Ik wil weg op mijn werk.

Anderejob
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ik wil weg op mijn werk.

#1 , 02 jul 2017 12:19

Hoi iedereen.

Ik werk al 6 jaar in de cementsector in het paritair comité 106.02

Ik ben in dienst met een contract van onbepaalde duur sinds 19/04/2011

De laatste 3 jaar zit ik gemiddeld 2 dagen per week economisch werkloos thuis.

Buiten het feit dat dit mij al net zolang uitermate stoort is de werksfeer allesbehalve goed te noemen.

De dagen dat ik thuis zit krijg ik niks meer geregeld op het gebied van opvang van mijn kinderen aangezien we pas daags voordien bij het eindigen van onze werkdag om 16u pas te horen krijg dat we de dag erop niet gaan werken.
Dit is al verschillende keren aangekaart maar duidelijk is dat dit een bewuste keuze is net om het feit dat niemand op deze manier iets kan plannen.

Ik ben al een tijdje op zoek naar iets anders en heb dat nu ook gevonden.

Kan iemand mij zeggen wat mijn mogelijkheden zijn?
ik zou in principe elke dag op mijn nieuwe Job kunnen beginnen maar ze zijn daar ook bereid te wachten zolang nodig is ivm opzeg en dergelijke.

Met heel die veranderingen in het gelijktrekken van statuten zie ik door het bos de bomen niet meer.

Hoelang is mijn opzeg en/of is er een mogelijkheid om deze te omzeilen?

Ik weet nu al dat mijn opzeg in een regelrechte oorlog zal ontaarden bij het indienen van mijn ontslag en dat zie ik gewoon geen weken zitten.

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 02 jul 2017 14:33

Hierbij een link naar een site waar je je opzegtermijn kan berekenen.
http://www.jobat.be/nl/artikels/hoe-lan ... slag-neem/


Als je de opzegtermijn niet doet, kan je werkgever een schadevergoeding eisen, maar hoeveel dat is heb ik geen idee van.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2017 16:16

Als je econome werkloos bent hoef je geen voorop zeg te geven
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Anderejob
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2017 18:54

Als je econome werkloos bent hoef je geen voorop zeg te geven
Ook niet als dat maar 1 of enkele dagen per week is?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jul 2017 19:04

Als je econome werkloos bent hoef je geen voorop zeg te geven
Ook niet als dat maar 1 of enkele dagen per week is?
Ja, economisch werkloos voor 1 dag is al voldoende., je moet je ontslag wel geven via een aangetekende brief.

Je hoeft zelfs niet werkloos te zijn, vanaf het uithangt dat je kans maakt op economische werkloosheid is zelfs al voldoende .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Anderejob
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jul 2017 19:14

Als je econome werkloos bent hoef je geen voorop zeg te geven
Ook niet als dat maar 1 of enkele dagen per week is?
Ja, economisch werkloos voor 1 dag is al voldoende., je moet je ontslag wel geven via een aangetekende brief.

Je hoeft zelfs niet werkloos te zijn, vanaf het uithangt dat je kans maakt op economische werkloosheid is zelfs al voldoende .
Ook als dat niet uithangt?
Bij ons zeggen ze bij t vertrekken op het werk... " ohja, morgen niet werken he"

berenod
Berichten: 942

#7 , 02 jul 2017 19:24


Ook als dat niet uithangt?
Bij ons zeggen ze bij t vertrekken op het werk... " ohja, morgen niet werken he"
Dit mag niet!
Formaliteiten voor de werkgever

De werkgever moet de werknemers op de hoogte brengen van de voorziene duur van de tijdelijke werkloosheid en dit ten minste 7 kalenderdagen (in algemene regel, er kunnen afwijkingen voorzien zijn op niveau van de sector) op voorhand. Hij moet dit doen door aanplakking op een goed zichtbare plaats in de onderneming of via een individuele kennisgeving aan de betrokken werknemers.

De kennisgeving moet bepaalde gegevens vermelden zoals de identiteit van de werknemers die tijdelijk werkloos worden gesteld, het aantal werkloosheidsdagen en de data, enz.

Op dezelfde dag moet ook de RVA op de hoogte gebracht worden. De werkgever moet eveneens de ondernemingsraad (of bij gebrek daaraan de syndicale delegatie) informeren.

Bovendien moet de werkgever de eerste effectieve dag tijdelijke werkloosheid in elke kalendermaand aan de RVA meedelen.

Anderejob
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jul 2017 19:34


Ook als dat niet uithangt?
Bij ons zeggen ze bij t vertrekken op het werk... " ohja, morgen niet werken he"
Dit mag niet!
Formaliteiten voor de werkgever

De werkgever moet de werknemers op de hoogte brengen van de voorziene duur van de tijdelijke werkloosheid en dit ten minste 7 kalenderdagen (in algemene regel, er kunnen afwijkingen voorzien zijn op niveau van de sector) op voorhand. Hij moet dit doen door aanplakking op een goed zichtbare plaats in de onderneming of via een individuele kennisgeving aan de betrokken werknemers.

De kennisgeving moet bepaalde gegevens vermelden zoals de identiteit van de werknemers die tijdelijk werkloos worden gesteld, het aantal werkloosheidsdagen en de data, enz.

Op dezelfde dag moet ook de RVA op de hoogte gebracht worden. De werkgever moet eveneens de ondernemingsraad (of bij gebrek daaraan de syndicale delegatie) informeren.

Bovendien moet de werkgever de eerste effectieve dag tijdelijke werkloosheid in elke kalendermaand aan de RVA meedelen.
Dat dat niet mag weten wij wel.
Het is maar een klein bedrijf met 4 werknemers.

Zoals ik al zei wordt dit bewust zo gedaan om aan ons te laten zien wie de plak zwaait.
Er is geweten dat de opvang van mij en een andere collega zo voor problemen zorgt maar dat is dan ons probleem.

Met Deze dagen economisch werkloosheid wordt daarom ook constant geschoven.
Dit kan zowat elke! Dag zijn. Van maandag tot en met vrijdag.

Vast staat wel dat er minimum 1 of twee dagen gedopt wordt per week.
Enkel bij verplichte werkweken worden er 5 opeenvolgende dagen gewerkt.

Als we op maandag vragen wanneer er gedopt wordt die week krijgen we als antwoord dat ze dat nog niet weten.

Ik betaal mij blauw aan boetes voor de opvang voor laattijdig afzeggen of betaal opvang terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”