Administratie bij ontslag

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Administratie bij ontslag

#1 , 28 feb 2017 16:37

In januari ben ik veranderd van werk (zelf ontslag genomen).
Ik ben ondertussen uitbetaald samen met het loon van januari.
Echter heb ik tot op heden nog geen C4 en vakantieattest ontvangen (en mogelijks andere attesten waar ik niet direct kan aan denken).

Hoe lang heeft mijn vorige werkgever de tijd om deze af te leveren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 28 feb 2017 16:45

dat moet de werkgever metéén afleveren...

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#3 , 03 mar 2017 15:23

En wat als dit niet het geval is?
Mijn vorige werkgever heeft maar op mijn voorlaatste werkdag doorgegeven aan de sociale dienst (extern) dat ik ontslag nam, en heeft deze nog niet ontvangen (beweert hij) waardoor hij deze papieren niet kan doorsturen naar mij met zijn handtekening op.

Aangezien ik die papieren toch wel nodig heb (al heeft mijn huidig werk veel begrip), is er niets dat ik kan doen om op een legale manier druk te zetten?

Reclame

karin-m-k
Berichten: 22

#4 , 04 aug 2017 14:48

Ik zit zo ook al 2 maanden te wachten op mijn documenten. Heb jij ze ondertussen al verkregen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2017 15:26

Ik vraag me af welke attesten ze nu meer moeten geven dan vroeger??

1/De C4 die de werknemers enkel nodig hebben als ze naar de RVA moeten gaan voor werkloosheid, maar moet altijd gegeven worden.

2/De vakantie attest(en) enkel en alleen voor bedienden .

3/De individuele rekening over het lopende jaar waar geen haast bij is, werkgever moet binnen de twee of de drie maanden na einde kwartaal afgeven.

Welke zijn er nog ????? want als ik dit soms lees is dit nu een ganse boekhouding ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

embe
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 aug 2017 21:18

Ook nog een tewerkstellingsattest dat begin- en einddatum vermeldt, samen met het soort werk dat werd gedaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 aug 2017 21:23

Ook nog een tewerkstellingsattest dat begin- en einddatum vermeldt, samen met het soort werk dat werd gedaan.
Dit is de C4
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

embe
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#8 , 06 aug 2017 21:32

Toch niet. De C4 is het werkloosheidsdocument bestemd voor de RVA. Het tewerkstellingsattest is een soort eigen verklaring van de werkgever aan al wie het later van nut kan zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 aug 2017 21:54

Toch niet. De C4 is het werkloosheidsdocument bestemd voor de RVA. Het tewerkstellingsattest is een soort eigen verklaring van de werkgever aan al wie het later van nut kan zijn

.
Dit is juist, maar op de C4 staat ook alles wat op een tewerkstellings atest moet staan, natuurlijk wil de werknemer liever een attest waar op er geen uurlonen op vermeld staan, om hogere loon eisen te kunnen bedingen, bij een nieuwe werkgever.

heb 35 jaar personeel gehad en er heeft nooit iemand zo een attest gevraagd, zou ook echt niet weten wat ze er kunnen mee doen, mee enkel de datum van begin en einde, als ook de functie.

Voor sommige mensen is het een hemel op aarde als ze een hoop papieren krijgen :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 aug 2017 00:02

natuurlijk wil de werknemer liever een attest waar op er geen uurlonen op vermeld staan
of geen juiste oorzaak werkloosheid

Art. 21. Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer (...) (alle sociale bescheiden en) een getuigschrift te overhandigen (, hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm,) waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld.
Dat getuigschrift mag geen enkel andere vermelding bevatten, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”