Ontslag nemen NA 2 DAGEN: hoe uitleggen aan potentiële werkgevers?

Anoniem1
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslag nemen NA 2 DAGEN: hoe uitleggen aan potentiële werkgevers?

#1 , 03 aug 2017 00:40

Hoi iedereen,

Ik zit met enkele dringende vragen en zal maar meteen met de deur in huis vallen. Alvast een schets van de situatie: (zal een lange post worden)

Ik werkte bij bedrijf A van begin 2016. Echter heb ik na lang twijfelen besloten om een nieuwe job te zoeken. Die had ik dan ook gevonden en in juni heb ik mijn ontslag ingediend. Ik heb dus gewerkt bij bedrijf A van begin 2016 tot en met juli 2017 (inclusief opzeg).

Op 1 augustus 2017 begon ik op mijn nieuwe job bij bedrijf B. Echter wist ik meteen dat deze job geen match is voor mij. Na mijn sollicitatie bij bedrijf B had ik een heel positief gevoel en dacht een geweldige job vast te hebben. Niets is minder waar.

Nu, ik ben momenteel dus opnieuw op zoek naar een nieuwe job (jep, slechts een schamele 2-3 dagen later...). Echter zat ik dus met wat vragen:

Ik laat mijn huidige job bij bedrijf B van mijn cv aangezien het uiteraard absoluut geen goede indruk geeft aan potentiële nieuwe werkgevers om te zien dat ik slechts na enkele dagen al op zoek ben naar iets anders.

Momenteel staat er dus als laatste job op mijn cv de periode van tewerkstelling bij bedrijf A van 2016 - juli 2017. Ik ben nu dus zogezegd "werkloos". Dus, aangezien dit niet klopt, kan een nieuwe werkgever dit te weten komen? Stel, ik vind een nieuwe job en zij vragen mij naar mijn vakantieattest (om maar een voorbeeld te geven). Dan moet ik het attest van bedrijf B geven waarschijnlijk (?) waardoor ze natuurlijk zien dat mijn laatste job niet bij bedrijf A was en ik dus bewust een stuk heb weggelaten op mijn cv. Klopt dit? Aangezien zij mijn laatste werkgever zijn moeten zij mij dit attest bezorgen toch? Aangezien ik daar nu 2 dagen werk heb ik heb zelfs nog geen vakantieattest van bedrijf A kunnen bezorgen, maar ze hebben er vandaag wel naar gevraagd.

Hoe moet ik dit aanpakken? Ik ben jong, heb enkel een middelbaar diploma en heb wel wat ervaring maar ook geen jarenlange carrière achter de rug waarop ik kan terugvallen. Ik wil mijn kansen zo groot mogelijk houden zonder door de mand te vallen. Ik wil zeker eerlijk zijn, dit is zelfs mijn eerste keuze, maar gezien dit afschrikt heb ik denk ik geen andere optie dan "liegen".

Excuses indien het een beetje een onsamenhangend verhaal is, het is al laat :-) niet onbelangrijk: beide jobs bij bedrijf A & B gaan om een contract van onbepaalde duur. En voor jullie erover beginnen: interimwerk is momenteel geen optie voor mij. Ik zit met de aankoop van een huis waarvan ik binnenkort de compromis ga tekenen en waarvan de lening nog moet worden goedgekeurd... It's a messy situation for me op het ogenblik.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2017 07:27

Je heeft je ontslag gegeven, maar heb je al werk? want stempelen als je zelf je ontslag geeft, zit er meestal niet in.

Ik zie voor die twee dagen zeker geen probleem als je dit niet vermeld, maar waar ik wel een probleem zou kunnen zijn is je lening die nog goedgekeurd moet worden als je werkloos bent!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Anoniem1
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 03 aug 2017 07:47

Je heeft je ontslag gegeven, maar heb je al werk? want stempelen als je zelf je ontslag geeft, zit er meestal niet in.

Ik zie voor die twee dagen zeker geen probleem als je dit niet vermeld, maar waar ik wel een probleem zou kunnen zijn is je lening die nog goedgekeurd moet worden als je werkloos bent!
Op mijn nieuwe job bij bedrijf B heb ik mijn ontslag nog niet gegeven he. Ik zou terwijl ik daar werk op zoek gaan naar iets nieuws zonder werkloos te zijn. Mijn vraag is hoe ik deze laatste werkgever vermijd op toekomstige sollicitaties zonder "door de mand te vallen" adhv iets heel kleins zoals bijvoorbeeld vakantieattest van vorige werkgever (bedrijf B dus).

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2017 08:12

denk je nu echt als je solliciteerd dat men met een loep op je cv zitten te kijken ?

De meerderheid van werkgevers zijn toch geen muggenzifters, want als je echte muggenzifter bent kan je onmogelijk een goede werkgever zijn, en is dit een werk waar je zeker best niet werkt..

Persoonlijk kan ik me dat niet voorstellen, ik heb ooit 14 werkgevers gehad en heb ook maar 10 maal gesolliciteerd, zelfs minder denk ik want een paar werkgevers zijn zelf bij mij thuis gekomen om te vragen om bij hen te komen werken.

Ben daarna nog 35 jaar zelf werkgever geweest, nooit gevraag naar hun cv, hun gezicht stond me aan en ik werf de ze aan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 03 aug 2017 08:13

Ik zou gewoon eerlijk zijn en job B vermelden, inclusief de opmerking dat de job toch niet was wat je ervan verwachtte, misschien met een extra woordje uitleg waarom precies. Werkgevers appreciëren eerlijkheid.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 03 aug 2017 10:33

Ik zou het niet op mijn cv vermelden, maar wel mondeling toelichten als het relevant blijkt tijdens een gesprek. Een cv kan ook een foute impressie van iemand geven door dat soort "foute wegen" die je bent ingeslagen te vermelden; de ruimte om iets toe te lichten is immers beperkt.
"sowieso" schrijf je zo.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 aug 2017 11:15

Ik ben nu dus zogezegd "werkloos".
wat als je werkgever subsidies aanvraagt omdat die verondersteld een werkloze aan te werven?
ontslag dringende reden + schorsing van de rva als jij dit risico wil lopen op het moment je een huisje wil aankopen

teken die compromie op zijn minst onder voorbehoud van het krijgen van een lening, zou goed kunnen dat banken loonfiches vragen van meerdere maanden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Anoniem1
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 03 aug 2017 12:22

Bedankt voor jullie feedback.

Na het lezen van jullie reacties lijkt het mij inderdaad ook de beste optie om eerlijk te zijn tegen potentiële werkgevers.

Sowieso is het niet de bedoeling om effectief zonder werk te geraken.

In verband met de lening: ik heb een hele goede verhouding met mijn bank. Uiteraard is het logisch dat ze de lening niet toekennen indien ik werkloos zou zijn, maar mits een interimcontract is er blijkbaar wel ook nog kans. Natuurlijk is die kans kleiner dan dat ik vast werk heb, dan is de zekerheid zo'n 100%.

Ik heb zonet te horen gekregen van een kennis dat ze bij hen iemand zoeken en ga daar dan ook solliciteren vanavond.

Bedankt. Indien jullie nog meer input hebben, laat maar komen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”