gashaard *** sfeerhaard

maxken
Topic Starter
Berichten: 14

gashaard *** sfeerhaard

#1 , 03 jul 2017 20:10

Bij verbouwing radiator en houtvuur weg , gashaard in de plaats. Die geeft enkel beetje stralingswarmte maar heb wel degelijk haard gevraagd in vervanging van .. . Installateur geweest en steekt het op schrijnwerker die "omkasting "maakt. Invoerder 2 keer langs geweest op aanvraag installateur : sfeerhaard = weinig warmte wel prima geinstalleerd. Lid test aankoop die hard van stappel lopen met hun advocaaten maar ... .
Nwe vloer gelegd en geen voorziening voor radiator. Haard geeft wel volgens gegevens een 8 kw wat beduidend meer is dan een radiator en toch zo goed als geen warmte ??

Zijn er bureau's die zo metingen doen ?
Invoerder verdedigd volgens mij zijn winkelier want geen antwoord op verslag technieker die hier 3 uur allerhande metingen heeft gedaan ( faber)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jul 2017 20:42

Het woord zegt het toch zelf "SFEERHAARD" Die geven onvoldoende warmte om een ruimte te verwarmen.
Ik denk dat AIB-VINCOTTE dergelijke metingen doet

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2017 20:57

Als je met gas wil verwarmen ben je veel beter af met een muur radiator, en voor de vuist weg mag je 100 W rekenen per m³ .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

maxken
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 04 jul 2017 20:13

ik heb dat woord "sfeerhaard " maar pas te horen gekregen toen de schrijnwerker die omkasting heeft gemaakt bij de invoerder in Nederland is gaan horen wat hij verkeerd zou hebben gedaan . Volgens verkoper geeft hij te weinig warmte en dat zou aan de afwerking hebben gelogen wat perfect was gebeurt. Die verkocht sfeerhaard zonder het zelf te weten :(

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 05 jul 2017 08:38

Met het woord "sfeerhaard" spin je juridisch géén kluwen. Procederen is bovendien pokkeduur: rechter stelt dure expert aan die jij mag betalen en op basis van je waarschijnlijk vage bestelbon zal je hoogstwaarschijnlijk géén gelijk halen. Eenzijdig experten aanstellen heeft juridisch géén zin want een rechter volgt alleen (meestal) het advies van door hen aangestelde ("tegensprekelijke") experten.

Dus pragmatisch proberen oplossen: Een "sfeerhaard" die 8kW(h) warmte produceert verbruikt op vol vermogen een kleine 1 m3 gas per uur. 8 kW(h) warmte die door de schouw vliegt levert je al snel superhete schouwwanden op ... Laat 'm eens een uur op vol vermogen branden (als't buiten niet te warm is ;-)) en neem je meterstanden op. Bekijk voorts de specificaties van je "sfeerhaard" om na te kijken of ie wel 8 kW(h) vermogen heeft.

Bekijk voorts de installatievoorschriften van uw "sfeerhaard" en laat corrigeren wat te corrigeren valt (foutieve ventilatiekanalen, verkeerd of niet aangesloten ventilatoren, ...)

Je mag altijd merk & type van uw "sfeerhaard" in PB versturen dan bekijk ik met plezier de handleidingen wel eens (als ze op internet te vinden zijn)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 jul 2017 09:16

Heb tijdens mijn beroepsloopbaan zeker 5 sfeerhaarden laten plaatsen in horecapanden. NOOIT dienden die om te verwarmen, maar enkel voor de sfeer. Ik denk dus dat je van in den beginne een foute keuze hebt gemaakt, en aan de verkoper niet duidelijk hebt gemaakt dat hij ook nog moest kunnen verwarmen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jul 2017 10:52

Als je kan bewijzen dat het duidelijk als verwarming moest fungeren en de verkoper wist dit, dan kan je terugvallen op de conforme leveringsplicht in het BW. In het andere geval wordt het juridisch moeilijk om je gelijk te halen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 05 jul 2017 11:24

Staat er ergens op een bestelbon een modelnummer en de vermelding bij dat model dat de warmte-output 8kW is? Hoe het ding dan genoemd wordt maakt niet uit, indien u kan aantonen dat deze 8kW substantieel niet gehaald worden dan is er een probleem voor de verkoper. Maar tegen dat het zover is bent u aan het procederen, dienen er (dure en trage) experts aangesteld etc. Indien u de zaak niet wint had u voor het geld 3 nieuwe, wél goed verwarmende haarden kunnen aanschaffen.

Dat gezegd zijnde: ik heb nog nooit gehoord van een loutere sfeerhaard die 8kW afgeeft, dat is echt al behoorlijk veel. Indien dat vermogen klopt en het wordt absoluut niet warm dan denk ik dat er eerder een probleem is met het toestel, uw schouw of de installatie. Cf. Sirkii hierboven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 05 jul 2017 12:39

Als de fabrikant een technieker stuurt om allerlei metingen te doen, dan zal het zeker om geen sfeerhaard gaan maar om te verwarmen.
Ik zou de verkoper in gebreke stellen met een AS, en vraag hem om het verslag van de metingen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

maxken
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 08 jul 2017 10:11

Dank voor reactie's. Bij aankomst technieker stelde ik hem de vraag wat hij eigenlijk kwam doen , had al mail van invoerder gekregen dat deze niet bedoelt was om warmte te geven maar sfeer was zijn antwoord : dat weet ik dan ook niet. Maand later nog eens vraag of ze nog eens konden langs komen voor opmeten en bekijken. Bijna 3 uur gekeken en gemeten : prima geinstalleerd maar SFEERHAARD ??
Installateur is in het begin langs geweest en stak het op degene die haard heeft ingekleed( mantel rondom schouw , kastjes onderin )hij vond ook dat die niet genoeg warmte geeft , ( zelfs op mail gezet ) . Invoerder reageert niet als ik verslag van technieker vraag. Komt volgens mij gewoon op vraag van verkoper ( hun klant) die volgens mij niet wist dat hij sfeerhaard heeft verkocht.

Terug naar “Gebrekkige Producten”