Ontslag geven en opzegtermijn weken erna laten ingaan?

Blackaround
Topic Starter
Berichten: 28

Ontslag geven en opzegtermijn weken erna laten ingaan?

#1 , 27 jun 2017 18:23

Hallo,

Ik sta voor een verandering in mijn leven, wat op mijn leeftijd toch wat onzekerheid met zich meebrengt. Daarom dat ik me hier extra informeer.

Ik ben 23 jaar, en werk (nog altijd) sinds 1/03/2014 met een contract van onbepaalde duur in een lasbedrijf. Na ik afgestudeerd was als fotolasser, ben ik meteen begonnen met vakantiewerk, en werd ik daarna ingeschreven via interim. Daarmee dat de kloof zo groot is tot 1/03/2014. Tijdens mijn werk, heb ik een lerarenopleiding gedaan wat me nu brengt tot de verandering. De stap naar het onderwijs.

Ik start in september in een school als voltijds praktijkleraar lassen.
Ik heb 6 weken opzeg te doen, maar net daarover heb ik wat twijfel.

Ik start op 1 september (aanwezig op school vanaf 21 augustus), ik zou graag mijn laatste opzegdag hebben op 31 augustus (een donderdag). Is dit mogelijk? Geef ik dan mijn ontslag op 20 juli?

Ik heb ook nog 8 ADV dagen staan, en nog redelijk wat verlofdagen. 3 a 3 weken en half, alles bij elkaar gerekend. Ik heb al gelezen dat ik deze mag opnemen, is dit effectief zo? Mijn verlof staat nu gepland van 24 juli, tot 15 augustus. Maar ik ben dan een kleine 2 weken werkloos, en ik zou gewoon graag hebben dat ik niet werkloos ben. Ook omdat het berekenen van mijn anciënniteit (nuttige ervaring die ik meeneem naar het onderwijs) alleen maar makkelijker wordt.

Ik heb 2 opties.
1:
Komende maandag 3 juli mijn ontslagbrief indienen, en deze laten starten vanaf dinsdag 4 juli. Opzegtermijn is dan gedaan op 15 augustus, wat maakt dat mijn laatste werkdag op 20 juli valt (verlof). Ben hier niet echt voorstander van. Er zit ongeveer 3 a 3weken en half verlof in, waardoor ik nog maar 3 weken moet werken, wat het alleen maar moeilijk maakt voor mijn collega's en mijn opvolger.

2:
Komende maandag 3 juli naar mijn werkgever toestappen, met de mededeling dat ik ontslag ga nemen. En de opzegtermijn laten starten op 20 juli.
Is dat wettelijk toegelaten? Een ontslagbrief opmaken en afgeven op 3 Juli, en de opzegtermijn laten starten op 20 juli?
Laatste opzegdag valt hier dan op 31 augustus, wat maakt dat ik geen enkele dag werkloos ben, en mijn werkgever vroeger op de hoogte is van mijn ontslag. Daardoor is het makkelijker om een opvolger te vinden voor mijn werkzaamheden.

Hopelijk kan mij iemand helpen, want ik geraak er niet echt uit.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2017 20:39

neem op 1 september een adv dag(is tijdens je opzeggingstermijn), best is geen werkloosheidsdagen tussen einde opzeggingstermijn en begin nieuw werk te hebben. wel kan je verlof zetten tussen einde opzeggingstermijn en begin nieuw werk

de kennisgeving moet het begin en duur van de opzeggingstermijn bevatten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”