet (los van de "naam"), heb ik geen idee wie hier nu in zijn recht is.

Laat ons er even van uitgaan dat de factuur effectief particulier is, dan is de verkoper verplicht zijn garantieplicht na te komen. Concreet betekent dit dat ze moeten BEWIJZEN dat de schade door u veroorzaakt is.
Ik zal in een aangetekend schrijven dit nogmaals uitleggen en kijken wat dit oplevert.
Laat ons weten wat hun reactie is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”