Geen werkuren gekregen voor 3 weken dan plots ontslagen.

TylerWhieler
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geen werkuren gekregen voor 3 weken dan plots ontslagen.

#1 , 30 jun 2017 15:16

Hallo,

een zeer lang verhaal dat ik zo kort en duidelijk mogelijk zal proberen uit te leggen. Dit gebeurde allemaal in België.
nadat ik af gestudeerd was kreeg ik de kans om op 20/4/16 te beginnen bij Apple intern, een goede start als eerste job dus. Mijn hobby was steeds met vape's ( elektronische sigaret) bezig te zijn. Ik was al een half jaar aan het solliciteren om bij een Vaporshop binnen te geraken.
uiteindelijk in februari 2017 kreeg ik de kans om te starten bij de Vaporshop, super nieuws, dus dacht ik.

Ik liet mijn stabiele baan vallen bij Apple, de eerste maand had ik vol op werk bij mijn nieuwe baan en deed het graag, het viel me enkel op dat ik ZELF mijn uren moest bijhouden en uitrekenen, vreemd dus. Na een maand begon het vaker te gebeuren dat er mij werd gezegd dat ik dag x moest beginnen om x uur, ik kom aan op het werk dan krijg ik de vraag: "hoe? ik wist niet dat je moest werken?". en dat ik deze dagen onbetaald thuis.

ik werkte toen via een uitzendkantoor en tekende online mijn wekelijkse contracten. Toen heeft mijn baas mij "officieel" ingeschreven bij een ander uitzendbureau, sindsdien liep het helemaal mis. Ik kreeg niets van geld op mijn bank, ik moest er steeds achter komen vragen en kreeg het in cash, wat dus niet zo praktisch is. Als ik vroeg achter geld kreeg ik steeds de vraag: "hoeveel moet ik je nog?" dus na aanslepende dagen, weken, heb ik zelf alles in excel gezet en uitgerekend, ik bel mijn baas een week later op om te vragen als hij mijn mail heeft gezien, hij verteld me dat hij het nog niet heeft opengedaan.

ik had weken lang geen contract gezien en kreeg geen uren om te werken, dat wil zeggen dat ik thuis naar de muur sta te kijken en geen inkomen had. Ik kreeg heel af en toe werk, ik bleef steeds langsgaan om te vragen hoe het zat, ik kreeg ieder keer een antwoord dat liet blijken dat het in orde komt maar duidelijk dus niet.

Nu zit ik intussen 3 weken werkloos thuis, sterker nog ik kreeg eindelijk een telefoontje van de zoon van de baas dat ik moest langskomen om mijn arbeidscontract te tekenen. ( in contract staat onbepaalde duur vanaf 20/4/17, 18 uur per week, 2 weken opzegtermijn en dat ik mijn uurrooster 5 dagen op voorhand moet worden doorgegeven, wat dus nooit gebeurt is), dit gebeurde in de 4de maand dat ik daar "werk".

( PS: ik ben nogmaals langs geweest om te vragen als het nog gaat lukken om mij werk te geven tot eind september, ik heb rekeningen te betalen en ging ook nog op vakantie. dus heb ik alles zelf opnieuw uitgerekend, ik had welgeteld 28 dagen de tijd om 800 euro te verdienen, hij verteld me dat dit zal lukken en dat ik een uurrooster zal krijgen, nu zit ik weer een week extra thuis niets te doen en word van NIETS op de hoogte gehouden, ik stuur bijna iedere dag een SMS om te vragen hoe het zit. Ik krijg vaak geen antwoord.

Ik ben naar de RVA gestapt voor financieel hulp, ze zijn momenteel bezig met mijn papieren in orde te brengen en zal daar volgende week antwoord op hebben. ze vertelde me ook om naar de sociale inspectie te stappen (ga ik zeker doen, maar wouw het eerst met mijn werkgever over hebben)

Dus besloot ik om met mijn baas te praten zonet, ik heb alles op geluidsrecorder opgenomen. hij verteld me dat ik wouw stoppen in september (klopt), dan zegt hij dat ik enkel 5 weken ga werken, dat is maar tot begin augustus. Hij zei dat mijn 3 weken dat ik thuis heb gezeten nu word toegevoegd aan mijn uitwerktermijn van 2 weken? zodat ik kan stoppen in begin augustus.. ik zeg: " wij hebben toch afgesproken tot eind september?" hij zegt : " dat past voor u en NIET voor mij en steekt zijn middelvinger op naar me. Ik vertel dat ik naar de sociale inspectie zal moeten stappen om dit verder op te lossen, hij verteld dat ik niet goed zal slapen tot einde van het jaar.

Nu kreeg ik ook nog eens plots een aangetekende brief bij de post, een ontslagbrief waar opstaat dat ik een uitwerktermijn moet doen van 2 weken, ik heb pas mijn contract getekend en nu een ontslagbrief? (ontslagbrief is NIET ondertekend door mij)

Vragen:
1 Er is duidelijk een contractbreuk, wat volgt er voor mijn baas?
2 ik vraag me af als mijn baas zomaar mij kan laten thuiszitten, nu dat ik een ondertekend contract heb, moet hij mij dit dan uitbetalen of niet ?
3 kan dit ontslag zomaar? welke rechten en plichten heb ik nu ? het is pas mijn tweede "echte" baan.
4 graag tips voor wat ik verder best kan doen.
5 wat mag ik doen met de geluidsrecorder? mag ik dit gebruiken als bewijs ? zo ja, aan wie toon ik dit?

alvast bedankt, sorry voor de schrijffouten.
groetjes- Tyler
Laatst gewijzigd door TylerWhieler op 30 jun 2017 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 jun 2017 15:28

Nederland?

TylerWhieler
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2017 15:39

Vergeten te melden, neen is in België.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2017 15:46

Daar is maar 1 goede raad voor zo snel mogelijk de arbeidsinspectie op de hoogte stellen, want het is een zeer raar verhaal.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”