Mag agent privédomein fotograferen

Floes
Topic Starter
Berichten: 115

Mag agent privédomein fotograferen

#1 , 07 aug 2017 21:06

Beste

Mag een agent van bij de buren foto's maken van je eigendom/grond zonder te (komen) melden waarom?

Mijn moeder ligt in rechtzaak met de buren (bouwovertredingen van de buren etc) en nu stond er plots vandaag een agent bij hen, haar grond (weides en stallen) te fotograferen.

Mag dit zomaar?

Zij moet zelf hemel en aarde bewegen om vaststellingen te laten doen van alle overtredingen, en politie komt nooit tussen omdat het burgerlijk is. Wat komen ze hier dan wel doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 07 aug 2017 21:41

Bouwovertredingen zijn niet (altijd) burgerlijk maar kunnen ook strafrechtelijk zijn.
Gezien niet geweten waar de bouwovertredingen bij u of buren kan de politie de nodige vaststellingen / opsporingsonderzoek doen.
Vraag het na bij de politie ( een commissaris).

Floes
Topic Starter
Berichten: 115

#3 , 07 aug 2017 21:46

Voor de duidelijkheid: de agent stond in hun tuin, ver van de openbare weg, het aangrenzende stuk te fotograferen.

Er zijn bij ons geen bouwovertredingen. In tegendeel: de agent stond op een bouwovertreding van hen terwijl hij deze foto's maakte.

Het is op zich ook niet de vraag.

Tot nu toe is de politie altijd dadelijk bij de andere partij gegaan als wij een melding deden. Nu hebben ze mijn moeder niets gemeld, maar nemen ondertussen vanop privéterrein foto's van haar weide. Zij is natuurlijk erg ongerust. Ik heb haar gezegd te informeren bij de politie en dit zal ze ook doen. Maar ik wou graag weten of dit zomaar kan.

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 07 aug 2017 21:50

Ja dat mag. Geen enkel probleem.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 08 aug 2017 18:05

Je moet maar denken: als google de luchtfoto's zonder te vragen op het internet mag zetten, dan zal een politie-ambtenaar dat zeker mogen trekken voor een eventueel pv in functie van zijn ambt.

Floes
Topic Starter
Berichten: 115

#6 , 26 sep 2017 15:06

Dit is intussen volledig uitgeklaard met de betreffende agent.

Terug naar “Andere”