registratierechten

krisruelens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

registratierechten

#1 , 30 jun 2017 16:57

Hoi,

mijn vriendin en ik hebben samen een woning aangekocht.
Daar zij nog eigenaar is van een chalet zouden we graag weten hoe het zit met de registratiekosten. Hebben wij recht op klein beschrijf?
Wat wij weten is dat samen het KI niet hoger kan zijn dan +-740€. Dat is ook niet het geval.
Doch is het helemaal niet duidelijk of we recht hebben op klein beschrijf.

De aankoop van de chalet is niet bij een notaris vastgelegd. Er is enkel een verkoopsovereenkomst.
De grond waarop deze staat huurt ze van de landeigenaar. Hij is gelegen in recreatiegebied en is dus ook niet haar vaste (officiële) woonplaats.

Blijkbaar is de materie hierrond erg onduidelijk.
Kan iemand mij hierin helpen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 02 jul 2017 19:28

Klein beschrijf wordt voor u en haar apart bekeken. Als haar "chalet" niet per notariele akte gekocht is is dat geen eigendom in de strikte zin. Waarschijnlijk heeft ze een "caravan"/"bouwsel" gekocht en huurt ze een stuk grond. Dit is geen onroerende eigendom. Dus voor beiden klein beschrijf (en ws miserie als je van die chalet wil afgeraken)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2017 23:02

Correct. De Vlaamse Belastingdienst zal de chalet nooit zien in haar gegevens omdat het niet bij een notaris is beschreven. Voor de fiscus bestaat deze chalet niet. Het is dan ook geen beletsel voor klein beschrijf.

Bovendien zou het om huur gaan? Dat is natuurlijk geen eigendom...

Reclame

Terug naar “Kopen”