Boiler onveilig verklaard

Lara_SGC
Topic Starter

Boiler onveilig verklaard

#1 , 02 feb 2009 18:16

Op 30 december 2008 heeft mijn huisbaas (ben huurder van een app) een technieker gestuurd voor het nakijken van mijn verwarmingsinstallatie/boiler.

De technieker riep mij tijdens zijn onderzoek erbij en verklaarde dat ik 'chance' had. Er zit een scheur van 12 cm; mijn waterleiding zou al aangetast zijn en hij schreef ook dat mijn WW stuk is. Hij vond het zeer vreemd dat dit niet bij vorige controles was opgemerkt aangezien zo een scheur er niet in 1 jaar komt.

De boiler is afgekeurd en de technieker heeft een aanvraag ingediend voor het dringend vervangen van mijn boiler. (productiejaar 1986)

Er is ook een waterlek geconstateerd maar dit zou moelijk op te sporen zijn.

Heb tot op heden, gelukkig, nog warm water en verwarming dus op zich klaag ik daar niet over maar het gaat mij om veiligheid en principe. (het warm water en verwarming zou op den duur wel wegvallen zei hij)

Tot op heden (2/2/2009) is mijn boiler nog altijd niet vervangen.

Ook is mijn factuur per maand aan gas 180 euro (woon alleen) de oppervlakte dat ik verwarm is ongeveer 56m² aangezien 2 kamers gewoon als stock worden gebruikt en niet verwarmt worden. Moet wel zeggen, alle ramen zijn enkel beglazing.

Is er geen termijn van vervanging voor de boiler? En kan ik mijn verhuurder in gebreke stellen?

Tweede punt; door mijn enkele beglazing en oude staat van gebouw heb ik zeer veel condens. Nu dat op zich is normaal in de winter maar ik verlies zoveel water dat ik dagelijks 3 liter water uitwring. Op heel mijn vensterbank liggen nu dweilen. Ondanks dit geraken ze overdag, wanneer ik werk, doorweekt en druppelt er water op mijn tapijt maar ook elektrische bedradingen en modem geplaats door de verhuurder.

Wat kan ik hier aandoen? Heb namelijk schrik voor kortsluiting. (Heb ook gemerkt dat de rubber tussen de ramen aan het wegteren is van ouderdom waardoor bij slagregen, het regen gewoon binnen druppelt.) Als ik met mijn vinger tegen de grote raam duw, dan zie je de raam gewoon meegeven naar buiten; enkel glas.

Zo een hele boterham :oops: maar alvast bedankt voor enig antwoord!

Groeten,
Lena

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 feb 2009 19:56

Kijk eerst je huurcontract na en kijk wat erin staat wie voor welke reparaties verantwoordelijk is.

indien het de taak van de verhuurder is, is het allereerste wat je dient te doen via een aangetekend schrijven je huisbaas vriendelijk aan de problemen te herinneren. Maak erin duidelijk dat als je binnen de 14 dagen na het verzenden dit AS niet van hem hebt gehoord, wanneer dat deze problemen verholpen worden of wat zijn voorstellen zijn, je hem opnieuw aangetekend zal aanschrijven om hem in gebreke te stellen.

Voor je AS:

- vermeld in je brief duidelijk de aard van het defekt aan de boiler, diens produktiejaar, datum van onderhoud, wanneer je hem het eerst hebt gecontacteerd ivm met dit probleem, het aantal keren (bij benadering) dat je hem voor dit probleem reeds hebt gecontacteerd, enz....

- indien je een digitaal fototoestel hebt kan je een paar foto's nemen van de boiler en de vensters (niet overdrijven in foto's, 6 in totaal ruim voldoende)

- gebruik een enveloppe met een ruitje erin. Dan kan de verhuurder nooit beweren dat je een lege enveloppe hebt gezonden. (éénmaal meegemaakt)

- Hou je strookje van de post goed bij, via het nummer kan je op de website van de post je brief volgen.

Hoe is de ervaring met je huisbaas bij vorige problemen?

Wat je in feite dient te doen is bewijslast opbouwen dat jij als huurder al het mogelijke hebt gedaan om je huisbaas op zijn plichten te wijzen. Indien de huisbaas dan niet reageert en je verdere stappen dient te ondernemen sta je des te sterker.

NIET DOEN:

- Huur niet betalen zolang probleem niet geregeld.

- Reparatie of vervanging zelf laten uitvoeren en hem faktuur sturen.

- Dreigen, schelden of hem als een gek om de vijf minuten beginnen lastig te vallen.

j.demoor

#3 , 04 feb 2009 15:08

“Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘behoudens andersluidend beding’ houdt in dat zulk beding(=herstellen van boiler) in de huurovereenkomst primeert op de wettelijke regeling. Onderzoek dus vooraf zorgvuldig uw huurovereenkomst.

“Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.”(B.W.).

"De verhuurder kan de huurder niet dwingen zijn verplichtingen na te komen indien hij zelf de zijne niet nakomt"(Cass. 26 juli 1844,Pas. 1844,I,226).

‘De huurder kan de betaling van zijn huurgelden opschorten,zolang de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen (art.1719,1720 B.W.) niet uitvoert. De toepassing van de exceptio non adimpleti contractus is gepast,omdat de huurovereenkomst een wederkerige overeenkomst is waarbij een partij geen rechten kan doen gelden zonder tot enige correlatieve verplichting te zijn gehouden‘(Rb.Kortrijk 9 oktober 1984,T.R.D.-dossier 1988-1,7,noot).

‘Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt opgeschort.’(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).

Bij ontbreken van andersluidend beding en indien alleen ouderdom of overmacht aanleiding geven tot de herstelling van de boiler,maan dan uw verhuurder aangetekend aan uw boiler onverwijld en vakkundig te herstellen. Deel hem daarin mee dat u na het verstrijken van een door u daarin te bepalen redelijke termijn de betaling van een proportioneel deel van de huur opschort.

U huurde een pand met enkele beglazing zodat u daarna geen dubbele beglazing kan eisen(voor dezelfde huurprijs). Indien ‘door mijn enkele beglazing en oude staat van gebouw heb ik zeer veel condens‘ een schending zou inhouden van de Vlaamse Wooncode dan geldt:
“Art.15.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen of aan de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort, bedoeld in artikel 31 van het decreet op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord. De burgemeester neemt in dat geval alle maatregelen die hij noodzakelijk acht ter uitvoering van het besluit.”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

In dat geval kan u dus ook voornoemd verzoek richten tot de burgemeester.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2009 19:45

In de meeste gemeenten is er bij de administratie een dienst die zich bezig houdt met woontoezicht en controle - soms heeft ook de politie zo'n cel.

Terug naar “Huren”