Erfrecht Stiefpa

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

Erfrecht Stiefpa

#1 , 30 jun 2017 10:30

Hoi,


Ik had een paar vragen ivm het erfrecht.

De situatie is als volgt:

Mijn opa (de vader van mijn moeders kant) is jaren geleden gestorven en mijn oma leeft nog.
Mijn moeder is opnieuw getrouwd met mijn stiefpa.
Een paar weken geleden is mijn moeder ook komen te sterven.

Nu is mijn vraag: Moest er iets gebeuren met mijn oma, gaat dan een deel van de erfenis die normaal voor mijn moeder was naar mijn stiefvader?
Of wordt het deel van mijn moeder gewoon rechtstreeks onder haar zussen verdeeld?
Of in de 2 optie: Wordt het geld verdeeld onder de kinderen van mijn moeder (ik & mijn broer)?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

#2 , 01 jul 2017 16:40

Iemand?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 jul 2017 16:44

Ik heb de indruk dat uw moeder het enige kind is van uw grootmoeder. Als oma overlijdt, zijn jij en je broer de eerste en voornaamste erfgenamen. Haar zussen komen dan niet in aanmerking. Jullie nemen gewoon de plaats in van uw moeder.
Afhankelijk van de eigendomsverdeling van de woning, kan opa daar ook wel het vruchtgebruik van krijgen zodat hij kan blijven wonen, terwijl het huis zelf van jullie is.
Idem voor de gelden : er zal nagegaan worden wat van uw oma is, wat van hem, wat van beiden. Jullie krijgen de blote eigendom van het deel van oma, zijnde de gelden, maar haar man moet de intrest krijgen. Dit is evenwel geen gemakkelijke situatie. In dat geval kopen jullie best dat vruchtgebruik af.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2017 22:51

De zussen van de moeder zijn toch ook volwaardige kinderen van de oma?

De erfenis zal zijn:
- zussen: elk een gelijk deel
- jij en je broer: de helft van wat een zus van je moeder krijgt

Aangezien opa al lang overleden is, zal er geen vruchtgebruik op de woning of op de gelden zijn.

Je stiefpa krijgt niets.

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 07 jul 2017 00:24

De zussen van de moeder zijn toch ook volwaardige kinderen van de oma?

De erfenis zal zijn:
- zussen: elk een gelijk deel
- jij en je broer: de helft van wat een zus van je moeder krijgt

Aangezien opa al lang overleden is, zal er geen vruchtgebruik op de woning of op de gelden zijn.

Je stiefpa krijgt niets.
Bedankt voor het antwoord! Eventjes nog snel wat info toevoegen dat ik vergeten vermelden was: mijn moeder had 1 zus.
Dus als ik het goed begrijp heeft de nieuwe man (waar ze mee getrouwd is) van mijn overleden moeder recht op niets moest er ooit iets gebeuren met mijn oma. Het zou dan enkel verdeeld worden onder de zus van mijn moeder (50 procent) en het stuk van mijn moeder (50 procent) word dan onder mij (25 procent) en mijn broer (25 procent )verdeeld?

Klopt dit?


Alvast bedankt

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jul 2017 09:54

Inderdaad, dat klopt.

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 07 jul 2017 10:42

Inderdaad, dat klopt.
Bedankt!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”